شهرخبر

باکو: رابطه ایران و جمهوری آذربایجان مبتنی بر دوستی و همکاری است

آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در یک نشست خبری روز دوشنبه گفته روابط کشورش با ایران مبتنی بر دوستی و همکاری است.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه ضمن بیان این ادعا که نیروهای ثالث «هیچ کشوری» در نزدیکی مرز ایران و آن کشور حضور ندارند، رابطه کشورش با تهران را مبتنی بر «دوستی و همکاری» توصیف کرده است.

مشروح اظهارات «لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه (۴ اکتبر/۱۲ مهرماه) در وب‌سایت خبرگزاری رسمی این کشور قرار گرفته است.

او که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد گفت: «اول از همه، مایلیم تأکید کنیم همان‌طور که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون محلی گفته روابط میان مردمان کشورهای ما در بالاترین سطح قرار دارد. روابط میان جمهوری آذربایجان و ایران مبتنی بر پیوندهای تاریخی قوی، دوستی و همکاری است.»

لیلا عبدالله اوا در بخش دیگری از این نشست خبری مدعی شد نیروهای ثالث «هیچ کشوری» در نزدیکی مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان حضور ندارند. او گفت: «ما ادعاها درباره حضور نیروهای ثالث هیچ کشوری در نزدیکی مرز ایران-آذربایجان و یا اقدامات تحریک‌آمیز چنین نیروهایی را نمی‌پذیریم زیرا چنین دیدگاه‌هایی هیچ اساسی ندارند.»

«حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در ایران، تصریح کرده بود که حضور فعال رژیم صهیونیستی در آذربایجان علیه امنیت ایران را برنمی‌تابیم.

عبدالله اوا در ادامه توضیح داد که به طور کلی، وجود هرگونه نیرو از جمله عناصر تروریستی در قلمرو جمهوری آذربایجان می‌تواند تهدیدی برای کشور جمهوری آذربایجان یا کشورهای همسایه به وجود آورد و بنابراین چنین مسئله‌ای جای هیچ بحثی ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی پیش در خصوص رزمایش‌های ایران در مرز جمهوری آذربایجان تصریح کرده بود که این گونه رزمایش‌ها در داخل اراضی ایران در چارچوب حق حاکمیت ملی ایران است و در ارتباط با تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد».

امیرعبداللهیان در پاسخ به اتهام‌زنی‌های اخیر «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به ایران در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود.

رئیس جمهوری آذربایجان در خصوص رزمایش‌ نظامی ایران در مرز جمهوری آذربایجان گفته بود: «این یک رویداد بسیار تعجب‌آور است. هرکشوری می‌تواند هرگونه رزمایش نظامی را در قلمرو خود انجام دهد. این حق حاکمیتی آن‌ها است اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا زمانی که ارامنه در جبرائیل، فضولی و زنگلان بودند، چنین رزمایش‌هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی این زمین‌ها پس از ۳۰ سال اشغال برگزار می‌شود؟»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تأکید کرد: «مصونیت مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی یکی از اصول بنیادینی است که همیشه راهنمای [جمهوری] آذربایجان بوده است. مبرهن است که آذربایجان چندین دهه است که از اشغال نظامی بخش‌هایی از اراضی‌اش و نقض مرزهای بین‌المللی‌اش ضربه خورده است.»

وی در ادامه مدعی شد: «به خصوص، بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مرز ما با ایران سال‌هاست که تحت اشغال ارمنستان است. متأسفانه طی این سال‌ها ما شاهد واکنش قدرتمندی از طرف کشور دوست ایران به اشغال آن بخش از مرزمان نبوده‌ایم.»

او در بخش دیگری از ادعاهایش اضافه کرد: «مایلیم این را هم خاطرنشان کنیم که جمهوری آذربایجان چنانکه از مواضع فعالش در سازمان همکاری اسلامی هم مشخص است حساسیت زیادی روی مسئله همبستگی اسلامی دارد.»

منبع: فارس