شهر خبر

نخست وزیر جدید ژاپن تاریخ انتخابات سراسری جدید را اعلام می‌کند

نخست وزیر جدید ژاپن تاریخ انتخابات سراسری جدید را اعلام می‌کند

فومیو کیشیدا پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن قرار است برگزاری انتخابات جدید در تاریخ ۳۱ اکتبر را اعلام کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به نظر می‌رسد این انتخابات زودهنگام که برخلاف انتظارات گسترده مبنی بر برگزاری انتخابات سراسری در ماه نوامبر است، از پایین آمدن آمار تلفات کرونا و همچنین عزم حزب حاکم برای بهره بردن از هیجان و رضایت عمومی مردمی در روزهای ابتدایی انتخاب کیشیدا به ریاست حزب نشات می‌گیرد؛ ظاهرا کیشیدا می‌خواهد تا تنور پیروزی‌اش در انتخابات درون حزبی داغ است، انتخابات سراسری را هم برگزار کند.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر مستعفی که در روزهای آغاز به کارش در سال گذشته، از حمایت ۷۰ درصدی مردم برخوردار بود، با بروز انتقادهای کوبنده نسبت به مدیریت همه‌گیری کرونا، در انتخاباتی درون حزبی مجبور به تسلیم کرسی مدیریت حزب لیبرال دموکرات به چهره‌ای جدید، فومیو کیشیدا شد.

کیشیدای ۶۴ ساله وزیر خارجه سابق، سه هم حزبی‌اش را در رقابت انتخابات درون حزبی شکست داده و از آنجا که لیبرال دموکرات‌ها غالب کرسی‌های پارلمان ژاپن را در اختیار دارند، طبیعتا بر کرسی نخست وزیری قرار گرفت.

وی قرار است تا ساعاتی دیگر، در اولین نشست خبری خود به عنوان نخست وزیر ژاپن، انتخابات سراسری برای پارلمان جدید را اعلام کرده و همچنین در ۱۴ اکتبر، پارلمان فعلی را منحل کند.

آکیرا آماری، دبیرکل جدید حزب حاکم، در این باره به گزارشگران گفت که اگرچه اطلاعاتی قطعی در دست ندارد، اما باور دارد که کیشیدا بدین ترتیب عمل خواهد کرد.

همچنین توبیاس هریس، تحلیلگر مسائل ژاپن و یکی از اعضای ارشد "مرکز پیشرفت آمریکا" در توییتر گفت: "کیشیدا به هیچ وجه وقت خود را تلف نمی‌کند."

وی در این توییت گفت: برگزاری انتخابات در این تاریخ نه تنها به مخالفان غافلگیر شده اجازه فعالیت نخواهد داد، بلکه قرابت زمانی این انتخابات عمومی با انتخابات درون حزبی اخیر، به کمک لیبرال دموکرات‌ها خواهد آمد.

هریس همچنین افزود: اگر کیشیدا با اکثریت قاطع آرا در انتخابات عمومی پیروز شود، و عملکردش بتواند پیروزی‌اش در انتخابات سال آینده مجلس سنا را تضمین کند، تا سه سال، انتخابات دیگری در پیش رو نخواهد داشت.

به گفته تحلیل‌گران، تصمیم کیشیدا در مورد انتخابات، احتمالا از تجربه شکست خورده سوگا، نخست وزیر پیشین، مبنی بر برگزار نکردن انتخابات در زمانی که هنوز از محبوبیت و حمایت بالایی برخوردار بود، نشات می‌گیرد.

در همین حال کیشیدا چیدمان کابینه‌ای خود را که در آن نام متحدان شینزو آبه، نخست وزیر سابق نیز به چشم می‌خورد، اعلام کرد.

طبق وعده‌های قبلی کیشیدا مبنی بر فرصت دادن به چهره‌های جدید، از ۲۰ منصب کابینه، ۱۳ منصب آن، به افرادی اختصاص یافته که تا کنون تجربه وزارت نداشته‌اند. با این حال، اکثر وزارت‌های مهم به متحدین آبه و تارو آسو، وزیر دارایی دولت مستفعی سوگا اختصاص یافته است.

آتسو ایتو، تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه کیشیدا حفظ قدرت خود را به اقدامات جسورانه ترجیح می‌دهد، گفت: او در این انتخابات با کمک آبه و آسو پیروز شده‌ است؛ اکنون زمان آن رسیده که این لطفشان را جبران کند، و نمی‌تواند آن‌ها را کنار بگذارد.

از میان اعضای کابینه نام "نوبو کیشی"، برادر شینزو آبه برای پست وزارت دفاع و "توشیمیتسو موتگی"، برای تصدی وزارت خارجه به چشم می‌خورد که از دولت سابق باقی مانده‌اند.

کابینه جدید کیشیدا همچنین با یک وزیر زن بیشتر از کابینه دولت سابق، که دو وزیر زن داشت، تشکیل می‌شود.

انتهای پیام