شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس

بحران رسوایی اخلاقی و بی‌اعتمادی عمومی به نهاد امنیتی انگلیس

بحران رسوایی اخلاقی و بی‌اعتمادی عمومی به نهاد امنیتی انگلیس

یک هفته پس از صدور حکم دادگاه جنایی انگلیس به حبس ابد پلیسی که به قتل یک زن جوان با انگیزه آزار جنسی متهم شد، یک افسر دیگر هم امروز به اتهام آزار جنسی در دادگاه حاضر شد تا بحران کامل شود.

به گزارش مشرق، دیوید کاریک ۴۶ ساله از دایره محافظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک صبح امروز در دادگاه منطقه «هت‌فیلد» تفهیم اتهام و قرار شد تا زمان تشکیل دادگاه بعدی برای رسیدگی به پرونده او در بازداشتگاه بماند.

او متهم است که پارسال به زن جوانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا شده بود تجاوز کرده است. طبق اعلام پلیس نامبرده ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ برای صرف نوشیدنی با قربانی بیرون رفته و او را مورد آزار جنسی قرار داده است. کاریک شنبه گذشته یعنی درست دو روز پس از صدور حکم دادگاه علیه «وین کوزنز» یکی دیگر از افسران دایره محافظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک بازداشت و بلافاصله از ادامه خدمت در این نهاد امنیتی معلق شد.

«کرسیدا دیک» رئیس اداره پلیس لندن که این روزها از سوی منتقدانش بشدت تحت فشار قرار دارد تا در پی رسوایی نهاد تحت امرش کناره‌گیری کند بیان داشت که از شنیدن خبر دستگیری یکی از دیگر از ماموران پلیس و اتهام آزار جنسی بشدت نگران است. او با این حال گفت که به عنوان یک کارگزار عمومی به شغلش ادامه می‌دهد.

فشارها روی پلیس لندن از اسفند ماه گذشته که  «وین کوزنز»   خانم سارا اورارد را که تنهایی در خیابان‌های منطقه کلپهام نزدیک خانه دوستش درحال پیاده روی بود، با یک دستگاه خودروی استیجاری که همان روز کرایه کرده بود می‌رباید.   او که مسئول محافظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک بود پس از پایان ۱۲ ساعت شیفت کاری در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ دست به چنین جنایت هولناکی می‌زند.

پنجشنبه هفته پیش دادگاه جنایی انگلیس آقای کوزینز را به حبس ابد محکوم کرد. لرد فالفورد قاضی پرونده اعلام کرد که سوء استفاده آقای کوزینز از جایگاه پلیس برای ربایش، آزار جنسی و قتل یک قربانی تنها، به حدی جدی است که معادل قتل با انگیزه سیاسی یا مذهبی بشمار می‌رود. او قتل صورت گرفته را فاجعه‌بار و غم‌انگیز توصیف کرد که در جریان آن یک افسر دستگاه نهاد امنیتی دست به «شکار یک زن تنها برای آزار جنسی» می‌زند.

هریت هارمن جانشین پیشین رهبر حزب کارگر انگلیس و رئیس کمیته مشترک حقوق بشر از پریتی پتل وزیر کشور خواسته تا برای ترمیم اعتماد زنان به اداره پلیس، سریعا اقدام و خانم «دیک» را برکنار کند.

او همچنین در نامه‌ای به رئیس پلیس لندن تصریح کرد که زنان کشور نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که پلیس از آن ها حمایت می‌کند، نه اینکه جان آن ها را به خطر بیندازد. وی افزود: به نظر من، جنابعالی دیگر صلاحیت اصلاحات لازم در اداره پلیس را ندارید. اطمینان دارم که این مساله را درک می‌کنید و به همین خاطر تقاضا می‌کنم تا با استعفای خود زمینه اجرای اصلاحات در اداره پلیس را فراهم کنید.

با این حال نخست وزیر، وزیر کشور و شهردار پایتخت انگلیس تاکنون تن به فشارها برای برکناری رئیس پلیس نداده‌اند. خانم دیک وعده داده که تحقیقات مستقلی را درباره عملکرد افسران پلیس پایتخت صورت دهد. وی اذعان کرد که ماجراهای اخیر به اعتبار پلیس لطمه زده و مایه شرمساری و آبرو ریزی این نهاد امنیتی شده اما تمام تلاش خود را برای اصلاح پلیس صورت می‌دهد ... وزیر کشور انگلیس هم اعلام کرده که تحقیقات پلیس را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

قتل خانم اورارد، جامعه انگلیس را شوکه و بهت‌زده کرده و موجی از خشم و اعتراض زنان را به همراه داشته است. مدافعان حقوق زنان، پویشی را با عنوان «خیابان‌ها را دوباره از آن خود کنیم» به راه انداخته اند و در نزدیکی محلی که گفته می‌شود خانم اورارد ناپدید شده چندین تجمع برگزار کرده‌اند.

روزنامه گاردین چندی پیش گزارش داد که تقریبا تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی مقامات مسئول از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش، ۹۷ درصد زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و هولناک‌تر آنکه ۸۰ درصد زنان از تمام گروه‌های سنی گفته‌اند که این معضل را در فضای عمومی تجربه کرده‌اند.

البته معضل رسوایی اخلاقی در انگلیس محدود به اداره پلیس این کشور نیست و چندی پیش رسانه‌های انگلیس گزارش دادند که فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌های ارشد پارلمان به امری رایج بدل شده است.

این تحقیقات که پس از رسوایی مفاسد اخلاقی ساکنان کاخ وست مینستر، توسط یک حقوقدان انگلیسی منتشر شد، حاکیست که براثر رواج فرهنگ سکوت و چاپلوسی در پارلمان، آزار و اذیت جنسی همچنان ادامه دارد و به عنوان یک معضل پنهان باقی مانده است.

منبع: ایرنا