شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#جایزه#علوم پزشکی

نحوه درک بدن انسان از دما و لامسه؛ کشفی که منجر به کسب نوبل شد

نحوه درک بدن انسان از دما و لامسه؛ کشفی که منجر به کسب نوبل شد

جایزه نوبل علوم پزشکی به دو دانشمند به دلیل کشفیاتی درباره نحوه درک بدن انسان از دما و لامسه تعلق گرفت که این کشفیات روزنه ای برای دستیابی به روش‌های جدید درمان درد مزمن و بیماری‌های قلبی خواهد بود.

به گزارش مشرق، دیوید جولیس و آردم پتپوشن برندگان جایزه نوبل پزشکی گیرنده‌هایی را در پوست شناسایی کردند که به دما و فشار پاسخ می‌دهد. پژوهش این دو دانشمند متمرکز بر حوزه حسی – پیکری (somatosensation) است.

سامانه حسی – پیکری مجموعه‌ای پیچیده از نورون‌های حسی و مسیرهای عصبی است که به تغییرات سطحی و داخلی بدن واکنش نشان می‌دهد. در واقع این مجموعه پیچیده توانایی اندام‌هایی مانند چشم، گوشت و پوست را برای دیدن، شنیدن و لامسه فراهم می‌کند.

توماس پرلمن دبیرکل کمیته نوبل هنگام اعلام برندگان گفت: این اکتشاف یکی از اسرار طبیعت را فاش کرد. این کشف برای بقای ما مهم است.

جولیس یکی از برندگان این جایزه متولد نیویورک است و در حال حاضر در دانشگاه کالیفرنیا در سن‌فرانسیسکو مشغول به کار است و چندی قبل موفق شد از کپسیسین که ترکیب فعال فلفل چیلی است، برای شناسایی حسگرهای عصبی استفاده کند که باعث می‌شود پوست به دما واکنش نشان دهد.

پتپوشن متولد لبنان است و در حال حاضر در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا مشغول به کار است.

وی موفق به شناسایی حسگرهای حساس به فشار جداگانه در سلول‌ها شده است که به تحریک مکانیکی پاسخ می‌دهد.

در زندگی روزمره احساس دما و لامسه را کاملا بدیهی می‌دانیم، ولی چگونگی آغاز و تحریک سلول‌های عصبی برای درک این احساس سوالی است که توسط برندگان امسال پاسخ داده شده است.

یکی از مهمترین دستاوردهای کشفیات نوبل سال ۲۰۲۱، درک نحوه کاهش فشار بر رگ‌های خونی و سایر اندام‌ها است که در نهایت می‌تواند منجر به توسعه داروهای موثر برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی شود.

ریچارد هریس از مرکز تحقیقات درد و خستگی مزمن در میشیگان، این یافته را حرکتی بزرگ در جهت تولید داروهای مسکن جدید می‌داند. در حال حاضر از هر پنج نفر، یک نفر به یک درد مزمن ناشی از میگرن، آرتروز، دیسک کمر و موارد مشابه مبتلا است.

با برندگان نوبل چگونه تماس گرفته شد؟

جولیس گفت کمی قبل از اعلام برنده‌های نوبل، در نیمه‌های شب، یکی از اقوام با تلفن همراه او تماس گرفت و گفت دبیر کمیته نوبل به دنبال شماره اوست. جولیس در ابتدا گمان کرد که این موضوع یک شوخی است؛ تا اینکه پرلمن با وی تماس گرفت و همسر جولیس که سال ها پیش همکار پرلمن بود، صدای وی را تایید کرد.

جولیس ۶۵ ساله اظهار امیدواری کرد که کار تحقیقاتی او می‌تواند منجر به ساخت داروهای مسکن بدون عارضه شود.

در ادامه کمیته نوبل عکسی از پتپوشن به همراه پسرش را توییت کرده که در رختخواب با لپ تاپ در حال مشاهده مراسم نوبل است.

وی در توییتر خود روز اعلام جایزه نوبل را روزی برای شکرگزاری نامیده است.

لوح تقدیر، یک مدال طلا و ۱۰ میلیون کرون سوئد (بیش از ۱.۱۴ میلیون دلار) جوایزی است که در این مراسم اهدا شد.  

منبع: ایرنا