به گزارش برنا؛ برنامه تلویزیونی «شهر امن» به شکل زنده با محوریت اطلاع رسانی از وضعیت ترافیکی صبح تهران و با هدف ارتقاء فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات و تخلفات از محل پلیس راهور تهران بزرگ روی آنتن شبکه 5 سیما می رود .

شهر امن

مجتبی احمدی تهیه کننده و کارگردان این برنامه می گوید: سال گذشته برنامه شهر امن در فصل اول به شکل تولیدی روی آنتن میرفت اما در جلساتی که با حضور مدیران محترم شبکه 5سیما و سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد با تجهیز استودیو پلیس پایتخت به فیبر نوری و پخش زنده تلویزیونی مقرر شد این برنامه ای صبحگاهی با نمایش روزانه وضعیت ترافیک شهر تهران ویژه همشهریان تهرانی به شکل زنده مخاطبان را در جریان چند و چون ترافیک شهر تهران قرار دهد.

تهیه کننده برنامه ادامه می دهد سریعا با تشکیل یک اتاق فکر از کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی، روانشناسان و جامعه شناسان اجتماعی و تیمی از گروه اجتماعی شبکه 5 سیما با محوریت قائم مقام و مدیر گروه اجتماعی شبکه 5 مهدی کریمی و سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به محوریت موضوعی برنامه دست پیدا کردیم.

صدیقه مرادی

 سرهنگ علی همه خانی در این باره می گوید: با مشخص شدن موضوعات که دغدغه ها ی اجتماعی پلیس راهور در آن مشهود بود و بیشتر با نگاهی فرهنگ سازی به معرفی طرح ها و اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ در حوزه کاهش تخلفات و تصادفات بودیم کارشناسان هر یک از برنامه های شهر امن را با عنایت به تخصص و اشراف به برنامه معرفی کردیم.

در موضوعات کلان و طرح های ترافیکی، مناسبتی تقویم و ... سردار حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت در برنامه حاضر می شدند، سرهنگ ابوالفضل موسوی پور جانشین پلیس راهور تهران بزرگ طرح های ترافیکی و اقدامات پلیس در حوزه تخلفات و تصادفات بزرگراه ها ، مخدوشی و پوشش پلاک ، تشکیل قرارگاه سرعت و ... کارشناس برنامه بودند ، سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در حوزه اقدامات عملیاتی پلیس در برنامه حاضر می شدند و سرهنگ احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ موضوع تصادفات و دلایل اصلی حوادث منجر به فوت و جرح را با نگاهی آموزش و فرهنگی در برنامه اعلام می کردند و سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات به عنوان کارشناس ثابت برنامه در حوزه های فرهنگی و آموزشی با گروه تولید شهر امن همراه بودند.

شهر امن

شهر امن

برنامه شهر امن

تهیه کننده برنامه در خصوص شکل گیری یک برنامه تخصصی با نگاهی بر هنجارهاو ناهنجاری های اجتماعی که ترافیک یکی از ابعاد مهم وموثر در زندگی شهری محسوب می شود  ادامه میدهد بدیهی است که باید همین ابتدا از مهندس سعید اشناب مدیر شبکه 5 سیما و سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ که جدا از جایگاه مدیریتی با دغدغه و نگاهی فرهنگی در حوزه افزایش آگاهی همشهریان تهرانی همراه با گروه برنامه ساز بودن تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم چرا که این برنامه با جای گرفتن در کنداکتور صبحگاهی شبکه 5 دو هدف مهم را در برمیگیرد ما در مدت زمان این برنامه جدا از فرهنگ سازی و نمایش اتفاقات روزمره شهر در حوزه تصادفات و تخلفات و تولید برنامه برای گروه های مختلف سنی به عنوان کاربران ترافیک در همان ساعات اولیه صبح با اطلاع رسانی از وضعیت ترافیکی به شکل زنده توسط رئیس مرکز هوشمند کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ رنجبر فرصتی را ایجاد کرده ایم تا مخاطبان برنامه با اطلاع لازم از طرح های روزانه ترافیکی و وضعیت ترافیکی راهی محل کار و با بازگشایی مراکز آموزشی راهی مدارس و دانشگاه ها شوند.

 

رنجبر

اا

چیدمان کنداکتور برنامه:

با هماهنگی تهیه کننده برنامه که مشخصا به همراه گروه فنی برنامه به سرپرستی رضابیگلری زودتر از دیگران در استودیو حاضر شدن وارد اتاق رژی برنامه می شویم و مراحل نگارش کنداکتور با موضوع تصادفات و تخلفات موتورسیکلت سواران را شاهد هستیم.

