شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینما#سینمای ایران#جدید

سبد اکران سینمای ایران نیازمند تنوع و جهش است/تک تیرانداز تا اینجای کار خوب فروخته است


سبد اکران سینمای ایران نیازمند تنوع و جهش است/تک تیرانداز تا اینجای کار خوب فروخته است

فیلم تک تیرانداز با توجه به محدودیت‌های کرونایی نشان داده که می‌تواند فروش خوبی را تجربه کند، البته اگر در کنار آن فیلم‌های جدید بفروشی وارد سینما شوند، اوضاع فروش سینما قوی و موفق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، می‌گویند محل ملاقات مخاطب با فیلم، در سالن سینما است. اما صنعت سینما در این یک سال و نیمی که از کرونا می‌گذرد، آسیب جدی دید که یکی از اصلی‌ترین اشکال آسیب آن چرخه اکران بود. تعطیلی سینماها و بعد از آن محدودیت‌های سالن‌های سینما باعث شد تا مخاطبان چندانی به سینما نیایند. اما رفته رفته با باز شدن سینماها و کم شدن محدودیت‌های کرونایی همراه با تسریع روند واکسیناسیون، امید بازگشت مردم به سینما نیز بیشتر شد. بنابراین یک طرف ماجرای بازگشت مردم به سینما که ناظر بر محدودیت‌های دولتی و قانونی بود تقریباً مرتفع شده است اما یک طرف دیگر ماجرا، یعنی خود سینما حل نشده است. منظور از "سینما" در این گزارش یعنی بخش‌های مهم تصمیم‌گیر مانند سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و اتحادیه پخش. این حوزه‌ها هنوز در این چند ماه گذشته، نسبت به ایجاد یک سبد اکران متنوع و جذاب تصمیم نگرفته‌اند.

در حال حاضر فیلم‌های در حال فروش سینمای ایران وضعیت فروش معمولی دارند که باتوجه به توضیحات فوق تاحدی طبیعی است. کماکان فیلم‌ها در کل فروش خود به این شکل فروش داشته‌اند: "دینامیت" با سه ماه اکران خود 14 میلیارد فروخته است. "درخت گردو" نیز نزدیک به 2 میلیارد فروش داشته است. "کله پوک" که جزو فیلم‌های تازه اکرانی سینما است و از 17 شهریور به جمع فیلم‌های اکرانی اضافه شده است، 92 میلیون تومان فروش داشته. "گیسوم" نیز با اکران خود از 10 شهریور، 51 میلیون تومان فروخته است.

"تک تیرانداز" با این بضاعت کم توانسته فروش خوبی را برای خود ثبت کند بنابراین طبق تجربه با بالا رفتن تعداد سانس‌ها و سالن‌های فروش قطعاً آمار بالاتری را برای خود ثبت خواهد کرد. همینطور تبلیغات بیشتر می‌تواند کاری کند تا این فیلم در مقام لیدر فیلم‌های جدید اکرانی قرار گیرد و حتی در کنار آن فیلم‌های ژانرهای دیگر مانند ترسناک چون "پوست" نیز به بازار سینما بیاید و فضای فروش سینمای ایران با پایان ماه محترم صفر و تعطیلات آن، رونق دیگری پیدا کند.

 

 

 

اما بتازگی فیلم "تک تیرانداز" در ژانر دفاع مقدس و قهرمانی آن هم بمناسبت هفته دفاع مقدس در سینما اکران شده است. فیلمی که در کنار فیلم‌های تلخ و یا کمدی رایج در سینمای کشور ما فضای سینما راکمی تغییر داده و تنوع بخشیده است. به گواه آمار فروش سینماهای کشور در "سمفا" میزان فروش این فیلم از 30 شهریور تا 10 مهر با حساب تعطیلی و روز اول اکران که در مقام افتتاحیه است، 10 روز اکران داشته است و در این مدت توانسته 60 میلیون تومان فروش داشته باشد. این در حالی است که فیلم‌های دیگری که 20 روز بیشتر از این فیلم در حال اکران‌اند، حتی کمتر از این میزان فروش داشته‌اند.

جدول فروش سینمای ایران طبق یک هفته گذشته به ترتیب عبارت است از دینامیت با یک میلیارد تومان، درخت گردو با 347 میلیون تومان، تک تیرانداز با 40 میلیون تومان، کله پوک با 24 میلیون تومان و گیسوم با 13 میلیون تومان.

در گزارش دیروز درباره فروش تازه و موفق سینماهای جهان خصوصاً آمریکا اشاره شد که تنوع و جذابیت فیلم‌ها در سینمای روز باعث شده است تا مردم به سینماها رو آورند اما بدون شک لیدری گیشه روز سینمای جهان در حال حاضر با قسمت 25ام جیمز باند با نام "زمانی برای مردن نیست" است. عموماً متولیان پخش و اکران در سینمای جهان یک یا دو فیلم اصلی را برای اکران آماده می‌کنند تا در کنار آنها فیلم‌هایی که از ظرفیت و قدرت فروش کمتری برخوردارند، نیز بتوانند در فروش موفق شوند؛ برنامه‌ریزی سنجیده و دقیق برای رونق در سینما.

حالا در میان فیلم‌های در حال اکران سینمای ما، "تک تیرانداز" توانسته نشان دهد که قدرت شکاندن یخ سینما را دارد. این موضوع البته تنها بخاطر فروش خوب آن در دو هفته نیست زیرا "درخت گردو" نیز این فروش را تجربه کرده است بلکه این فیلم بخاطر فضا و جو قهرمانی و حس غروری که به مخاطب می‌بخشد کشش ویژه‌ای برای جذب مخاطب نوجوان و جوان کشور دارد. البته فیلم "علی غفاری" با بازی "کامبیز دیرباز" در نقش شهید "عبدالرسول زرین" در حال حاضر سانس‌های چندانی نسبت به دیگر فیلم‌های سینما ندارد. طبق آمار سمفا در هفته گذشته این فیلم تنها 404 سانس و 95 سالن در اختیار دارد. در حقیقت این فیلم با این بضاعت کم توانسته فروش خوبی را برای خود ثبت کند بنابراین طبق تجربه با بالا رفتن تعداد سانس‌ها و سالن‌های فروش قطعاً آمار بالاتری را برای خود ثبت خواهد کرد. همینطور تبلیغات بیشتر می‌تواند کاری کند تا این فیلم در مقام لیدر فیلم‌های جدید اکرانی قرار گیرد و حتی در کنار آن فیلم‌های ژانرهای دیگر مانند ترسناک چون "پوست" نیز به بازار سینما بیاید و فضای فروش سینمای ایران با پایان ماه محترم صفر و تعطیلات آن، رونق دیگری پیدا کند.

البته اکران این فیلم در تلویزیون در آسیب زدن به روند فروش آن نیز بی‌تأثیر نبوده است اما از آنجایی که تماشای این فیلم در سینما بخاطر وجوه بصری و تکنیکی آن جذابیت و لذت دیگری دارد، مخاطبین سینمارو را به سینما خواهد کشاند.

انتهای پیام/