به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران مسیحی و نمایندگانی از ادیان اسلام، یهودیت، هندوئیسم، بودیسم، زرتشت و ادیان دیگر در نشستی تحت عنوان «ایمان و علم: به سوی COP۲۶» در واتیکان شرکت کردند و پاپ فرانسیس در این گردهمایی گفت: اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو نمایانگر فراخوانی فوری برای ارائه پاسخ های موثر به بحران بی سابقه زیست محیطی و بحران ارزش هایی است که در حال حاضر تجربه اش می کنیم و به این ترتیب امید ملموسی را به نسل های آینده عرضه می کنیم.

درخواست مشترک رهبران مذهبی که در قالب آن تغییرات اقلیمی به عنوان تهدیدی بزرگ توصیف شد، به «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا و «آلوک شارما» رئیس انگلیسی بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو تحویل داده شد.

شارما نیز خطاب به رهبران مذهبی گفت: بحران زیست محیطی، بحرانی بزرگ و ناشی از خود ماست.

«ولبی» رهبر معنوی مذهب آنگلیکن های جهان نیز خواستار یک معماری مالی جهانی شد که از گناهان گذشته اش توبه می کند و از جمله تغییرات قوانین مالیاتی را برای ترویج فعالیت های سبز رقم می زند.

وی گفت: ما در ۱۰۰ سال گذشته اعلام جنگ علیه خلقت کرده ایم و جنگ ما علیه آب و هوا بر فقیرترین ها در میان ما تاثیر می گذارد.

در این درخواست از همه دولت ها خواسته شده است برنامه هایی را برای کمک به محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی هوا تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن و دستیابی به هدف انتشار صفر کربن در اسرع وقت اتخاذ کنند.

این درخواست همچنین تاکید دارد کشورهای ثروتمندتر باید هدایت امور در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک مالی به کشورهای فقیرتر برای کاهش آلاینده ها را در دست گیرند.

در متن خلاصه شده این درخواست آمده است: ما از جامعه جهانی که در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل گردهم می آیند، می خواهیم اقدامات سریع، مسئولانه و مشترکی را برای محافظت، بازیابی و بهبود بشریت زخم خورده و منزل سپرده شده به ما را در پیش گیرند.

بسیاری از رهبران تاکید کردند که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی از پس این کار برآید.

«راجوانت سینگ» یکی از رهبران مذهب سیک از آمریکا نیز گفت: اگر یک کشور غرق شود، همه ما غرق می شویم.

در همین حال، پاپ فرانسیس در سخنان گفت به این نکته اشاره کرد که اختلافات فرهنگی و مذهبی باید در دفاع از محیط زیست به عنوان نقطه قوت و نه نقطه ضعف دیده شود.

وی افزود: هر یک از ما عقاید مذهبی و سنت های معنوی خود را دارد، اما مرزهای فرهنگی، سیاسی یا اجتماعی نباید ما را از ایستادن در کنار هم بازدارد.

اسقف اعظم «پل گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان به رویترز گفت که امیدوار است نشست امروز دوشنبه بتواند آرمان های مدنظر برای دستیابی در نشست گلاسکو را مطرح کند.

اسقف های اسکاتلند چندی پیش گفتند پاپ در صورت سلامت بودن در مراسم افتتاحیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل شرکت می کند. تصمیم در مورد این مساله طی چند روز آینده اتخاذ می شود.

فرانسیس ۸۴ ساله به شدت از اهداف توافق آب و هوایی ۲۰۱۵ پاریس برای کاهش گرمای جهانی حمایت می کند.