کنداکتور توسط مجتبی احمدی به همراه گروه فنی با حضور سعید احدی مسئول استودیو پلیس پایتخت مجددا بازبینی می شود و قرار است در این برنامه بعد از تیتراژ ابتدایی ویدیو موسیقی با صدای همایون شجریان پخش شود سپس آنچه در کنداکتور می آید اعلام وضعیت ترافیکی از طریق دوربین های مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ است که توسط سرهنگ مجید رنجبر در گفت و گو با مجری برنامه اجرا می شود.

مجتبی احمدی تهیه کننده برنامه در این باره می گوید: از حضور در محل استودیو پلیس پایتخت استفاده کردیم و دوربین های نمایش وضعیت ترافیکی شهر را در برنامه به شکل مستقیم روی آنتن می بریم تا مخاطبان برنامه بتوانند وضعیت تردد را در معابر شهر تهران بررسی و سپس از منزل خارج شوند در این بخش تلاش داریم تا مسیرهای جایگزین را نیز به مردم معرفی کنیم که اتفاقا با بازخورد همشهریان تهرانی نیز روبرو شده است.

متقالچی

هنرمندان در برنامه شهر امن

آنچه در کنداکتور برای ادامه برنامه در نظر گرفته شده است بخش سفیران فرهنگ ترافیک است که به چهره های هنری ، ورزشی و حتی روانشناسان و جامعه شناسان و چهره های فرهیخته جامعه مرتبط می شود که در این بخش در هر برنامه مرتبط با موضوع روز دقایقی با مخاطبان برنامه سخن می گویند. کارگردان برنامه تلویزیونی در خصوص حضور چهره های محبوب و معروف در برنامه شهر امن می گوید:

قطعا حضور چهره ها و شخصیت های معروف و محبوب اجتماعی که مورد وثوق افراد جامعه هستند در برنامه کمک می کند تا سخن فرهنگی آنها در حوزه رعایت قانون به خصوص در باب تردد و رعایت هنجارهای اجتماعی به جان مخاطبان برنامه بنشیند، فراموش نکنیم که تمام افراد یک جامعه چه سلبریتی ها و چه مردم عادی در حالات مختلف کاربران ترافیکی محسوب می شوند که می توانند تجارب مختلفشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بدین ترتیب شاهد کاهش تخلفات و تصادفات در سطح شهر باشیم.

نظری

جالب است بدانید تا امروز چهره های مختلف هنری از جمله نصراله متقالچی ، سام درخشانی، پژمان بازغی ، علی صادقی، مهران مهام،محمدرضا گلزار ، میرطاهر مظلومی ، عبدالرضا اکبری ، هومن حاجی عبدالهی ، ارسلان قاسمی ، نیما شاهرخ شاهی، علی صالحی ، علی رام نورایی ، خشایار راد، بیوک میرزایی ، امیر محمد زند ، زهره حمیدی ، علی کاظمی، قربان نجفی ، کاظم نوربخش و ... به همراه چهره های محبوبی چون دکتر انوشه به عنوان سفیران فرهنگ ترافیک در برنامه حاضر شدن و دقایقی با مخاطبان از تجارب رانندگی شان و اتفاقات و حوادثی که در حین رانندگی برایشان رخ داده است با مخاطبان صحبت کردند.

راد

بازیگرر

جشن تولد نصراله متقالچی جاودان صدای ایران

در آستانه هفته نیروی انتظامی یکی از چهره های ماندگار عرصه صدا که پیش از این نیز مهمان برنامه شهر امن شده بود در زادروز مهرماهی اش در تاریخ 07/07/1400 در استودیو پلیس پایتخت کیک تولد فوت کرد. نصراله متقالچی در گپ و گفتی که با عوامل برنامه داشت به شدت کنترل گواهینامه موتور سیکلت را خواستار شد و به مخاطبان برنامه گفت: من هم مثل شما در خانه خانواده ای دارم که چشم انتظارم هستند لطفا با رعایت قوانین آرامش را به یکدیگر هدیه دهیم.

خشایار راد هنرمند طناز سینما و تلویزیون در استودیو پلیس پایتخت نیز به نکاتی جالبی در خصوص رعایت قوانین در میان همشهریان تهرانی پرداخت و گفت : جالب است با اینکه همگی از قوانین مطلع هستیم هنگام رانندگی ظاهرا آن را فراموش می کنیم.

