شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#شهرکرد#کسب و کار
مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی / ۶

انتظار تأمین زیرساخت امور قرآنی بحق است / امور فرهنگی درآمدزایی ندارد

مدیرعامل مؤسسه قرآنی نور شهرکرد با بیان اینکه دولت باید اعتبار زیرساخت‌ها را تأمین کند، گفت: آموزش قرآن با ورود مؤسسات به کسب و کار ناقص می‌ماند و در مجموع در امور فرهنگی نمی‌توان انتظار درآمد چندانی را داشت.

شواهد و قرائن بر این امر صحه می‌گذارند که فعالیت‌های قرآنی طی ادوار مختلف در اولویت دولت‌ها نبوده و مؤسسات قرآنی همواره به عنوان نهادهای مردمی متضرر بوده‌اند که البته با شیوع بیماری کرونا و تشکیل اکثر کلاس‌های قرآن در فضای مجازی، زیان‌ آن‌ها روند تصاعدی به خود گرفت. حال با روی کار آمدن دولت جدید روح امید بر پیکره در حال احتضار مؤسسات قرآنی دمیده شده است. از این رو به سراغ مدیران مؤسسات رفته‌ایم تا مهم‌ترین مطالباتشان را از زبانشان بشنویم. حیدرقلی صدقی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت نور شهرکرد، به سؤالات خبرنگار ایکنا در این باره پاسخ گفت.

ایکنا ـ به عنوان مدیر یک مجموعه قرآنی چه مطالبه‌ای از دولت دارید؟

اولین مطالبه‌، که از دولت‌های پیشین نیز داشته‌ام، این است که جلوی تعدد متولیان حوزه قرآن در کشور گرفته شود. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... هر کدام به نحوی به انجام کارهای موازی مشغول هستند و متولی واحدی برای امور قرآنی وجود ندارد و این مورد دغدغه بسیاری از فعالان قرآنی است. همچنین از دولت سیزدهم انتظار دارم اعتباراتی را که برای امور قرآنی کشور مصوب می‌شود، تخصیص دهد. گاه سال‌ها می‌گذرد و اعتبارات تعیین‌شده تخصیص پیدا نمی‌کند.

ایکنا ـ ارزیابی شما از وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی چیست؟

متأسفانه الان وضعیت اصلاً خوب نیست. یکی از علت‌های مهم آن نیز شیوع بیماری کروناست. کارها مجازی پیش می‌روند و از این نظر به پای فعالیت حضوری نمی‌رسند. امیدوارم این مشکل رفع شود تا بتوان فعالیت‌ها را بیشتر کرد. در حال حاضر فعالیت‌ها در کل کشور روند کندی دارد. قبل از شیوع کرونا، شور و نشاط فعالیت‌های قرآنی بیشتر بود. هم‌اکنون نیز در فضای مجازی به شدت کار می‌کنیم، به طور مثال در مؤسسه خودمان طرح ملی تلاوت را با امور قرآنی شباب‌الرضا(ع) مشهد اجرا می‌کنیم و فعالیتمان در استان خیلی خوب است، ولی برایمان کیفیت فعالیت حضوری را ندارد.

ایکنا ـ اساساً از دولت باید توقع حمایت داشته باشیم یا حمایت از فعالیت‌های قرآنی باید صرفاً مردمی باشد، از این نظر که ممکن است استقلال مؤسسات دچار خدشه شود؟

صد درصد باید مردمی باشد. اگر فعالیت‌های قرآنی به دست دولت باشد، شکست می‌خورد. انتظاری که مؤسسات و نهادهای مردمی از دولت دارند این است که حمایت‌ مالی نهادهای مختلف به موقع باشد. انتظار نداریم که امور قرآنی زیرمجموعه دولت قرار گیرد، اگر این اتفاق بیفتد، نابود می‌شود. به ‌طور مثال در استان چهارمحال و بختیاری افرادی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند نمی‌توانند 88 هزار تومان را برای هزینه شرکت در طرح ملی تلاوت پرداخت کنند. با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌ایم که از اعتبارات فرهنگی‌شان به ما کمک کنند تا بتوانیم هزینه این شرکت‌کنندگان را پرداخت کنیم، چون خانواده‌ها توان مالی ندارند. البته ثبت‌نام هزار نفر انجام شده که هزینه زیادی است. رایگان شدن این طرح هم ممکن نیست، چون حقوق کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید پرداخت شود. این طرح ملی است و مسابقات آن در استان‌ها برگزار می‌شود و برندگان آن به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

