شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قالیباف

محمود میرلوحی : در قرار داد هلدینگ الماس و مؤسسه یاس شریفی نماینده قالیباف بود، آبرومند، نماینده سپاه

کدخبر: 444996
اقتصادنیوز : عضو شورای پنجم شهر تهران گفت : ر قرار‌دادهای هلدینگ الماس و مؤسسه یاس آقای شریفی نماینده محمدباقر قالیباف، شهردار وقت بوده و آقای آبرومند، نماینده سپاه.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شرق ،روز سه‌شنبه ششم مهر و در حاشیه جلسه شورای شهر تهران، سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، پس از یک سخنرانی طولانی در صحن به سؤالات تک‌تک خبرنگاران پاسخ گفت. سؤالاتی که بیشتر با موضوع همکاری سپاه و مدیریت شهری بود؛ دو ماه پس از بررسی گزارش تحقیق و تفحص از قراردادهای شرکت

 رسا تجارت وابسته به بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران در شورای شهر تهران. گزارش‌هایی که پس از انتشار، اظهار نظرهای متفاوتی را به دنبال داشت. مدافعان شهردار وقت تهران تأکید داشتند که این پرونده ربطی به شهرداری تهران ندارد و تخلفات شریفی اگر به شهرداری مربوط بود، نباید در دادگاه نظامی محاکمه می‌شد؛ اما همان زمان، حسن مقیمی، نماینده وقت حقوقی هلدینگ یاس تأکید کرد که عیسی شریفی، نه به‌عنوان یک پاسدار، بلکه به‌عنوان قائم‌مقام وقت شهردار تهران، پرونده‌اش در مرجع قضائی در حال بررسی است و او نه به خاطر فعالیت‌هایش در سپاه بلکه به‌ خاطر مسئولیتی که در شهرداری تهران داشت، محاکمه شده است؛ اما تلاش می‌شود در فضای مجازی گفته شود تخلفات او به شهرداری ارتباط ندارد که این‌گونه نیست.

‌این سخنان هم با تکذیب‌های غیررسمی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به شهردار وقت تهران روبه‌رو شد، دعوای توییتری که پایان هم نداشت. به‌عنوان یک خبرنگار شهری که بارها از تکذیب و تأیید دو جریانی که در این ماجرا نقش داشته‌اند، گزارش تهیه کرده‌ام، روبه‌رویم یک مقام مسئول که می‌تواند به شفاف‌شدن این موضوع کمک کند، ایستاده است و با صبوری به همه رسانه‌ها پاسخ می‌دهد. من چه سؤالی از او می‌توانم بپرسم که دوست‌داران شهردار وقت آن را شیطنت‌آمیز و با هدف تخریب ندانند. اینکه درباره ابهام این دو ماه شفاف‌سازی کنند که آیا عیسی شریفی که در دادگاه نظامی محاکمه شده، به‌عنوان پاسدار به دادگاه رفته است یا به‌عنوان مدیر شهرداری؟

تمام جملات سردار فدوی آمده است. دوستان فعال در بخش رسانه‌ای مجلس، فایل صوتی را حتما گوش داده‌اند. او در پاسخ به این پرسش که «می‌گویند آقای عیسی شریفی به‌عنوان پاسدار مجازات شده است و بعضی‌ها هم می‌گویند به‌عنوان قائم‌مقام شهردار؛ می‌خواهم بدانم الان ایشان تخلفات‌شان به‌عنوان یک پاسدار مطرح است یا یک مدیر وقت شهرداری تهران؟» گفت:‌ «ببینید! آقای شریفی وقتی در سپاه بود، مسئول آماد شهید خرازی بود. شهید خرازی در اعلا عِلّی شهدا قرار دارد. آقای شریفی تا وقتی در سپاه بود، کسی از او به اندازه سر سوزنی تخلف سراغ ندارد. وقتی از سپاه بیرون آمده و در مجموعه‌های دیگر، این اتفاقات افتاد. بله، من تا آخر عمرم در هر جایی هم قرار بگیرم، به‌عنوان علی فدوی که پاسدار بوده، قضاوت می‌شوم. خب! آقای شریفی هم این‌طوری بود، آقای شریفی در زمان شهرداری، نه تحت امر سپاه بوده، نه تحت کنترل سپاه بوده و هیچ‌چیز... . ایشان مدیر شهرداری تهران بوده، بعد هم می‌دانید که سپاه هم پیگیری کرده و دادگاه تشکیل شده است. آقای شریفی را هم که نگاه کردم، دیدم در عدم پذیرش حکم دادگاه یک کلمه نگفته‌اند که مثلا اعتراض کرده باشد و بگوید ظلمی به من شده و نمی‌دانم چه کردند و حالا هم دارد محکومیتش را می‌گذراند». جملات محاوره‌ای او شاید در حد یکی دو کلمه، ویرایش ادبی شده است.

‌اگر پرسشی درباره کمک سپاه به مدیریت شهری پنجم مطرح شده است، این بود که در زمان انتخابات وعده دادند پیمانکاری دائمی برخی از نهادهای نظامی در پروژه‌های شهرداری تمام می‌شود و پاسخ سردار فدوی نشان می‌دهد که این وعده محقق شده است.‌ اگر پرسیده شد که آیا قراردادهای سپاه با مدیریت شهری، محرمانه خواهد بود یا نه؟ به دلیل مواردی بوده که در گزارش‌های تحقیق و تفحص مطرح شده بود؛ از ‌جمله اینکه دو قرارداد محرمانه فاینانس یک و دو، زمینه‌ساز تخلفات بوده است. متن جلسات شورا درباره گزارش‌های تحقیق و تفحص موجود است و پیگیری یک خبرنگار در این زمینه اتفاق عجیبی نیست.

‌گفته شد آقای میرلوحی اعتراف کرده‌اند که این پرونده ارتباطی به شهرداری تهران ندارد؛ در‌صورتی‌که محمود میرلوحی با بیان اینکه این نقل قول جعلی است، به «شرق» گفت: من چنین جمله‌ای نگفته‌ام و بارها تأکید کرده‌ام که عیسی شریفی، نماینده شهرداری در هلدینگ الماس و مؤسسه فرهنگی یاس بوده است. ‌او با اشاره به نتایج گزارش تحقیق و تفحص از املاک واگذار‌شده شهرداری هم گفت: یک اساسنامه غیر‌معتبر و جعلی برای سازمان املاک درست شده بود که در ماده 6 این اساسنامه آمده بود که شهردار و قائم‌مقام او می‌توانند مناقصه‌ها و مزایده‌های حوزه املاک مازاد شهرداری را وتو کنند که آن اتفاقات هم در آن حوزه افتاد و املاک شهرداری با تخفیف‌های بالا به مدیران و اعضای شورای وقت برخلاف قوانین بالا‌دستی داده شد.

‌میرلوحی تأکید کرد که متن گزارش‌های تحقیق و تفحص این موضوع را روشن بیان کرده است.

‌می‌گویند طرح سؤال «شرق» از سردار فدوی با یک پیش‌فرض اشتباه است؛ یعنی عیسی شریفی در زمان حضور در شهرداری فعالیت‌هایی داشته که مربوط به شهرداری تهران نبوده و به‌عنوان مدیر شهرداری محاکمه نشده است. میرلوحی شفاف در‌این‌باره می‌گوید: در قرار‌دادهای هلدینگ الماس و مؤسسه یاس آقای شریفی نماینده محمدباقر قالیباف، شهردار وقت بوده و آقای آبرومند، نماینده سپاه.