شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عاشورا#کتاب

نویسنده کتاب حسین مسیح: بدون درک وقایع عاشورا نمی‌توانیم فلسفه دفاع مقدس را درک کنیم

نویسنده کتاب «حسین مسیح» گفت: همخوانی دفاع مقدس با وقایع عاشورا باعث شد که چنین اثری خلق شود. بدون درک وقایع عاشورا نمی‌توانیم فلسفه دفاع مقدس را درک کنیم.
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آئین رونمایی از کتاب «حسین مسیح» امروز با حضور سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، داود صلاحی، ناشر کتاب، کوثر دانش، نویسنده کتاب و احسان عباسلو  و میرشمس الدین فلاح هاشمی در سال قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم فلاح هاشمی با تاکید بر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس از طریق مواردی نظیر ادبیات گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یک جنگ ساده و معمولی نبود، سنگر‌های رزمندگان ایرانی سرشار از معنویت و خلوص بود. در حقیقت می‌توان نهضت عاشورا را در این سنگر‌ها مشاهده کرد. فضای شهادت طلبی باعث شد که حتی نوجوانان هم ترغیب به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل شوند.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند نوشتن در مورد دفاع مقدس، کافی است، اما این در صورتی است که هنوز در مورد جنگ دوم جهانی کتاب می‌نویسند حتی هنوز آثار جدیدی در مورد جنگ اول جهانی نیز ارائه می‌شود.

فلاح هاشمی با تاکید براینکه فضای عاشورا و دفاع مقدس تصریح کرد: دیوار نوشته‌ها، رمز عملیات‌ها، نماز شب‌ها، شعارها، رفتار‌های دینی و مذهبی رزمندگان و مواردی از این قبیل همگی بیانگر تاثیر حادثه کربلا بر فضای دفاع مقدس است و به اندازه‌ای فضای عاشورا در جنگ قالب شده که می‌توان گفت ک ام قسمت این ۸ سال جنگ بود.

این کارشناس عرصه نویسندگی همچنین اظهار کرد: داستانک مانند کپسول است، به نوعی که هفته‌ها و ماه‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. داستان از جمله قالب‌هایی است که می‌تواند مفاهیم را به مخاطب منتقل کند و سالیان سال ذهن او را درگیر کند.

در ادامه نشست عباسلو با اشاره به کیفیت مطالب کتاب حسین مسیح گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دارای زوایای دیده نشده‌ای است که برای پررنگ کردن و دیده شدن آن‌ها نیاز است که در این حوزه آثار بیشتری نوشته شود. داستان ایرانی به همه ابعاد وجودی مخاطب نفوذ پیدا می‌کند و ذات آن تعلیمی است.

وی افزود: در حقیقت داستان کوتاه مخاطب را خسته نمی‌کند و او را به ادامه خواندن کتاب ترغیب می‌کند. کتاب حسین مسیح یک کتاب مولف است که می‌تواند در کارگاه‌های آموزشی داستان کوتاه، مورد استفاده قرار بگیرد. این کتاب دارای فرم و تکنیکی قابل عرضه و دفاع است. به عنوان مثال در داستان صدر آقا از تکنیک‌هایی استفاده شده است که بسیار برای مخاطب جذاب است. در کتاب مذکور، عناوین داستان‌ها در انتهای آن داستان، آورده شده که اقدامی تازه و بدیع است.

عباسلو با اشاره به ساختار کتاب حسین مسیح تصریح کرد: ساختار کتاب حسین مسیح به صورتی است که می‌تواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و احساسات او را درگیر کند. همانطور که با یک نت نمی‌توان موسیقی تولید کرد و خسته کننده خواهد شد، در مورد داستان هم قضیه به همین ترتیب است و نویسنده باید این نکته را در نظر بگیرد که با ایجاد تنوع مخاطب را خسته نکند، این نکته‌ای است که نویسنده در کتاب به آن توجه کرده است.

این کارشناس حوزه کتاب ادامه داد: قالب داستان کوتاه به دلیل اینکه بسیار از نماد‌ها استفا ه می‌کند برای ادبیات مذهبی بسیار مناسب است، لذا با حمایت از این قبیل آثار می‌توان شاهد پیشرفت‌های فراوانی باشیم.

دانش نیز با با اشاره به انگیزه خود برای نگارش کتاب حسین مسیح اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده ادبیات پایداری بوده و به این حوزه علاقمند هستم تصمیم گرفتم در این زمینه فعالیت کنم. همخوانی دفاع مقدس با وقایع عاشورا باعث شد که چنین اثری خلق شود. بدون درک وقایع عاشورا نمی‌توانیم فلسفه دفاع مقدس را درک کنیم.

وی در ادامه متذکر شد: بازخورد داستان کوتاه بسیار بیشتر از داستان بلند است، به همین دلیل این سبک از نویسندگی را مدنظر قرار دادیم. در حقیقت از آنجایی که داستان کوتاه مورد توجه همه اقشار جامعه است و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، این سبک برای نگار کتاب حسین مسیح مدنظر قرار گرفت.

دانش در رابطه با چرایی نذر هر داستان کتاب حسین مسیح به نام یکی از شهدای دفاع مقدس ابراز کرد: هر داستان کتاب مذکور نذر یک شهید شده است. ایده اصلی بحث نظر از اینجایی آغاز شد که فرهنگ نذر به دفاع مقدس نزدیک شود، بر همین اساس برگرفته از سبک زندگی یا نحوه شهادت هر یک از شهدا، داستان مورد نظرنذر آن‌ها شده است.

صلاحی، ناشر کتاب حسین مسیح در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با سیره اهل بیت پیوند خورده است و همین ویژگی باعث شد که انقلاب اسلامی مورد توجه مردم قرار بگیرد. بر همین اساس می‌توان گفت که دفاع مقدس ورژن به روز شده دفاع مقدس است.  

وی در پایان یادآور شد: کتاب‌های دفاع مقدس مخاطب خاص خود را دارند و از طرفی کتاب‌های حوزه عاشورا تعداد مخاطبین بیشتری دارد، لذا با پیوند این دو حوزه می‌توان پیام مورد نظر را به تعداد بیشتری از مخاطبین رساند.
 
 
انتهای پیام/