شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#آتش#آتش بس#غزه

طرح مصر برای غزه؛ امضای توافقنامه آتش بس یا دامی برای خاموش کردن ماشین مقاومت


طرح مصر برای غزه؛ امضای توافقنامه آتش بس یا دامی برای خاموش کردن ماشین مقاومت

طرحی که ظاهراً از سوی مصر برای آتش بس در نوار غزه ارائه می‌شود، طرح ایالات متحده برای از بین بردن بازدارندگی مقاومت و خاموش کردن اقداماتی است که صهیونیست‌ها را در تنگنا قرار داده است. در این طرح تمام همپیمانان غرب نقشی را ایفا خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، براساس اخباری که رسانه‌های منطقه‌ای اعلام کرده‌اند، مصر از حماس دعوت کرده است تا طرح آتش بس جدیدی را برای امضا با رژیم صهیونیستی به گروه‌های مقاومت فلسطینی ارائه کند. در همین زمان حماس با استفاده از فرصت به وجود آمده اولین نشست دفتر سیاسی جدید خود را با حضور رؤسای مناطق و 19 نفر از اعضای منتخب دفتر سیاسی در قاهره برگزار می‌کند.

رمز گشایی طرح آتش بس مصر

در رسانه‌هایی که خبر طرح مصر در آنها منتشر شده از جزئیات این طرح رسماً سخنی گفته نشده است اما آنچه به عنوان نقاط اصلی این طرح بیان شده عبارت است اینکه این طرح یک ابتکار سیاسی است تا طی آن حماس با رژیم صهیونیستی توافقنامه آتش بس امضا کنند. توافقنامه‌ای که بر تمایل آمریکا به عدم تشدید اوضاع در فلسطین و عدم وقوع درگیری‌های نظامی تکیه دارد. کاخ سفید بر آرامش اوضاع، بازسازی غزه و تضمین وضعیت آتش بس در مرزهای نوار غزه نظارت خواهد داشت.

آنچه در سطور بالا از سوی منبع مصری نقل شده نکات مهمی را در خود دارد. نکته نخست اینکه ایالات متحده راغب است تا از این پس در نوار غزه درگیری رخ ندهد. اینکه آمریکا به میدان آمده است به این معنا است که صهیونیست‌ها از پس کار بر نیامده‌اند. آنها در مقابل بازدارندگی مقاومت کم آورده‌اند و حالا ایالات متحده با ژستی دموکراتیک و صلح طلب می‌خواهد این بازدارندگی مقاومت را که برآمده از درگیری‌های 3 ماه اخیر است در پوشش صلح و آتش بس از بین ببرد. 

نکته دوم، ایالات متحده بر بازسازی نوار غزه و تضمین حالت آتش بس و آرامش مرزها نظارت خواهد داشت. اینکه ایالات متحده خود را به عنوان ناظر مطرح می کند به آن معنی است که در بازسازی ایالات متحده ورود خواهد کرد و این نقطه آغاز جاسوسی و ضربه زدن به مقاومت است. حالا آمریکایی‌ها می‌خواهند با ژست صلح طلبی خودشان وارد میدان غزه شوند. این مسئله در نظارت مأموران آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران سابقه دارد و نتیجه آن ترور دانشمندان هسته‌ای ما توسط رژیم صهیونیستی بود که با اطلاعات ناظران آژانس که جاسوسان آمریکا بودند، اجرا شد.

نکته سوم این است که آمریکا می خواهد آرامش در مرزها را نیز تضمین کند. ظاهر این خواسته شاید حکایت از صلح طلبی داشته باشد اما باطن آن تحت فشار قرار دادن مقاومت و پایان دادن به راهپیمایی‌های بازگشت در نوار مرزی غزه با سرزمین اشغالی 1948 را هدف گرفته است. صهیونیست‌ها از سال 2018 تاکنون حریف راهپیمایی‌های بازگشت نشده‌اند و این راهپیمایی‌ها به کابوس مقامات این رژیم تبدیل شده است و استمرار آن موجی اجتماعی را علیه حاکمیت رژیم اسرائیل از سوی صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های اطراف نوار غزه ایجاد کرده است.

اما نظارت ایالات متحده بر آرامش در مرزهای غزه به همین جا ختم نمی‌شود و بخش دوم آن مربوط به بازدارندگی مقاومت است. گروه‌های مقاومت با ایجاد مجموعه تونل‌های خود که همه آنها به مرزهای غزه ختم می‌شوند یکی از ابزارها و توانمندی‌های جدی مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی هستند.

