به گزارش برنا؛ دکتر محمد مهدی گویا گفت: تا روز جمعه 9 مهرماه 1400 بالغ بر 306 هزار و 329 زائر اربعین در مرزهای زمینی غربالگری کرونا شدند و 6 هزار تست تشخیصی سریع و 3 هزار و 241 تست pcr انجام گرفت که در مجموع 222 مورد مثبت کرونا ثبت شد که به قرنطینه اعزام شدند.

وی افزود: علاوه بر این، در مرزهای هوایی نیز 3 هزار و 365 مورد تست کرونا و 5 هزار و 159 مورد تست تشخیصی از زائرین عتبات عالیات گرفته شد که 115 مورد ابتلا به کرونا تشخیص و به قرنطینه  اعزام شدند.

وی تصریح کرد: کسانی که به قرنطینه اعزام می شوند بایستی آنجا اقامت داشته باشند تا زمانی که کاملا اطمینان حاصل شود که علائم ندارند و بعد از منفی شدن تست به شهرستان های خود برمی گردند. همچنین کلیه افرادی که که با این اشخاص در ارتباط بوده اند هم مورد آزمایش قرار می گیرند.

وی بیان کرد: در مجموع با وجود حجم بسیار زیادی از زائران اعزامی که بسیار فراتز ار پیش بینی ها بود این عملیات تاکنون با موفقیت کامل انجام شده است. به عنوان مثال در پرواز نجف اشرف به کرمان که حامل 130 زائر بود و از همگی تست انجام شد 27 مورد ابتلا به کرونا تشخیص داده شد.

دکتر گویا با اشاره به یک نمونه فعالیت تیم های بهداشتی در مرزها گفت: همکاران ما از نیمه شب که پرواز به زمین نشست تا صبح در مرکز مراقبت مرزی بی وقفه مشغول انجام تست ها و مراقبت های لازم بودند و اگر چنین نمی شد می توانست پیامدهای نگران کننده ای در پی داشته باشد.