شهر خبر

مقام مسئول در گفتگو با مهر؛

«شاهین چرخنده» از سواحل مکران رفت/ جسد ۲ صیاد از ۵ مفقودی پیدا شد

«شاهین چرخنده» از سواحل مکران رفت/ جسد ۲ صیاد از ۵ مفقودی پیدا شد

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اتمام توفان حاره ای چرخنده «شاهین» در سواحل جنوب شرق ایران خبر داد.

نادر پسنده در گفت وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه توفان حاره ای چرخنده «شاهین» به اتمام رسیده و از سواحل جنوب شرقی کشور و دریای عمان دور شده است، گفت: توفان شاهین در دریا و خشکی خساراتی ایجاد کرد که آنچه مربوط به سازمان بنادر بود، مدیریت این توفان در بخش دریایی بود.

وی افزود: در سوانح دریایی تا این لحظه در حوزه شناورهای تجاری هیچ خسارت و سانحه‌ای نداشتیم. اما در حوزه اسکله‌ها و شناورهای صیادی با خساراتی روبرو بودیم.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۲ فروند لنج صیادی که به ابلاغیه‌ها و هشدارهای شیلات سیستان و بلوچستان توجه نکردند، در روز وقوع توفان شاهین با قایق موتوری به دریای عمان رفتند و متأسفانه جلیقه نجات هم نداشته‌اند.

وی ادامه داد: ۵ سرنشین این دو قایق صیادی جان باخته‌اند که جسد دو تن از صیادان پیدا شده است.

پسنده با بیان اینکه عمده خسارات در بنادر صیادی بوده، ادامه داد: بنادر تجاری به دلیل استاندارد بودن در ساخت و ساز، خساراتی نداشته‌اند؛ همچنین لنج‌های تجاری نیز دچار خسارات خاصی نشده و ممکن است برخی لنج‌های چوبی دچار شکستگی‌هایی شده باشند.

وی تأکید کرد: معاونت دریایی سازمان بنادر تردد کشتی‌ها را از قبل از وقوع توفان زیر نظر داشت و آنها را مدیریت کرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر، به جز چند ساعتی که توفان حاره ای چرخنده شاهین در نزدیکی سواحل بنادر سیستان و بلوچستان بود، فعالیت کشتیرانی تجاری و حامل کالاهای اساسی و غلات در بندر چابهار متوقف نشد.

مدیرکل ایمنی دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: خسارات بسیار پایین توفان به سواحل ایران در حالی بود که این توفان خسارات بسیار گسترده‌ای به بنادر و سواحل کشور عمان وارد کرد.