شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#درباره انتخابات#عراق

دو سناریو درباره انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: چند روز بیشتر به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق باقی نمانده است. سناریوهای این انتخابات را می‌توان از دو منظر تشکیل فراکسیون اکثریت و انتخاب نخست‌وزیر مورد ارزیابی قرار داد.

از منظر تشکیل فراکسیون اکثریت، دو سناریوی کلی وجود دارد: نخست ترکیب صدر، حکیم، العبادی، حزب دموکرات کردستان و الحلبوسی و دوم ترکیب ائتلاف فتح، دولت قانون، فالح فیاض و احتمالاً ائتلاف العزم.

 در وضعیت نخست، مهم‌ترین رکن فراکسیون اکثریت، ائتلاف صدری‌ها با حزب دموکرات کردستان خواهد بود. در این صورت، مهم‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی است. اگرچه صدری‌ها در حال تبلیغات روی یک فرد منتسب به جریان خود هستند، اما احتمالاً درنهایت روی الکاظمی توافق خواهند کرد.

در صورت تحقق سناریوی دوم، شرایط پیچیده‌تر می‌شود. در چنین حالتی، علاوه بر اینکه برخی اختلافات میان ائتلاف فتح و کتائب حزب‌الله کم‌رنگ می‌شود، ایران نیز برای عبور از الکاظمی انگیزه‌های لازم را پیدا خواهد کرد. در این سناریو، می‌توان فردی مانند نوری المالکی را گزینه نخست‌وزیری دانست. توافق ایران و آمریکا بر نخست‌وزیری المالکی محتمل است.

 براساس رویدادها و روندهای موجود و در صورت وقوع هرکدام از دو سناریوی بالا، نفوذ ایران در عراق روبه کاهش خواهد بود که بخش اساسی آن سویه‌های اقتصادی دارد. تهران نیازمند بازنگری در سیاست خارجی خود در قبال عراق است. دگرگونی تدریجی و عبور از اولویت‌های سیاسی به سمت تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.