شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انتخابات

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخلف در انتخابات هیات رییسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران / حضور در شورایعالی معادن دلیل اصلی تخلف

انتخابات کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران به دلیل تخلفات آشکار و آیین نامه ای ابطال شد و در روزهای آینده، انتخابات مجددا برگزار می‌شود.

اقتصادآنلاینطاهره گودرزی؛ در روزهای پایانی شهریور ماه امسال، شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد و کمیسیون‌های تخصصی طی دو روز با برگزاری انتخابات، اعضای هیات رییسه خود را برای دور دوم در دوره نهم هیات نمایندگان تعیین کردند.

یکی از کمیسیون های تخصصی اتاق ایران مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است که دراین دوره  انتخابات آن حاشیه‌های بسیاری داشت که بنا به تخلفاتی که در روند انتخابات صورت گرفت، منجر به ابطال آن شد. یک منبع موثق به اقتصادآنلاین گفت: انتخابات کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران به دلیل تخلفات آیین نامه‌ای ابطال شده است و در روزهای آینده باید منتظر برگزاری انتخابات جدید باشیم. 

تخلفات انتخابات کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران چه بود؟ 

طبق آیین نامه اتاق ایران، اگر عضوی از کمیسیون سه جلسه متوالی و یا  پنج جلسه غیرمتوالی بدون عذر موجه غیبت داشته باشد، از عضویت در کمیسیون حذف می‌شود. براساس این ماده از آیین نامه، فروردین ماه سال گذشته، پنج نفر از اعضای کمیسیون از عضویت حذف شدند که یکی از این پنج نفر از منتخبان انتخابات بود که به عنوان رییس انتخاب شدند، درصورتیکه با توجه به این ماده حق شرکت در انتخابات را نداشتند.

دومین نکته ای که در این انتخابات اتفاق افتاد، اجبار به رای گیری به صورت آنلاین بود. نکته قابل تامل در انتخابات آنلاین، نرم افزاری بود که رای گیری از طریق آن انجام شد. نرم افزار آنیمیت متعلق به آقای جمیلی است که تا خرداد 99 عضو هیات رییسه و مالک اصلی این نرم افزار بوده است. همچنین این نرم افزار مشکلات بسیاری داشت و چند نفر از اعضای مهم کمیسیون نتوانستند از طریق این نرم افزار رای خود را بدهند. 

مورد بعدی تخلف رای گیری به صورت گروهی بود که باید رای گیری به صورت فردی انجام می شد. این سه مورد جز تخلفات آیین نامه ای و اجرایی انتخابات کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران بود.

اما تخلف دیگری که در انتخابات رخ داد، این بود که اساسا در انتخابات ها یک هیات نظارت وجود دارد و انتخابات را تایید یا رد می‌کند. طبق آیین نامه اتاق پس از برگزاری انتخابات، کاندیداها و اعضای کمیسیون یک هفته زمان دارند تا به آرا و روند انتخابات اعتراض کنند و هیات نظارت نیز تا دو هفته باید پاسخ اعتراض کاندیداها را بدهد اما فردای انتخابات بدون تایید هیات نظارت، آقای جمیلی از سوی شخصی وابسته به عنوان رییس جدید کمیسیون معرفی شدند. 

این منبع موثق به اقتصادآنلاین گفت: براساس تخلفاتی که در جریان انتخابات کمیسیون صورت گرفته، اعضای کمیسیون درخواست انتخابات مجدد را به صورت حضوری داده‌اند و باید طبق آیین نامه اتاق انتخابات انجام شود و افرادی که بیش از دوسال در جلسات کمیسیون حضور نداشتند، نتوانند به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنند. 

گفتنی است که کمیسیون معدن وصنایع معدنی با تلاش‌های فراوان رییس و نائب رییس قبلی، از یک سال ونیم گذشته توانسته است وارد شورایعالی معادن شود و رییس کمیسیون به عنوان نماینده این بخش در شورایعالی معادن و نائب رییس اول به عنوان نماینده کمیسیون در کارگروه شورایعالی باشند. شورایعالی معادن به واسطه جایگاه حقوقی که دارد، احکام آن نافذ است و فقط دیوان عدالت اداری می‌تواند احکام آنرا ابطال کند. 

در پایان لازم به ذکر است با توجه به پرونده‌هایی که در این شورا مطرح می شود و دسترسی داشتن به یک سری پرونده‌های مهم، حضور در آن یک امتیاز محسوب می‌شود و کارشناسان معتقدند دلیل اصلی تخلف در انتخابات این کمیسیون حضور در شورایعالی معادن بوده است.