شهر خبر

به گفته یک منبع

مشاور امنیت ملی آمریکا موضوع خاشقجی را در دیدار با مسؤولان سعودی پیش کشید

مشاور امنیت ملی آمریکا موضوع خاشقجی را در دیدار با مسؤولان سعودی پیش کشید

یک مسؤول آمریکایی ارشد اعلام کرد، هیئت آمریکایی به ریاست مشاور امنیت ملی این کشور که اخیرا به ریاض رفته بود، در مذاکرات با مسؤولان ارشد سعودی موضوع قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در خاورمیانه و دیگر مسؤولان آمریکایی ۲۸ سپتامبر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و سایر مقامات ارشد این کشور در ریاض دیدار کردند.

هدف اصلی از این دیدار بحث و بررسی جنگ یمن و راه‌های برقراری آتش‌بس بود.

اما یک مسؤول ارشد در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درمورد سفر اخیر مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به واشنگتن به روزنامه نگاران گفت، هیئت آمریکایی به طور خاص موضوع جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی و به طور کلی موضوع حقوق بشر را نیز پیش کشید.

خاشقجی روزنامه نگار سعودی بود که در آمریکا سکونت داشت و یادداشت‌هایی در انتقاد از بن سلمان در روزنامه واشنگتن پست منتشر می‌کرد. او دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به دست تیمی مرتبط با ولیعهد سعودی کشته و جسدش تکه تکه شد.

دولت عربستان هر گونه دست داشتن ولیعهد در قتل وی را تکذیب می‌کند؛ اما گزارش ماه نوامبر سرویس اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ولیعهد با ربودن یا قتل خاشقجی موافقت کرده است.

در حالی که روابط دوستانه‌ای میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و بن سلمان و سایر مسؤولان سعودی حاکم بود؛ اما جو بایدن تلاش دارد این روابط را از نو تنظیم کند.

سالیوان اخیرا تور منطقه‌ای را که شامل کشورهایی از جمله عربستان و امارات می‌شود به همراه تیم لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن و برت مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه آغاز کرد.

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اخیرا به واشنگتن سفر کرده و با مشاور امنیت ملی این کشور درباره فلسطین و روند عادی سازی روابط با تل‌آویو گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام