شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#رئیسی

دیدار نماینده رئیسی با طالبان در افغانستان؛6 تفاهم اقتصادی با طالب ها

کدخبر: 445372
استاندار خراسان رضوی به نمایندگی از دولت به کابل سفر کرد و با مقام های طالبان دیدار کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا استاندار خراسان رضوی به نمایندگی از دولت ایران به افغانستان سفر کرد و با چهار تن از وزرا، معاون وزیر امور مالی و رئیس گمرکات طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد وگفته می شود توافقات سازنده‌ای برای توسعه تجارت و ترانزیت کالا میان خراسان رضوی و افغانستان صورت گرفت.

محمدصادق معتمدیان در جریان سفر به افغانستان که با هدف بررسی و حل موانع توسعه تجارت و ترانزیت میان استان و افغانستان صورت گرفت، با قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد، نورالدین عزیزی وزیر تجارت و بازرگانی، خیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، مولوی وثیق وزیر امنیت ملی، ملا ناصر معاون امور مالی و رئیس گمرکات افغانستان  طی نشستی در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی،طی این دیدارها، توافقاتی سازنده در حوزه توسعه تجارت و ترانزیت کالا میان استان خراسان رضوی و افغانستان صورت گرفت

افزایش ساعت کاری مرز دوغارون-اسلام قلعه به صورت شبانه روزی(۲۴ ساعته شدن مرز)،

ادامه بهسازی جاده ارتباطی دوغارون- اسلام قلعه تا مسیر میدان گمرک،

بررسی تعرفه‌های اخذشده از کالا و خدمات مختلف بین دو کشور، بررسی مشکلات مرتبط با مرز دوغارون-اسلام قلعه توسط هیات‌های تام‌الاختیار از طرف ایرانی و افغانستانی،

استفاده از ظرفیت‌های معادن سنگ آهن افغانستان هم‌مرز خواف در ایران،

مطالعات و بررسی‌ انتقال کالاها و محصولات کشور افغانستان به کشور هندوستان از طریق مسیر جاده‌ای دوغارون- چابهار، ایجاد چهارچوب‌ها

و ایجاد بازارچه مشترک خرده فروشی دوغارون-اسلام قلعه و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل یا هرات در صورت اعلام آمادگی طرف افغانستانی، از جمله توافقات حاصل شده میان طرف ایرانی و افغانستانی بود.

در پایان مقرر شد جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در خصوص آموزش‌های حوزه بهداشت و درمان و توریسم درمانی طرف مقابل معمول نماید و هیئتی مرتبط از دو طرف در این خصوص، توافقات و مذاکرات لازم داشته باشند.

قابل ذکر است استاندار خراسان رضوی در رأس هیاتی برای رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و حل مشکلات ترانزیتی میان خراسان رضوی و افغانستان به این کشور سفر کرد. طی سفر معتمدیان به این کشور، با توجه به شرایط کرونایی افغانستان یک محموله اهدایی از جانب جمهوری اسلامی ایران شامل ماسک، اکسیژن و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با کرونا و کالاهای اساسی در اختیار مردم افغانستان قرار گرفت.