نظارت آمریکا می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را در مرزها به سمت صهیونیست ها روانه کند و نکته نهایی اینکه آرامش کامل در مرزهای نوار غزه با وجود بازدارندگی عملیات «شمشیر قدس» به معنای بستن دست مقاومت برای ادامه ندادن به این بازدارندگی است چرا که مقاومت طی ماه‌های گذشته هر اقدام رژیم صهیونیستی را با اقدامی متقابل پاسخ داده، هر اقدام تجاوزکارانه صهیونیست‌ها را نیز با تهدیدی جدید خاموش کرده است.

حالا تلاش آمریکا با خاموش کردن تمام اقدامات مقاومت یعنی بستن دست مقاومت برای آنکه به تجاوزکاری‌های رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد. در این میان این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تجربه اقدامات گذشته ایالات متحده نشان داده که آنها در پوشش نظارت بر آرامش در مرزها و آتش بس تنها مقاومت را محدود خواهند کرد و اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها در قالب دفاع از خود که حق طبیعی و بدیهی آنها است، مجاز خواهند دانست.

طرح تکمیلی اتحادیه اروپا برای تکمیل پازل آمریکا

در کنار اخباری که از طرح آتش بس مصر منتشر شده اخباری تکمیلی وجود دارد که از طرح اتحادیه اروپا برای بازسازی گذرگاه‌های بین فلسطین اشغالی و نوار غزه سخن می‌گویند. براساس اخبار منتشره از سوی منابع عبری، اتحادیه اروپا قصد دارد طی طرحی 6 میلیون دلاری، گذرگاه کرم ابوسالم را- که گذرگاه ویژه اقتصادی و مربوط به صادرات و واردات کالا به نوار غزه است- توسعه دهد. این طرح شامل تعریض گذرگاه عبور کامیون‌ها و بازسازی زیر ساخت‌های این گذرگاه می‌شود. براساس این منابع، پیش بینی می شود بروکسل این گذرگاه را به دستگاه‌های جستجوی الکترونیکی پیشرفته مجهز کند تا محتویات کامیون‌هایی که از این گذرگاه عبور می‌کنند با شروط صهیونیست‌ها مطابقت تام داشته باشد. چرا که سیستمی که از سوی هلند در این گذرگاه در حال حاضر وجود دارد به ادعای صهیونیست‌ها نمی تواند هرآنچه آنها می خواهند را کشف کند.

دعوت از جهاد اسلامی و بازرگانان فلسطینی

تکمیل کننده طرح مصر دعوت از جهاد اسلامی و بازرگانان فلسطینی است. قرار است نمایندگان جهاد اسلامی فلسطین که در کنار حماس از تأثیرگذارترین گروه های مقاومتی به حساب می‌آید نیز در سفری به مصر طی روزهای آینده با قاهره در خصوص طرح جدید مذاکراتی داشته باشد. جهاد اسلامی مهمترین مانع غرب در مقاومت فلسطین است که با روشنگری‌های خود طی سال‌های گذشته توطئه‌های بسیاری را خنثی کرده، تلاش‌های غربی و صهیونیستی را در کنار حماس نافرجام گذاشته است.

نکته مهمتر دیداری است که قرار است دستگاه امنیتی مصر با بازرگانان فلسطینی داشته باشد. قرار است دستگاه امنیتی مصر به عنوان سرپرست پرونده فلسطین در کشور مصر با بازرگانان فلسطینی نیز در خصوص طرح آتش بس جدید با بازرگانان مصری نشستی را برگزار کند. اینکه دستگاه امنیتی مصر این اقدام را انجام می دهد، نشان از آن دارد نوعی نگاه امنیتی بر این نشست حاکم است چرا که به طور معمول بخش‌های اقتصادی و دولت مصر به نیابت از دستگاه امنیتی این نشست‌ها را باید برگزار کنند اما مسئله از حیث امنیتی آنقدر اهمیت یافته که دستگاه امنیتی مصر خود اقدام به برگزاری این نشست کرده است.

به طور کلی طرحی که مصر از آن سخن گفته و مقدمات ارائه آن را آماده کرده براساس داده‌های کنونی، طرحی است که قرار است در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و با حمایت ویژه ایالات متحده به خاموش کردن مقاومت در نوار غزه ختم شده، بازدارندگی به وجود آمده در عملیات «شمشیر قدس» قدس را خاموش کند. تمام همپیمانان صهیونیست‌ها نیز برای تکمیل آن وارد میدان شده‌اند. از اتحادیه اروپا گرفته تا دستگاه امنیتی دولت مصر. طرح مصر را می‌توان دام پنهان غرب برای خاموش کردن ماشین مقاومت توصیف کرد که می‌خواهد رژیم اسرائیل را از تنگنایی که پس از عملیات «شمشیر قدس» در آن قرار گرفته خلاص کند.

انتهای پیام/