حاکمیت به نهادهای مختلف مثلاً حوزه‌های علمیه و بهزیستی کمک‌ می‌کند. ما هم به همین کمک نیاز داریم وگرنه در امور اجرایی انتظاری از دولت نداریم. مربی قرآن شاید یک ماه بتواند رایگان کار کند، اما ماه دوم را نمی‌تواند،؛ چون معیشت خانواده او هم باید تأمین شود. گاهی قرآن‌آموزانی داریم که بیشتر از مبلغ شهریه به مؤسسه کمک می‌کنند، ولی تعدادشان کم و این مبالغ اندک است و نمی‌تواند به بهبود زیرساخت فعالیت‌های قرآنی کشور کمک کند. دولت باید اعتبار زیرساخت‌ها را تأمین کند. به طور مثال من منزل مسکونی‌ام را تبدیل به فضای آموزشی کرده‌ام ولی شاید خیلی‌ها نتوانند این کار را انجام دهند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌ها انجام نمی‌شود.

ایکنا ـ نظرتان راجع‌ به اینکه مؤسسات وارد فضای کسب و کار شوند، چیست؟

اگر صرفاً در زمینه قرآن فعالیت کنند، اشکالی ندارد، اما بسیاری از مؤسسات وارد کارهای درآمدزایی دیگری می‌شوند و این امر باعث دور شدن از مسیر و گم کردن آن می‌شود. قبلاً این کار را پیگیری، ارزیابی و نظرسنجی کرده‌ایم، به مشکل برمی‌خورند. یکی از مؤسسات استان به تأمین جهیزیه اقدام کرده است. اما کار آموزش با ورود مؤسسات به کسب و کار ناقص می‌ماند.

فروش محصولات فرهنگی با کلا امور فرهنگی درآمد چندانی ندارد. کسی که علاقه دارد شهریه کلاسها حتی بیشتر از آن را پرداخت ‌کند، ولی در مورد فردی که توان مالی ندارد، مؤسسه کمک می‌کند. مؤسساتی هم مهد و پیش‌دبستانی دارند و از کار قرآنی خارج شده‌اند. عزت مؤسسات باید حفظ شود و آنها به دلیل مشکلات مالی بسیار در تنگنا هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رزومه خوبی در فعالیتهای دینی و مذهبی دارد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز همین طور است. بنابر این خوش‌بین هستم که در قیاس با گذشته اوضاع امور قرآنی بهبود یابد.

ایکنا ـ مؤسسات بیشتر در چه زمینه‌هایی نیازمند حمایت هستند؟

در کارهای زیرساخت مثلاً تهیه امکانات و تجهیزات بیشتر کمک شود و مؤسسات به تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مثل لپ‌تاپ نیاز دارند و سامانه‌های آموزشی با قدرت برای مؤسسات طراحی و استفاده شود، به طوری که دوره‌های آموزشی قرآن‌آموزان طی سال‌های مختلف در آن مشخص باشد.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور شهرکرد با مدیریت عاملی حیدر قلی ‌صدقی و با مدیرمسئولی روح‌انگیز بهرامی از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و مجری برگزاری کلاس‌های حفظ، قرائت، تدبر، تفسیر، روخوانی، روان‌خوانی، مشاوره‌های دینی، تدبر و دوره‌های تربیت معلم است. از چشمگیرترین فعالیت‌های این مؤسسه می‌توان به راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «سمثا» با موضوع قرآن و عترت به‌ عنوان یک پایگاه مستقل برای کمک به اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های این حوزه‌ (قرآن و عترت) اشاره کرد که در واقع پلی بین مؤسسات قرآنی و علاقه‌مندان به فراگیری علوم قرآنی است.

انتهای پیام