بیوک میرزایی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز به تخلفات موتور اشاره کرد و خواستار رعایت بیشتر نظم و مقررات از سوی راکبین موتورسیکلت شد.

دکتر محمدنظری مجری شبکه 5 سیما نیز به تخلفات ساکن و تاثیری که در ترافیک معابر دارد اشاره کرد و گفت: بعضی از همشهریان برای انجام یک کار شخصی هزاران دقیقه زمان افراد دیگر را تباه می کنند.

موضوعات محوری برنامه شهر امن

در ادامه بخش کارشناس تخصصی برنامه در کنداکتور جای می گیرد که مجری در این بخش موضوعی تخصصی در فرهنگ ترافیک را با مخاطبان برنامه مطرح می کند.

صدیقه مرادی مجری برنامه از اتاق گریم خارج می شود و با نصب میکروفن متن های محتوایی برنامه را با مجتبی احمدی هماهنگ می کند در این بخش نحوه شروع برنامه و پخش پلی بک ابتدایی اعلام می گردد و  کارگردان نحوه حرکت مجری را با تیم تصویربرداری و کارگردان تلویزیونی پیش از آغاز برنامه تمرین می کنند.

موضوع این برنامه تخلفات و حوادث مرتبط با موتورسواران است که بخش عمده ای از تصادفات پایتخت را به خود اختصاص می دهند. در این لحظه سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ که کارشناس بخش دوم برنامه است وارد استودیو می شود  و موضوعات و آمارهای مرتبط با تخلفات و تصادفات موتورسیکلت را برای اعلام در برنامه با تهیه کننده هماهنگ می کند.

احمدی در این باره می گوید: تا امروز که فصل دوم برنامه شهر امن به قسمت بیست و هشتم رسیده است بیش از بیست موضوع تخصصی که در اتاق فکر برنامه با حضور کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ و کارشناسان گروه اجتماعی شبکه 5  بررسی و به اتاق سردبیری و تیم نویسندگی تحویل شده است روی آنتن بردیم که از آن جمله می توان به سرفصل هایی چون؛

تصادفات و سوانح کودکان، پوشش و مخدوشی پلاک، تصادفات عابرپیاده ، تردد معلولان و جانبازان ، قرارگاه سرعت در بزرگراه های تهران ، هوشمندسازی رصد تخلفات توسط پلیس ، تصادفات موتور و عابر پیاده ، مناطق حادثه خیز پایتخت ، تصادف ، سرعت و سبقت در بزرگراه ها و... است که معمولا در گروه نگارش تحلیل و بررسی می شود و سپس با کارشناس و مجری برنامه مطرح می شود.

index

سرهنگ همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ که یکی از اعضای اتاق فکر برنامه شهر امن است در این باره می گوید:

تمام تلاش تیم تولید و  کارشناسان پلیس راهور در این برنامه این است که بتوانیم با آموزش های مفید و موثر،  مخاطبانمان برای دقایقی کوتاه با خود همراه کنیم که همه افراد جامعه به عنوان کاربران ترافیکی در معرض خطرهای این حوزه هستند و رعایت قانون تنها راه نجات ما برای رسیدن به درصد پایین تری از تلفات حاصل از تصادفات است.

همه خانی افزود: در این برنامه تلاش بر این داشتیم که حداقل یک نفر را از حوادث نجات داده و  با توصیه های ترافیکی درباره انواع تخلفات و حوادث پیش رو،  همشهریان تهرانی را به این مسیر رهنمون سازیم که تخلفات جدا از لطمات مادی می تواند به پایانی غیر قابل جبران نیز برسد. برنامه در این دو  فصل تلاش داشته است که جدا از آموزش و فرهنگ سازی اقدام به یادآوری قوانین و بازآموزی نکاتی که می تواند در زندگی شهر نشینی هنگام تردد کمک حال باشد اقدام کنیم و خوشحال هستم که بگویم که امروز جدا از همشهریان تهرانی مردم دیگر شهرها و استانهای کشور نیز با ما همراه هستند و این مایه مباهات است که توانسته ایم در ساعات ابتدایی روز همراه کنیم.

