شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایتالیا#وزیر خارجه

گفت‌وگوهای استراتژیک اردن و ایتالیا در سطح منطقه و جهان

 گفت‌وگوهای استراتژیک اردن و ایتالیا در سطح منطقه و جهان

وزیر خارجه اردن بر لزوم یکپارچه شدن تلاش‌ها برای شروع مجدد مذاکرات جدی و موثر برای عملی کردن راهکار تشکیل دو کشوری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با لوئیجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود در رم دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار بر تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف، گسترش هماهنگی‌ها برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و مشترک، تلاش برای برقراری امنیت و ثبات، گسترش همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، دفاعی و امنیتی تاکید کردند.

از بحث‌های اصلی این گفت‌وگوی استراتژیک در سطح منطقه‌ای، مساله فلسطین بود که الصفدی بر مرکزیت این مساله تاکید کرد و اینکه بدون حل آن براساس راهکار تشکیل دو کشوری، امنیت، صلح و ثبات دائمی در منطقه برقرار نخواهد شد؛ راهکاری که پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ را تضمین می‌کند.

وزیر خارجه اردن بر اهمیت تثبیت آتش بس از طریق بازسازی غزه، احترام به ماهیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات آن، توقف شهرک سازی و مصادره اراضی، عدم کوچاندن اجباری مردم فلسطین در محله الشیخ جراح و سایر مناطق فلسطین تاکید کرد.

وی از موضع حمایتی ایتالیا از راهکار تشکیل دو کشوری، نقش آن در تلاش‌ها برای دستیابی به صلح عادلانه و حمایتش از سازمان آنروا قدردانی کرد.

همچنین وزیران خارجه اردن و ایتالیا در بخش مذاکرات منطقه‌ای توافق نظر داشتند که جایگزینی برای راه حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد. دو طرف تلاش‌ها برای دستیابی به این راه حل را بررسی کردند و الصفدی همتای ایتالیایی خود را در جریان تلاش‌ها و رایزنی‌های کشورش برای حل بحران سوریه قرار داد.

الصفدی گفت، در راه حل سیاسی بحران سوریه که اردن دنبال دستیابی به آن است اولویت باید با حفظ سوریه و ملت آن، حفظ تمامیت ارضی این کشور و وحدت آن، برقراری مجدد امنیت و ثبات در آن، پاکسازی سوریه از تروریسم و تامین شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه آوارگان باشد.

دو طرف همچنین تلاش‌های مشترک در مبارزه با تروریسم را بررسی و بر همکاری مشترک ایدئولوژیکی، نظامی و امنیتی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تاکید کردند.

وزیران خارجه اردن و ایتالیا پیرامون بحران لیبی هم اعلام کردند، رم و امان از پایان یافتن بحران این کشور از طریق راه حل سیاسی حمایت می‌کنند؛ راه حلی که مورد توافق ملت لیبی و مطابق با توافقنامه‌های منعقد شده است.

در این دیدار سایر موضوعات منطقه‌ای از جمله وضعیت لبنان و افغانستان نیز بررسی شد و دو طرف بر سر لزوم حمایت از عراق، امنیت و ثبات آن و تلاش‌های دولت عراق در روند بازسازی توافق کردند.

انتهای پیام