شهرخبر

مرزبندی‌های جعلی در شرق مدیترانه را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش مرزبندی‌های جعلی در شرق دریای مدیترانه را نمی‌پذیرد و برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرز‌های جنوبی خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد. رئیس‌جمهور ترکیه به نقشه تهیه شده توسط دانشگاه اسپانیایی سِویل اشاره کرد که تقریبا تمام شرق مدیترانه را حریم آبی یونان نشان داده در حالی که ترکیه را به خلیج آنتالیا محدود کرده است.

 مرزبندی‌های جعلی در شرق مدیترانه را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش مرزبندی‌های جعلی در شرق دریای مدیترانه را نمی‌پذیرد و برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) بار دیگر بر مخالفت آنکارا با برخی فعالیت‌ها در شرق مدیترانه و شمال سوریه مخالفت کرد.

اردوغان در مصاحبه با نشریه «کریتر» گفت که ترکیه مرزبندی‌های جعلی در شرق دریای مدیترانه را نمی‌پذیرد و برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه حتی غرب نیز به از دست دادن برتری خود در عرصه بین‌المللی اعتراف کرده، توضیح داد: «ما در حفظ منافع خود تردید نداریم. آنچه ما با آن مخالفیم، استاندارد دوگانه‌ای است که با استفاده از حقوق بین‌الملل به عنوان بهانه‌ای بر ما تحمیل می‌شود. آیا ما از حقوق خود در شرق مدیترانه محافظت نمی‌کنیم؟ آیا نقشه های ساختگی را می پذیریم؟»

به نوشته وبگاه روزنامه «حریت» به نقل از این مصاحبه، رئیس‌جمهور ترکیه به نقشه تهیه شده توسط دانشگاه اسپانیایی سِویل اشاره کرد که تقریبا تمام شرق مدیترانه را حریم آبی یونان نشان داده در حالی که ترکیه را به خلیج آنتالیا محدود کرده است.

حتی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این نقشه اعلام کرد که این نقشه موضع رسمی اتحادیه اروپا در مورد مشکل شرق مدیترانه را نشان نمی‌دهد.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» در شمال سوریه نیز اظهار داشت: «آیا ما قصد داریم در برابر گذرگاه تروریستس در کنار خود نظاره‌گر باشیم و کاری انجام ندهیم؟ مطمئناً ممکن نیست که بیکار بمانیم. ما هر آنچه لازم است در چارچوب حقوق بین‌الملل انجام داده‌ایم و در انجام آن تردید نخواهیم کرد».

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه غرب دیگر برتری ندارد، تصریح کرد: «وقتی صحبت از سیاست جهانی می‌شود ، تصویر دیگری وجود دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تفکر مشکل‌آفرین "غرب برتر است" به پایان می‌رسد. همه این را زیر سوال می‌برند و به این امر اعتراف می‌کنند. حتی خود غرب نیز پذیرفته است».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «جهان در حال گذر از یک بحران است و همه‌گیری [کرونا] فقط آن را عمیق‌تر کرده است. مکانیزم‌های حاکمیت جهانی غیرفعال است. مشکل حکمرانی بالا گرفته است. عدالت زیر پا گذاشته شده است».

اردوغان پیش از این نیز گفته بود علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا، ترکیه حفاری جدید را در شرق مدیترانه و عمدتا در قبرس ادامه خواهد داد.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

 

منبع: انتخاب