شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#داعش

رسوایی شاهزادگان سعودی در حمایت از تروریست‌ها در یمن


رسوایی شاهزادگان سعودی در حمایت از تروریست‌ها در یمن

گزارش‌های بین‌المللی مداخله شاهزادگان سعودی در معاملات تسلیحاتی که به دست گروه‌های تروریستی داعش در یمن رسید را فاش کردند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، گزارش‌های بین‌المللی رسوایی بزرگی در مورد شاهزادگان سعودی فاش کرد که آن‌ها از طریق شرکت‌های خصوصی ، معاملات تسلیحاتی از صربستان به گروه تروریستی داعش در یمن می‌رساندند.

بر اساس گزارشات بین‌المللی، معاملات تسلیحاتی مذکور مستقیماً به گسترش نفوذ گروه‌های تروریستی داعش در یمن کمک کرد.

در این گزارش آمده است که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در 1 سپتامبر 2020 با صدور فرمان سلطنتی شاهزاده «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» را از سمت فرماندهی نیروهای ائتلاف در یمن و پسرش «عبدالعزیز» معاون فرماندار منطقه الجوف را پس از گزارش « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دلیل فساد مالی برکنار کرد.

در دستور پادشاهی چهار سعودی در وزارت دفاع عربستان از جمله «محمد بن عبدالکریم الحسن» و «یوسف بن راکان بن هندی العتیبی» بودند.

در اسناد فاش شده به دست آمده توسط مرکز بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی ( آی سی آی جی) «محمد بن عبدالکریم الحسن» و « یوسف بن راکان بن هندی العتیبی» با یک پیمانکار آمریکایی به نام «ویلیام مایکل سومرندیک» همکاری کرده است.

این گزارش میلیون‌ها سند از شرکتهای حقوقی در مورد بهشتهای مالیاتی، داراییها ، معاملات محرمانه و اموال پنهان ثروتمندان از جمله بیش از 130 میلیاردر ، بیش از 30 رهبر جهان  و تعدادی از فراریان یا محکومین و همچنین افراد مشهور ورزشی، قضات و مقامات مالیاتی را مورد بررسی قرار داده است.

این اسناد نشان می‌دهد که الحسن در 13 دسامبر 2016 به عنوان مدیر شرکت « لارک مانت هلدینگ ال تی دی» در جزایر ویرجین انگلیس یعنی یک سال پیش از آغاز تجاوزات جنگ ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن بوده است.

یکی از فعالیت‌های این شرکت خرید سلاح از یک شرکت صربستانی متعلق به « نبوجسا استفانوویچ » پدر وزیر دفاع صربستان بود ، اما گروهی از این سلاح‌ها به دست سازمان تروریستی داعش در یمن رسید.

اسناد نشان می‌دهد که الحسن ، هنگامی که به عنوان مدیر این شرکت ثبت نام کرد، آدرسی را برای وی ثبت کرد که پس از تأیید ، مشخص شد که آدرس یک شرکت نظامی سعودی است که دفتر مرکزی آن در ریاض واقع شده است.

عربستان سعودی از طریق شرکت‌های واسطه و پیمانکاران آمریکایی سلاح‌های صربستانی خریداری کرد که بعداً نشان داد آنها در یمن به دست داعش رسیده‌اند.

ویلیام مایکل سومرندیک به الحسن اختیار داد تا نمایندگی این شرکت را قبل از وزارت دفاع عربستان به عهده بگیرد و بین بازی قدرت ، هیئت‌هایی از افسران سعودی و پیمانکاران آمریکایی ، رومانیایی و بلغاری خود را برای بازدید از صربستان آماده می‌کرد تا سلاح‌ها را در کارخانه صربستان «کروسیک» بررسی کنند.

الحسن تنها شاهزاده سعودی نبود که در تصمیم پادشاه عربستان برای بررسی شبهات مربوط به فساد دخیل بود و ما متوجه شدیم که او شرکت‌های «فراساحلی» مرتبط با قراردادهای تسلیحاتی در جنگ یمن ایجاد کرده است.

نام دیگر شاهزاده سعودی «یوسف بن راکان بن هندی العتیبی» است که شرکت «میلیواردز» را اداره می‌کرد که این شرکت در 23 ژوئن 2017 تاسیس شد.

الحسن در 8 مه 2017 از کارخانه «کروسیک» صربستان برای بازرسی سلاح‌ها بازدید کرد. همچنین در 10 دسامبر 2018 ، گروهی از پیمانکاران آمریکایی به همراه چهار افسر سعودی از کارخانه کروسیک دیدن کردند.

بر اساس این گزارش، این افسر سعودی به عنوان نماینده شرکت «رناد الجزیره» مجاز بود در کلیه معاملات مالی و اداری شرکت «لارکمون» با وزارت دفاع سعودی برخورد کند. بعداً الحسن از این اختیاراتی که شرکت به او داده بود برای میانجیگری در معاملات تسلیحاتی از صربستان تا عربستان سعودی استفاده کرد.

انتهای پیام/