شهر خبر

ماکرون درصدد دلجویی از الجزایر برآمد/ دفاع نخست‌وزیر الجزایر از کشورش مقابل مواضع پاریس

ماکرون درصدد دلجویی از الجزایر برآمد/ دفاع نخست‌وزیر الجزایر از کشورش مقابل مواضع پاریس

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد، همکاری با الجزایر باید ادامه داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که تنش‌های دیپلماتیک کنونی به زودی برطرف شوند. وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، از فراخوانده شدن سفیر الجزایر در پاریس در پی اظهارات رئیس جمهوری این کشور در مورد گذشته تاریخی الجزایر متاسف است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد، همکاری با الجزایر باید ادامه داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که تنش‌های دیپلماتیک کنونی به زودی برطرف شوند.

وی در مصاحبه با رادیو "فرانس اینتر" گفت: امیدواریم بتوانیم اوضاع را آرام کنیم؛ چون معتقدم بهتر است که با هم صحبت کنیم و پیشرفتی به دست آوریم.

ماکرون گفت: باید با تواضع و احترام به بررسی تاریخ خود با الجزایر ادامه دهیم.

وی افزود، روابط خوبی با عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر دارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، پاریس بابت اینکه الجزایر سفیرش را فراخوانده، متاسف بوده و به روابط عمیق و قدیمی میان دو کشور پایبند است. 

وی افزود، فرانسه نسبت به حفظ روابط با الجزایر و توسعه آن مصمم است و باور دارد که همکاری مشترک در همه زمینه‌ها به نفع دو کشور است.

ماکرون در اظهاراتی که روزنامه لوموند فرانسه منتشر کرد، وجود ملت الجزایر قبل از استعمار فرانسه را زیر سوال برد و نخبگان حاکم در الجزایر را به این امر متهم کرد که کینه را علیه فرانسه می‌پرورانند.

دولت الجزایر پیش از این ضمن محکومیت اظهارات ماکرون سفیرش در پاریس را برای مشورت فراخواند و اعلام کرد، متعاقبا در این زمینه بیانیه خواهد داد.

در این راستا، ایمن بن عبدالرحمان، نخست وزیر الجزایر هم در جریان سفرش به استان وهران در غرب الجزایر به اظهارات امانوئل ماکرون که گفته بود، "الجزایر به‌ عنوان یک ملت و کشور پس از استعمار فرانسه در سال‌های ۱۸۳۰ - ۱۹۶۲ پدیدار شد"، واکنش نشان داد.

وی گفت، اظهارات ماکرون درمورد تاریخ الجزایر غیرقابل قبول و مردود است و این کشور بزرگتر از تمامی حرف‌هایی است که هدف از آن مخدوش کردن تاریخ و ریشه‌های آن است.

بن عبدالرحمان گفت، این اظهارات ابدا قابل قبول نیستند و الجزایر در تاریخ ریشه دارد.

انتهای پیام