حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال گفت: مطالعات برای واکسیناسیون انجام شده و همچنین در کشور آمریکا این کار در حال انجام است.

او با بیان اینکه مطالعه واکسیناسیون برای افراد سه تا 17 سال در چین، امارات و کوبا نیز انجام شده، افزود: تأکید رئیس جمهور برای دست نگه داشتن واکسیناسیون افراد زیر 12 سال به این دلیل است که واکسیناسیون افراد 12 تا  18 سال هنوز کامل نشده و زمانی که نتایج مطالعات افراد زیر 12 سال منتشر شد می‌توانیم برای این افراد نیز واکسن تزریق کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری گفت: درحال حاضر این مطالعات نشان داده واکسیناسیون برای گروه سنی زیر 12 سال عوارض زیادی نداشته و کارا بوده است.

جماعتی بیان کرد: برای واکسیناسیون افراد زیر 12 سال باید بحث‌هایی در کمیته علمی انجام شود اما هنوز این موضوع در دستور کار قرار نگرفته است.

او درباره استفاده از داروی خوراکی مالنوپیراویر برای درمان کرونا تصریح کرد: تحقیقات این دارو در آمریکا انجام و نشان داده شده 50 درصد می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کند.

جماعتی با اشاره به اینکه شرکت مرک قرص درمان کرونا را ساخته، گفت: ما نیاز به شاخص‌های بالاتری برای استفاده از این دارو داریم و زمانی که شاخصهای بیشتری شناسایی شود، برای مصرف این دارو در کمیته علمی بررسی‌هایی صورت می‌گیرد و اگر تائید شود می‌توانیم ما هم از این دارو استفاده کنیم. 

دبیر کمیته علمی کشوری بیان کرد: در صورت تائید سازمان غذا و دارو، داروی جدید مالنوپیراویر برای درمان کرونا می تواند در کشور هم ساخته شود.

او درباره تأثیرگزاری داروی مالنوپیراویر نسبت به فاویپیراویر و رمدسیویر گفت: بسیاری مطالعات و تجربیات ما نشان می‌دهد داروی رمدسیویر واقعا موجب کاهش مرگ و میر شده، همچنین داروی فاویپیراویر در تجربیات و مطالعات نشان داد خیلی در درمان کرونا موثر نیست.

جماعتی بیان کرد: هر مطالعه‌ای مورد قبول ما نیست و هر مطالعه‌ای که در مجلات معتبر با تعداد بسیار زیاد به چاپ رسیده باشد، می تواند معتبر باشد همچنین ما چنین مطالعاتی را در کمیته علمی می‌آوریم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری بررسی می شود که اگر نیاز است داروی مالنوپیراویر به ایران وارد شود و یا در کشور تولید شود.

او درباره پلاسما درمانی برای بیماری کرونا گفت: در مطالعات انجام شده هنوز شاخص اصلی نداریم که بتوانیم بگوئیم پلاسما درمانی چقدر موثر بوده اما نشان داد در مراحل متوسط بیماری مقداری اثر داشت اما بعدا مورد وثوق قرار نگرفت. همچنین مطالعات نشان داد اثری در موارد شدید بیماری که بیمار وارد آی سی یو می شود، ندارد.

انتهای پیام/ 4