محسن محسنی‌نسب، کارگردان فیلم‌های سینمایی «یورش»، «یاس‌های وحشی» و «شیرهای جوان»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تنها ژانر سینمایی در ایران که از فرهنگ فولکلور ما تبعیت می‌کند و ما در آن مفاهیمی عمیق مرتبط با فرهنگ خودمان را شاهد هستیم ژانر دفاع مقدس است و این یکی از ویژگی‌های مهم سینمای دفاع مقدس است که به اهمیت آن می‌افزاید.

محسنی‌نسب خاطرنشان کرد: درام در سینما زمانی شکل می‌گیرد که ما قهرمان و ضد قهرمان داشته باشد و یا خیر و شر در برابر هم قرار بگیرند. این نبرد نباید حتماً در جبهه و جنگ باشد و می‌توان با پرداختن به موضوع قرارگیری خیر و شر در برابر هم این قصه را در فضاهای مختلفی دنبال کرد. به عنوان مثال در تاریخ شیعیان حضرت عباس (ع) یک قهرمان است اما اگر عملکرد او را در سیستم نظامی دنبال کنیم او پیروز نمی‌شود چراکه دشمن او را به شهادت می‌رساند اما آنچه که حضرت عباس (ع) را پیروز و قهرمان می‌کند رشادت، جوانمردی و بزرگواری او است که وقتی به آب می‌رسد آبی نمی‌نوشد یا تا آخرین نفس در راه حق مبارزه می‌کند. چنین موضوعی در درام بسیار جذاب و دیدنی است و ما نمونه‌های زیادی از این دست در تاریخ هشت سال دفاع مقدس خود داریم.

او افزود: برای تعریف یک شخصیت قهرمان و از خود گذشته در ژانر دفاع مقدس دست نویسنده‌ها بسیار باز است چراکه چنین شخصیت‌هایی آنقدر در جنگ ما زیاد بودند که مخاطب به راحتی می‌تواند وجود آن‌ها را بپذیرد و اتفاقاً تنها در ژانر دفاع مقدس است که ما می‌توانیم چنین شخصیت‌هایی داشته باشیم و چنین فرهنگی را پرورش دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس‌های وحشی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه در سینمای اجتماعی امروز ما تنها شاهد زشتی و پلیدی هستیم و چیزی جز سیاهی‌های جامعه را نمی‌بینیم اما سینمای دفاع مقدس می‌تواند با پتانسیلی که دارد در بین این آثار جوانمردی و از خود گذشتگی را ترویج کند. سینمای دفاع مقدس سینمای ملی ما است و فقط در این سینما می‌توان عرق ملی و از خود گذشتگی را ترویج کرد.

محسنی‌نسب تأکید کرد: اگر نگاهی به تاریخ سینمای ایران داشته باشیم متوجه می‌شویم فیلم‌های دفاع مقدس معمولاً آثار پرفروش سینمای ما بوده‌اند. فیلم «عقاب‌ها» همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است یا فیلم‌های من مثل «یاس‌های وحشی»، که در ژانر دفاع مقدس ساخته شدند، آثار پرفروش تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آیند. دلیل اینکه امروز فیلم‌های دفاع مقدس در گیشه شکست می‌خورند این است که فیلمسازان ما عوض شده‌اند. فیلمسازانی که آثار دفاع مقدس می‌ساختند امروز در ژانرهای دیگر فیلم می‌سازند و هنوز هم آثارشان پرفروش است. امروز بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدس توسط نسلی ساخته می‌شوند که این دوران را ندیده‌اند و نمی‌توانند آنطور که باید این دوران را ترسیم کنند و از طرفی متأسفانه پُز روشنفکرنمایی در سینمای دفاع مقدس ما هم نفوذ کرده و اکثر آثار برای مخاطبان دلچسب نیستند. اگر فیلم‌های قدیمی این ژانر فروش قابل توجهی داشتند عامل اصلی‌اش دغدغه فیلمسازان بود که آثارشان از دل برخاسته بود و بر دل می‌نشست. اگر حمایت درستی از سینمای دفاع مقدس صورت بگیرد قطعاً دوباره این ژانر می‌تواند پرچمدار فروش در سینمای ایران باشد.

این کارگردان تصریح کرد: حمایت از سینمای دفاع مقدس تنها به تزریق بودجه مربوط نمی‌شود، نهادهای مختلف باید با تولیدکنندگان این آثار همکاری داشته باشند. اگر امروز یک فیلمساز بخواهد فیلمی در این زمینه بسازد باید از سربند رزمندگان تا توپ و تانک را با قیمت بالا از نهادهای حاکمیتی اجاره کند و این در حالی است که باید این تجهیزات بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار فیلمسازان قرار بگیرد. چند وقت پیش من یک فیلم کوتاه با عنوان «ستاره‌های رقصان» ساختم که اثری در این ژانر بود و با مشکلات فراوان توانستم به شهرک دفاع مقدس بروم و لوکیشن‌هایی که خودم برای فیلم‌های قبلی‌ام ساخته بودم را اجاره کردم و حتی برای اجاره سربند هم پول دادم در حالیکه باید این ابزارها رایگان در اختیار فیلمسازان قرار بگیرد تا بتوانند فیلم‌های بیشتری در این زمینه بسازند.

او در پایان درباره فیلم‌های دفاع مقدسی که در سال‌های اخیر ساخته‌ شده‌اند، گفت: به‌رغم اینکه بسیاری از این فیلم‌ها توانسته‌اند از جشنواره‌های مختلف جایزه هم بگیرند، کیفیت لازم را نداشته‌اند و اتفاقاً از فرهنگ دفاع مقدس ما دور بوده و به نوعی می‌توان تزریق ژست روشنفکری در سینمای دفاع مقدس را هم به وضوح دید که آثار به جای زیبایی‌ها و رشادت‌های رزمندگان ما در جنگ به زشتی‌های جنگ پرداخته‌اند که معمولاً آثاری ضد جنگ هستند.