«عباس مقتدایی خوراسگانی»، نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «اظهارات الهام علی‌اف و موضع اخیر دولت آذربایجان برابر جمهوری اسلامی» گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با جدیت اوضاع منطقه را رصد می‌کند. با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های حوزه دفاع و امنیت مرتبط هستیم، جمهوری اسلامی ایران بر اساس همکاری منطقه‌ای و همزیستی مسالمت آمیز صلح، دوستی و امنیت را برای کشورهای هم مرز و همسایگان ایجاد می‌کند، این سیاست منطقی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است. 

او در ادامه بیان کرد: توصیه ما به مسئولان کشور آذربایجان این بوده و هست که همسایگان در کنار هم ماندگار هستند و باید بالاترین سطح همکاری را با یکدیگر داشته باشیم، نباید در منطقه جایگاه و یا پایگاهی برای کشورهای بیگانه و غیر دوست ایجاد شود زیرا این یک حرکت خارج از نزاکت رفتاری است. امیدوار هستیم مسئولان جمهوری آذربایجان به این نکته توجه کنند زیرا کشورهای قدرتمندی مثل ایران همواره دنبال دوستی، حفظ صلح و پایداری امنیت در منطقه هستند و امیدواریم سایر کشورها نیز در همین جهت، گام های قوی تری بردارند و اندک کارهای غیر اصولی که توسط  آنها انجام شده در روزهای آینده جبران شود. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره ایجاد اذیت و محدودیت برای کامیون داران ایرانی گفت: این موضوع را به عنوان رفتارهای خارج از نزاکت، دوستی و بین‌المللی محسوب می‌کنیم و توقع جمهوری اسلامی از همسایگان مانند جمهوری آذربایجان این است که به مسئولیت خود در قبال همسایه قوی و قدرتمندی به نام ایران، بیش از پیش توجه کنند و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند.

او درباره لزوم حضور وزیر امور خارجه در مجلس مطرح کرد: پیگیری مسائل پیش آمده در روزهای اخیر قطعا وظیفه وزارت امور خارجه است، وزارت امور خارجه باید تصمیماتی را اتخاذ کند. در روزهای گذشته جلساتی را با مسئولان وزارت امور خارجه از جمله خود وزیر امور خارجه برگزار کردیم و در آن جلسه بر این نکته تاکید شد که هرگاه وزارت امور خارجه نیاز به کمک کمیسیون داشته باشد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این آمادگی را دارد. در شرایط حاضر بالاترین سطح همکاری میان کمیسیون امنیت و سیاست خارجی و وزارت امور خارجه برقرار است، امیدواریم که این روند همدلی، همکاری و کار مشترک روز به روز تقویت شود، آقای امیرعبداللهیان کار دیپلماتیک خود را به خوبی بلد است و کمیسیون امنیت ملی هم از اقدامات وزیر خارجه حمایت خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که اکنون با توجه به ممنوعیتی که در رابطه با واردات کالاهای کره جنوبی صورت گرفته، وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چه می شود، مطرح کرد: مطابق سیاست جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم میان کشورهای دوست و کشورهایی که اقدامات خارج از نزاکت‌های دوستانه انجام می‌دهند تفاوت قائل هستیم و فرق میان دوستانی که به وظایف خود عمل و کشورهایی که بدعهدی و بدپیمانی می‌کنند، بخوبی مشخص است. اینکه جمهوری اسلامی تاکنون کره جنوبی را از دستیابی به بازار ایران در یک بخش خاص یعنی لوازم خانگی ممنوع می‌کند، بازتاب اقدامات ناشایست کره جنوبی است.

او در همین راستا ادامه داد: قبلا هم به کره‌جنوبی هشدارهای لازم را داده بودیم، بنده در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در صحن علنی موضوع بلوکه شدن 7 میلیارد دارایی ایران را افشا کردم و در آن موقع به مسئولان تصمیم گیرنده در کره‌جنوبی هشدار دادم ایران صبر و تحمل دارد و برای این صبر هم زمان و موعدی مشخص شده است. متاسفانه کره‌جنوبی به جای در نظر گرفتن روابط دوستانه، به سوءاستفاده از اموال ایران روی آورد و طبیعی است که ایران به این موضوع، پاسخ بدهد.

مقتدایی در پایان افزود: بازار ایران بازار بزرگی است و کره جنوبی با این ممنوعیت  متضرر خواهد شد، دولت کره باید سیاست خود را تغییر دهد. دولت کره باید به جای روابط تنش آلود به فکر جلب دوستی با ایران باشد به سرعت فرصت ها برای کره از دست خواهد رفت. اگر کره جنوبی اقدامات ناشایست خود را جبران نکند آن کشور بیشتر از این ضرر اقتصادی متحمل خواهد شد. مردم ایران نسبت به اموال، دارایی‌ها و منافع ملی خودشان حساسیت دارند.

انتهای پیام/ 5