با آغاز برنامه و اعلام وضعیت ترافیکی شهر بخش هایی از انیمیشن های فرهنگی با موضوع موتورسوار که توسط تیم تولیدات برنامه به سرپرستی علی اینانلو تولید شده است میرسیم که مجری با توضیح نگاه فانتزی برنامه به استفاده از کلاه ایمنی در حین رانندگی با موتورسیکلت و حوادث حاصل از عدم استفاده از کلاه ایمنی اشاره می کند اما کارشناس برنامه با ارائه آماری تفکر برانگیز موتور را عامل اصلی بسیاری از تصادفات شهر میداند و اشاره می کند که حرکات مخاطره آمیز ، عدم توجه به جلو ، تغییر مسیرهای ناگهانی و از همه بدتر استفاده از موبایل حین رانندگی با موتور عامل اصلی بسیاری از تصادفات موتورسواران محسوب می شود.

همراهی و بازخورد مخاطبان از برنامه

کارگردان برنامه در خصوص بازخورد و همراهی مخاطبان با برنامه می گوید:

مشارکت و همراهی مخاطبان در سراسر کشور و از استانهای مختلف به خصوص در بحث مسابقه پیامکی برنامه و ارتباط از طریق شبکه اجتماعی برنامه نشان از این دارد که بسیاری از مردم در ساعات ابتدایی روز با ما همراه هستند و بدیهی است که نگاه ما نیز در برنامه سازی معطوف به پایتخت نبوده و سعی کردیم جدا از ارتباط با انواع مخاطبان در شهر های مختلف با شنیدن سوالات آنها  در انتخاب محورهای موضوعی برنامه و مباحث رانندگی در شهر را بررسی کنیم.

index

تولید پلی بک ها و آیتم های نمایشی برنامه

آیتم های نمایشی و آموزشی برنامه شهر امن به سرپرستی علی اینانلو با سناریویی که از قبل در اتاق سردبیری بر اساس محوریت برنامه تعیین و نگارش شده است ساخته می شود. علی اینانلو در این باره می گوید :

با توجه به روتین بودن برنامه و حساسیت موضوعات بلافاصله بعد از تصویب محوریت و موضوعات برنامه در اتاق فکر جلسه ای را با تهیه کننده برنامه برگزار می کنیم و آیتم های نمایشی ، گزارش ها و وله های آموزشی برنامه را تولید می کنیم. با توجه به نگاه آموزشی که در ساخت تولیدات این برنامه وجود دارد تلاش میکنیم از هرگونه آموزش مستقیم اجتناب شود  تا جدا از جذابیت های بصری در تولیدات مخاطب را علاقمند کنیم تا پیگیر وله های برنامه باشد. نکته مهمی که در بازخوردهای مخاطبان از طریق پیامک و شبکه های اجتماعی در این مدت داشتیم برمیگردد به لحظات مفرح و گاه فانتزی که در تولید برخی از آیتم های آموزشی ایجاد کردیم.

اینانلو ادامه می دهد یکی از بخش های پرطرفدار برنامه شهر امن به حضور سفیران ترافیکی برمیگردد که تلاش می شود با حضور چهره های مورد وثوق مخاطبان با سناریوهای مرتبط با محوریت های موضوعی برنامه در گفت و گوهایی کوتاه و موجز پیام اتاق سردبیری برنامه را از زبان چهره های معروف و محبوب به مردم منتقل کنیم که خوشبختانه با اقبال هم مواجه شده است.

index

مجری رادیویی در شهر امن

مجتبی احمدی تهیه کننده و کارگردان برنامه در خصوص حضور صدیقه مرادی به عنوان مجری برنامه شهر امن می گوید :

در طول این سال ها با مجریان متفاوتی در شبکه های مختلف سیما همکاری داشته ایم که خوشبختانه هر یک با توجه به تبحر و توانمندیشان و با عنایت با ژانر و نوع برنامه حضوری موفق داشتند. حضور خانم مرادی در برنامه صبحگاهی شبکه 5 (یه روز تازه ) و همکاری ما در فصل گذشته برنامه شهر امن باعث شد تا از ایشان دعوت کنیم در فصل جدید نیز اجرای این برنامه را برعهده بگیرند.

با توجه به فضای خاص برنامه به لحاظ موضوع و زمان پخش سناریوهای تدوین شده هر برنامه روز قبل با مجری هماهنگ می شود و صدیقه مرادی نیز با توجه به سابقه سالها فعالیت در رادیو در مقام گوینده هم به لحاظ ریتم و تمپو هم به لحاظ فضای اجرا بر اساس موضوع و مناسبت های تقویم ملی و مذهبی اجرایی متفاوتی را برای هر یک برنامه ها در نظر می گیرد.

index