۷ رزمنده‌ای که خواب از چشمان صهیونیست‌ها ربوده‌اند

 پایگاه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت، 7 رزمنده مقاومت فلسطین که خواب را از اسرائیل گرفته‌اند تبدیل به یک چالش بزرگ برای موسسه امنیتی این رژیم شده و زندگی صدها هزار شهرک‌نشین صهیونیست را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما این رزمندگان چه کسانی هستند؟ «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه یکی از این رزمندگان است که مانند سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله جامعه اسرائیل و نقاط ضعف آن را به خوبی می‌شناسد.

در این زمینه «الیئور لیوی» شرق شناس صهیونیست و متخصص در امور فلسطین در یک گزارش ویژه که در یک وب سایت وابسته به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت منتشر شد به زندگی 7 تن از رزمندگان فلسطینی که در جریان عملیات تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی در سال 2011 آزاد شدند، پرداخته است.

این شرق‌شناس صهیونیست در گزارش خود که طبیعتاً در آن به منابع ارشد در موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی استناد کرده اعلام کرد که این 7 نفر طی همه این سالها تبدیل به چالش بزرگی برای موسسه امنیتی اسرائیل شده و زندگی صدها هزار اسرائیلی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

۷ رزمنده‌ای که خواب از چشمان صهیونیست‌ها ربوده‌اند

وی افزود، این افراد طی 10 سال تبدیل به سرنیزه حماس و بازی نظامی آن شدند، در حالی که قرار بود زندگیشان در زندان‌های اسرائیل به پایان برسد.

لیوی به نقل از «میخائیل میلشتاین» ژنرال صهیونیست که پیشتر ریاست یکی از شعبه‌های تحقیقات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را برعهده داشت گفت که توافقنامه مبادله «گلعاد شالیت» (سرباز صهیونیست) سهم بسزایی در تقویت توانایی‌های حماس و تحکیم روابط میان بازوی نظامی این جنبش و استراتژی سیاسی آن داشت.

وی در ادامه تاکید کرد، ورود السنوار به میدان منجر به ایجاد یک تحول استراتژیک در حماس شد و وی نقش موثری در تقویت توانایی نظامی و جایگاه این جنبش در میان فلسطینیان داشت؛ زیرا یحیی السنوار بخشی از مجموعه‌ای بود که امکانات نظامی و تفکر استراتژیک را با هم درآمیخت.

خطرناک ترین مرد برای اسرائیلی‌ها در میان این 7 رزمنده یحیی السنوار است که توانست ماهیت ژئوپلیتیک میان غزه و اسرائیل را تغییر دهد. او یک شخصیت بسیار قدرتمند در نوار غزه بوده و از کاریزمای فرماندهی عالی و توانایی بالا در مانور دادن میان تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به حل و فصل و آرامش با تشدید تدریجی اوضاع جهت فرسایش تل آویو است.

لیوی به نقل از ژنرال مذکور اسرائیلی تاکید کرد، یحیی السنوار کسی است که اوضاع اقتصادی غزه را در 10 سال گذشته بسیار بهتر کرد. او مانند حسن نصرالله است و جامعه اسرائیل و نقاط ضعف آن را به خوبی می‌شناسد.

 اما رزمنده دومی که صهیونیست‌ها از او وحشت دارند «توفیق ابونعیم» است که به گفته شرق شناس مذکور اسرائیلی چهار سال بعد از آزادی خود نقش رهبری سرویس امنیتی مقاومت فلسطین را برعهده گرفت و توانست نهادهای امنیتی و امکانات آن را توسعه و بهبود بخشیده و نقش موثری در دستگیری جاسوسان داشته باشد.

وی ادامه داد، سومین نفر «روحی مشتهی» است که در گروه تاثیر گذارترین چهره‌ها در نوار غزه و خارج از آن قرار می گیرد. او یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس است که سرویس‌های امنیت داخلی این جنبش را در دهه 90 قرن گذشته پایه گذاری کرد. او همچنین یکی از اعضای هیئت حماس برای گفتگو با رژیم‌صهیونیستی با میانجیگری قاهره است.

این شرق شناس اسرائیلی تصریح کرد، چهارمین رزمنده فلسطینی که خواب را بر صهیونیستها حرام کرده «زاهر جبارین» نام دارد که از زمان آزادی خود تا رسیدن به جایگاه کنونی به عنوان معاون فرمانده حماس در کرانه باختری مسیری طولانی را طی کرده است. او اکنون مسئول مالی جنبش حماس و معاون فرمانده این جنبش در کرانه باختری و از حامیان عملیات‌ شهادت طلبانه فلسطینیان به شمار می‌رود.

جبارین یکی از بنیانگذاران بازوی نظامی حماس است و در دوران دانشجویی خود در دانشگاه نابلس شمار زیادی از دانشجویان را جذب کرد. یکی از این دانشجویان «یحیی عیاش» بود که مهارت بالایی در تهیه سلاح های منفجره در درگیری میان شهادت طلبان فلسطینی با صهیونیست‌ها داشت. جبارین یکی از حامیان تقویت روابط با ایران و یکی از اعضای هیئت حماس بود که به ایران سفر کرد و همچنین روابط بسیار خوبی با سپاه قدس ایران دارد.

«عبدالرحمن غنیمات» پنجمین فردی است که این شرق شناس صهیونیست از آن یاد کرده است. او مسئول کانال‌های جنبش حماس در منطقه الخلیل است و عضو شبکه مسئول اجرای شماری از عملیات‌هایی به شمار می‌رود که به خوبی در ذهن اسرائیلی‌ها مانده است: از جمله عملیات ربودن و قتل «شارون ادری» ونیز یک عملیات دیگر در تل آویو.

«جهاد یغمور » ششمین رزمنده فلسطینی است که تبدیل به چالش بزرگی برای موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی شده. شرق شناس مذکور اسرائیلی درباره او گفت: وی در عملیات ربودن «ناحشون فاکسمان» سرباز اسرائیلی در سال 1994 در منطقه قدس مشارکت داشت و در حال حاضر به دلیل توانایی بالا در برقراری روابط میان رهبران سیاسی و امنیتی به عنوان نماینده حماس در ترکیه فعالیت می‌کند.

وی افزود، نفر هفتم «موسی دودین» است که کار خود را به عنوان دانشجو در دانشکده اسلامی در دانشگاه النجاح نابلس آغاز کرد. او چند سال عضو هیئتی بود که حماس برای مذاکره با رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر جهت رسیدن به توافقی جدید برای تبادل اسرا تشکیل داده بود. وی همچنین از نزدیکان «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس است.

در پایان مقاله رای الیوم آمده است، یکی از نکات قابل توجه این است که در این لیست اسرائیلی به نام «محمد الضیف» فرمانده گردانهای القسام، شاخه نظامی جنبش حماس که رژیم صهیونیستی چندین بار برای ترور او تلاش کرده و ناکام مانده اشاره‌ای نشده است؛ در حالی که او همچنان مرد شماره یک تحت تعقیب صهیونیست‌هاست.