شهر خبر

چرا رون آراد برای اسرائیل اهمیت دارد؟

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: رسانه های صهیونیست از شکست عملیات دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی جهت کسب اطلاعاتی در خصوص "رون آراد" خبر دادند.

البته نخست وزیر این رژیم برخلاف خبرهای درز کرده از منابع امنیتی، بر موفقیت این عملیات صحه گذاشته، اما اعلام کرد نمی تواند اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه کند.

اما رون آراد کیست و چرا اسرائیل روی آن حساس است؟

رون آراد کمک خلبان اسرائیلی است که در سوم مهرماه سال ۱۳۶۵ در جنوب لبنان هواپیمایش مورد اصابت موشک دوش پرتاب گروههای فلسطینی قرار گرفت و با کمک چتر نجات به همراه خلبان از مرگ حتمی رهایی یافت.

خلبان با کمک بالگردهای اسرائیلی نجات یافت لکن وی به اسارت گروه مقاومت مومنه به فرماندهی مصطفی دیرانی (ابوعلی) درآمد .

دیرانی مسئول امنیتی جنبش امل نیز بود و بر اساس اطلاعات رسانه ای شده ، تا سال ۱۹۸۹ این کمک خلبان اسرائیلی را در اسارت گروه تحت امر خود داشته است.

ارتش و سازمان های اطلاعاتی صهیونیستی در طول مدت اسارت این کمک خلبان تلاش های بسیاری را انجام دادند تا از سرنوشت وی مطلع شوند ؛ از جمله ربودن شیخ عبدالکریم عبید امام جمعه شهر جبشیت در جنوب لبنان و حتی خود مصطفی دیرانی.

شیخ عبدالکریم عبید ۱۵ سال و مصطفی دیرانی ۱۰ سال در بند صهیونیست ها بودند تا این که حزب الله یک سرهنگ اسرائیلی به نام حنان تننباوم را به اسارت گرفت و در سال ۲۰۰۴ با آنان و سایر اسرای فلسطینی مبادله کرد.

مسئولان صهیونیست در نتیجه بازجویی هایی که از افراد ربوده شده کرده اند، معتقدند رون آراد پس از مدتی به حزب الله و در نتیجه ایران تحویل گشته اما دیرانی این ادعا را تکذیب کرده است.

با گذشت مدت مدیدی از اسارت کمک خلبان مفقود شده اسرائیلی ، بسیاری معتقدند رون آراد دیگر در قید حیات نیست اما مشخص شدن سرنوشت وی همچنان‌ برای سران صهیونیست مهم است.

سوال مهم اینست که علت اصرار و ابرام صهیونیست ها برای مشخص شدن عاقبت رون آراد چیست؟

رژیم صهیونیستی برای جان شهروندانش ارزش زیادی قائل است زیرا آنان را با وعده آسایش و امنیت از نقاط دیگر جهان به شهرهای اشغال شده فلسطین کشانیده است و اگر ۲ مولفه ذکر شده برای اشغالگران از بین برود ، سکونت در سرزمین فلسطین از حیز انتفاع ساقط می شود.

 نفتالی بنت در طول دوران نخست وزیری اش به شدت زیر سایه عملکرد نتانیاهو قرار دارد و طی ماههای اخیر همواره سعی اش بر این بوده که با دستاوردهای نمایشی بتواند بر فشارهای محافل راست گرا و افکار عمومی رژیم صهیونیستی غلبه کند؛ زیرا با وجودی که رسانه های اسرائیلی از شکست عملیات سخن می گویند ، او تاکید دارد که پیروزی بزرگی را حاصل کرده است.

در نهایت باید گفت عملیات کسب اطلاع در مورد فرجام رون آراد اگر هم آنگونه که نفتالی بنت می گوید صحت داشته باشد (که البته هیچ گونه خبری را در مورد وی منتشر نکرده) نخواهد توانست حفره های بزرگ امنیتی این رژیم را بپوشاند.

نباید فراموش کرد طی سالهای اخیر چند مقام رده بالای اسرائیلی (حتی در سطح وزیر) به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شده اند یا کارخانه مهم ساخت تجهیزات فضایی این رژیم طی ماههای گذشته منفجر گشت و ایضا چند مامور ارشد موساد در اربیل توسط گروههای مسلح عراقی به هلاکت رسیدند و چند زندانی فلسطینی از ایمن ترین بازداشتگاه اسرائیل گریختند.

ضمنا موارد فوق صرفا بخش منتشر شده شکست های امنیتی رژیم صهیونیستی است و شکاف های اجتماعی و اختلافات سیاسی درون آنها بعلاوه ناکامی های بزرگ نظامی شان را نیز نباید از نظر دور داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.