شهر خبر

تاکید بر تقویت روابط توکیو-واشنگتن در اولین گفتگوی بایدن با نخست وزیر جدید ژاپن

تاکید بر تقویت روابط توکیو-واشنگتن در اولین گفتگوی بایدن با نخست وزیر جدید ژاپن

نخست وزیر جدید ژاپن امروز (سه شنبه) نخستین گفتگوی تلفنی خود را از زمان به قدرت رسیدن با بایدن انجام داد و دو طرف بر تمایلشان برای تقویت روابط بین دو کشور و تحقق ایده منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا، نخست وزیر جدید ژاپن در این گفتگوی تلفنی همچنین از تمایل خود برای ادامه همکاری با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در زمینه‌های مختلفی از جمله واکنش به کرونا، تغییرات آب و هوایی در کنار تکمیل یک جهان عاری از سلاح اتمی گفت.

بایدن نیز در عوض بر تعهدات آمریکا برای دفاع از ژاپن گفت و دو طرف ایده‌ای مشترک را درباره ضرورت همکاری بیشتر برای حل مشکل ژاپنی ربوده شده توسط سرویس امنیت کره شمالی بیان کردند.

نخست وزیر جدید ژاپن امروز (سه شنبه) همچنین گفت که از سوی بایدن پیامی قوی را درباره تعهد آمریکا به منظور دفاع از جزایر سنکاکو واقع در دریای چین شرقی دریافت کرده است.

کیشیدا در محل اقامت رسمی نخست وزیری ژاپن به خبرنگاران گفت، در این تماس تلفنی ۲۰ دقیقه‌ای دو طرف همچنین بر همکاری به منظور دستیابی به منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک تاکید کردند.

این تماس تلفنی یک روز پس از آن انجام شد که کیشیدا خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی ۳۱ اکتبر شد و قول داد تا واکنش کشور را به پاندمی کرونا تقویت کند.

وی روز دوشنبه از سوی قانونگذاران ژاپنی به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن انتخاب شد.

ژاپن به شدت نگران فعالیت‌های چین در دریای چین شرقی از جمله ورود غیرقانونی به آب‌های اطراف این جزایر مورد مناقشه است که از سوی دولت پکن، "دیائویو" نامیده می‌شوند.

انتهای پیام