شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا

این موضوع زنگ بیدار باش را برای اتحادیه اروپا به صدا درآورد!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روابط با ایالات متحده را حیاتی و غیر قابل تعویض توصیف اما تصریح کرد که پیمان امنیتی ایالات متحده با انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس زنگ بیدار باش در روابط فرا آتلانتیک اتحادیه اروپا بشمار می‌رود.

این موضوع زنگ بیدار باش را برای اتحادیه اروپا به صدا درآورد!

به گزارش منیبان، جوسپ بورل روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا افزود که آمریکا با خروج از افغانستان پیام روشنی را درباره چیدمان جدید اولویت‌های این کشور مخابره کرد و به این ترتیب ما باید خود را برای سازگاری با شرایط آماده و سهم خود را در حفظ صلح و امنیت در جهان ایفا کنیم.

وی بیان داشت که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلسات متعددی را با وزیر امور خارجه آمریکا داشته و هفته آینده هم راهی واشنگتن می‌شود تا دوباره با آنتونی بلینکن ملاقات کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بلینکن امروز در پاریس است و من هفته آینده واشنگتن خواهم بود. دیدار ما به طور فزاینده‌ای مهم و امیدوارم مثمرثمر باشد.

این درحالیست که روابط بین اتحادیه اروپا و آمریکا در پی پیمان آکوس لطمه دیده است. چهارشنبه ۱۵ سپتامبر، رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس»(AUKUS) خبر دادند. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

اعلام پیمان نظامی بین این سه کشور بدون اطلاع قبلی به اتحادیه اروپا انجام شد. اتحادیه اروپا که در نظر داشت روز پنجشنبه، دقیقاً فردای کنفرانس خبری بایدن، جزئیات استراتژی دفاعی خود در اقیانوس آرام و هند را اعلام کند کاملاً غافلگیر شد. مقامات اتحادیه در بروکسل از تصمیم دیگری مبنی بر دور زدن دوباره آنها در مسائل استراتژیک خشمگین هستند.

بورل جلسات با وزیر امور خارجه آمریکا را برای ادامه مذاکرات در خصوص مسائل مرتبط با روابط فرا آتلانتیک  حائز اهمیت خواند و افزود که دو طرف باید درباره آینده قرن بیست و یک بیندیشند. «اینکه آینده چگونه خواهد بود به ظرفیت ما برای تقویت روابط فرا آتلانتیک در راستای دفاع از دمکراسی‌های جهان بستگی دارد.»

او بیان داشت که در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره نحوه تقویت مذاکرات و همکاری‌های دو طرف و اینکه ماجرای پیمان آکوس دوباره تکرار نشود گفت‌وگو کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که به همکاری با ایالات متحده در حوزه مسائل سیاست خارجی و امنیتی، با گوشه چشمی به تحولات اقتصادی، سیاسی و نظامی چین ادامه می‌دهد. وی خاطر نشان کرد که دو طرف تمایلی به جنگ سرد با چین ندارند.

وبگردی