شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ

بررسی دو جریان بعثت و غدیر در آیینه مهدویت و آخرالزمان


بررسی دو جریان بعثت و غدیر در آیینه مهدویت و آخرالزمان

دو جریان بعث و غدیر به عنوان مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله درست در راستای مهدویت و امر ظهور قرار دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تاریخ زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله سراسر رویدادهای درس‌آموز است؛ اما در بین اینها، خداوند دو رویداد حساس را رقم زد به گونه‌ای که به عنوان نقطه عطف کل سیر تاریخ بشریت محسوب می‌شوند؛ این دو رویداد مهم، یکی ماجرای بعثت و دیگری مسئلۀ غدیر بود؛ دو جریانی که از جهت محتوا به شدت به هم پیوسته و در یک راستا قرار دارند. نقطه اشتراک این دو جریان مسئله مهدویت و ظهور به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خداست که در قرآن با عناوینی مثل «ظهور امر الله» و یا «بهشت ظهور» و یا «دار السلام» یاد می‌شود.  

در این منظر رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبری آخرالزمانی شناخته می‌شوند که مأموریت تکمیل رسالت انبیای گذشته و رساندن بشر به اوج قله‌های عبودیت و در قالب ایجاد جامعه‌ای آرمانی را بر عهده دارند که از آن جامعۀ آرمانی به عنوان «عصر ظهور» یاد می‌کنیم. با این نوع نگاه، قرآن ابزار و نقشۀ راه این ماجرا و اهل‌بیت وحی، والیان، مربیان و معلمان این مسیرند.

جالب است وقتی که خداوند در قرآن قصد دارد از فلسفۀ بعثت و مأموریت رسول‌الله صلی الله علیه و آله سخن بگوید، اینطور می‌فرماید «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدىهُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِالْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست خدایی که رسولش را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را هر چند مشرکان خوش ندارند بر همه ادیان عالم پیروز کند». (آیه9 صف) پیامبر گرامی اسلام این آیه را در خطبۀ غدیر آنجا که قصد معرفی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و برنامه ایشان در عصر ظهور را دارند، اینگونه رمزگشایی می‌کنند: «بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست؛ آگاه باشید که او غالب بر ادیان است؛ اَلا اِنَّ خاتَمَ الاَئِمَّهِ مِنَّا القائِمُ المَهدِیُّ، اَلا اِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ». همچنین امام صادق (ع) در بخشی از دعای ندبه با اشاره به همین آیه می‌فرماید: «وَ وَعَدْتَهُ أَنْ تُظْهِرَ دینَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ و به او پیروزى دینش را بر تمام ادیان عالم به رغم کراهت مشرکان وعده فرمودى.» یا امام کاظم علیه‌السلام دربارۀ این فراز از آیۀ نهم سورۀ صف «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» فرمود یُظْهِرُهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَدْیَانِ عِنْدَ قِیَامِ الْقَائِمِ؛ در اینجا امام بیان می‌دارند که غلبۀ دین‌الحق بر تمام ادیان هنگام قیام قائم صورت می‎گیرد، بعد این جریان را به این فراز از آیۀ قبل ارجاع داده و می‌فرمایند یَقُولُ اللَّهُ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَایَةِ الْقَائِمِ.  یعنی برنامه تام شدن نور خدا با ولایت قائم (عج) حاصل می‌شود.

نهایت اینکه از یک منظر اینطور می‌توان گفت که  رسول خدا صلی الله علیه و آله مبعوث شدند تا مسیر بشریت به سمت تمدن الهیِ وعده داده شده و آن امر عظیم الهی یا همان امر ظهور را هموار کنند و از آنجا که عمر شریف ایشان رو به پایان رسید، آخرین و بلکه مهم‌ترین مأموریت خویش را که همان ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین بود، در روز غدیر به سرانجام رساند. در این رویداد، امیر مؤمنان و اهل بیت عصمت و طهارت با وحی الهی به عنوان والیان امر خدا منصوب شدند تا همان مسیری را طی کنند که رسول خدا در سال‌های زندگانی خویش بسترسازی کردند؛ یعنی تحقق «امر الله» در پهنه کل عالم به قافله‌سالاری صاحبان امر یا به تعبیر قرآن اوالوا الأمر. از این جهت است که به امام عصر عجل الله تعالی فرجه «صاحب‌الأمر» اطلاق می‌شود. نتیجۀ دیگر اینکه کسی می‌تواند در مسند خلیفه پیامبر بنشیند که توانایی تحقق امر خدا در عالم آن هم با ابزارهایی فوق مادی را داشته باشد.   

انتهای‌پیام/