شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انقلابی#کتاب

سازمان اقتصاد اسلامی را چه کسی تأسیس کرد؟!/ خاطرات مردی که مرید "نواب" بود


سازمان اقتصاد اسلامی را چه کسی تأسیس کرد؟!/ خاطرات مردی که مرید "نواب" بود

کتاب «وکیل تا پای اعدام» خاطرات مبارز و فعال انقلابی است که در تشکیل سازمان اقتصاد اسلامی نقش مهمی داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خاطرات حاج سید اصغر رخ‌صفت، مبارز و فعال انقلابی تحت عنوان «وکیل تا پای اعدام» توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد.

رخ‌صفت به خاطر عضویت در هیئت‌های موتلفه‌ اسلامی و حضور فعال در بسیاری از وقایع انقلاب - از نخستین سال‌های شروع نهضت اسلامی تا سال‌های پس از پیروزی انقلاب - ناگفته‌های بسیاری را در قالب خاطره روایت می‌کند.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است:

«سید اصغر رخ‌صفت در سال 1316 در خیابان لرزاده در تهران به دنیا آمد. پدرش سیدابوطالب از ارادتمندان آیت‌الله حاج علی‌اکبر برهان بود که مسجد وی به نام لرزاده از مراکز فعالیت شهید نواب و فدائیان اسلام به شمار می‌رفت. وی نیز از دوران نوجوانی در مسجد لرزاده به جمع مریدان حاج شیخ علی‌اکبر برهان پیوست. در همین دوران با فعالیت‌های نواب صفوی و فدائیان اسلام نیز آشنا شد و در جریان تحصن فدائیان اسلام در زندان قصر به همراه 40 تا 50 نفر از نمازگزاران مسجد لرزاده به دیدار آنها رفت. در مدت حضور در مسجد لرزاده با حاج مهدی عراقی آشنا شد و پس از آن نیز با مبارزانی چون حبیب‌الله عسکراولادی، اسدالله لاجوردی، صادق امانی و ... آشنا شد...»

خاطرات رخ صفت در 7 فصل تدوین شده است: در فصل اول خاطرات دوران کودکی، تحصیلات، معرفی خانواده و شروع کار راوی در بازار تهران روایت شده است. فصل دوم باتوجه به اهمیت و محوریت فعالیت‌های راوی در مسجد لرزاده به این موضوع اختصاص یافته است. فصل سوم خاطرات رخ صفت از نهضت اسلامی و آغاز فعالیت‌های سیاسی وی از دهه 1340 تا سال‌های اوج‌گیری انقلاب را دربرمی‌گیرد و فصل چهارم به بیان خاطرات دوران اوج‌گیری تا پیروزی انقلاب می‌پردازد. فصل پنجم، ششم و هفتم نیز به روایت خاطرات نخستین ماه‌ها و سال‌های پس از پیروزی انقلاب اختصاص دارد.

کتاب «وکیل تا پای اعدام (خاطرات حاج سید اصغر رخ‌صفت)» به تدوین فاطمه نظری‌کهره، در 320 صفحه به قیمت 60 هزار تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شد.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند ضمن رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان ژاندارمری نبش مجتمع ناشران هم مراجعه کنند.

در بخشی از خاطرات سیداصغر رخ‌صفت در این کتاب می‌خوانیم:

«اختلاف ما با دولت موقت بر سر بانک اسلامی ادامه داشت و بازرگان هم در شرایطی قرار گرفته بود که نمی‌توانست کاری علیه ما انجام بدهد؛ تا اینکه یک روز یدالله سحابی به ما پیشنهاد داد که شما بیایید سازمانی بنام «سازمان اقتصاد اسلامی» تشکیل بدهید. اسم بانک را به‌کار نبرید و به دولت کمک کنید. اگر اینگونه عمل کنید ما مشکلی با شما نداریم. شما همان کارهای بانکی خود را انجام بدهید ولی تحت عنوان نام بانک اسلامی نباشد. با برادرها صحبت کردیم و گفتیم: حالا ما هم با دولت مشکل مالی داریم و هم می‌خواهیم به مردم کمک کنیم، بهتر است پیشنهاد یدالله سحابی را قبول کنیم. به همین خاطر اعلام کردیم که ما نمی‌توانیم بانک اسلامی را ادامه دهیم ولی به‌نام سازمان اقتصاد اسلامی شروع خواهیم کرد و همان کارهای بانک اسلامی را در این غالب انجام خواهیم داد. مردم هم می‌توانند شرکت کنند یا وجوه‌شان را دریافت کنند. ما در مسیر همان قرض‌الحسنه و کارهای اقتصادی به نفع امور اجتماعی مردم کار خواهیم کرد. مردم کم‌کم آمدند و سپرده‌گذاری کردند. ما هم به‌نام سازمان اقتصاد اسلامی شروع بکار کردیم.»

انتهای پیام/