شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرانسه#وزارت خارجه

درپی اظهارات ماکرون؛

مالی سفیر فرانسه را احضار کرد

مالی سفیر فرانسه را احضار کرد

وزارت خارجه مالی در اقدامی اعتراضی سفیر فرانسه را فراخواند تا به سخنان اخیر ماکرون واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه مالی در اقدامی اعتراضی سفیر فرانسه را فراخواند.

گفته شده احضار سفیر فرانسه در مالی در اعتراض به اظهارات غیر دوستانه و توهین‌آمیز رئیس جمهور ماکرون علیه دولت فعلی مالی صورت گرفته است.

وزارت خارجه مالی در این ارتباط اعلام کرد که به دیپلمات فرانسوی خشم و محکومیت دولت مالی از اظهارات ناگوار ماکرون را که به روابط دوستانه دو کشور لطمه می‌زند، اعلام کرده‌ایم.

پیشتر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه انتقادات اخیر نخست‌وزیر مالی در سازمان ملل علیه پاریس را محکوم کرده و «شرم آور» خوانده بود.

نخست وزیر مالی در سخنرانی خود در سازمان ملل پایان عملیات نظامی فرانسه در حوزه ساحلی آفریقا را به منزله «فرار از جنگ» دانست.

ماکرون این انتقادات را «غیرقابل قبول» و مایه «بی آبرویی» نهاد ریاستی مالی توصیف کرد و گفت که این نهاد حتی یک دولت نیست و «فاقد مشروعیت» است.

فرانسه از سال ۲۰۱۴ عملیات نظامی گسترده‌ای را به بهانه مبارزه با تروریست‌های مسلح در مالی آغاز کرد. وبسایت «مدیا پارت» فرانسه مدتی پیش نوشته بود که پهپادهای فرانسه در مالی، تهدید زیادی برای جان غیرنظامیان محسوب می‌شود.

نخست وزیر مالی در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پاریس را به تنها گذاشتن باماکو متهم کرد و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به این سخنان، مشروعیت مقام‌های مالی ناظر بر انتخابات را در پی ۲ کودتا در یک سال، زیر سوال برد.