شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#اتحادیه اروپا#عربستان سعودی

امضای توافق‌نامه همکاری میان عربستان و اتحادیه اروپا


امضای توافق‌نامه همکاری میان عربستان و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و عربستان سعودی توافق‌های همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، «جوزپ بورل» کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با « فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که آنها چندین توافقنامه همکاری بین این اتحادیه و عربستان امضا کرده‌اند.

بورل در توییتر خود نوشت: با فیصل بن فرحان توافق همکاری بین اتحادیه اروپا و عربستان به منظور تقویت روابط بین دو طرف از طریق رایزنی‌های دوره‌ای در خصوص مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و موضوعات دیگر امضا شد.

بورل افزود: این امر همراه با اولین گفت‌وگو ی حقوق بشر که در این هفته انجام شد، پویایی مثبت در مشارکت ما را نشان می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: در جریان مذاکرات با فیصل بن فرحان و «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان طیف وسیعی از مسائل از جمله روابط دوجانبه و موقعیت‌های منطقه‌ای ، از جمله یمن و برنامه جامع مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، افغانستان، پرونده‌های جهانی مانند آب و هوا، انرژی و تروریسم مورد بحث قرار گرفت.

این اولین سفر بورل به عربستان در دوران انتصاب  وی به عنوان کمیسر سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد: در طول استقبال ، تفاهم نامه همکاری بین وزارت امور خارجه عربستان و کمیسیون امور خارجه اروپا امضا شد و این سند به تقویت همکاری مشترک در همه زمینه‌ها کمک می‌کند.

در همین راستا، فیصل بن فرحان تاکید کرد که روابط بین عربستان و اتحادیه اروپا، «عمیق و تاریخی» است و این رابطه بیش از نیم قرن ادامه داشته و در آغاز ماموریت عربستان به اتحادیه اروپا در سال 2018 به اوج خود رسیده است.

وی ضمن اشاره به روابط اقتصادی بین عربستان و اتحادیه اروپا که دومین شریک تجاری بزرگ عربستان محسوب می‌شود، اعلام کرد: میزان مبادلات تجاری کالاها بین عربستان و اتحادیه اروپا در سال 2020 به بیش از 40 میلیارد یورو رسید.

وزیر خارجه عربستان از برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوی مشترک بین این کشور و اتحادیه اروپا در خصوص حقوق بشر و نتایج آن استقبال کرد.

جوزپ بورل در راس هیاتی دیپلماتیک از اتحادیه اروپا برای سفری چهار روزه راهی خاورمیانه شد.او در نخستین ایستگاه این سفر وارد قطر شد و با مقامات ارشد این کشور پیرامون توسعه روابط دو طرف و تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان و توافق هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کرد.

جوزپ بورل با وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه نشست خبری مشترک برگزار کردند.

انتهای پیام/