شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

برای رسیدن به وزن ایده آل چه باید کرد؟

نایب رییس انجمن تغذیه ایران درباره نکات رسیدن به وزن ایده آل و تثبیت وزن توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجید حسن قمی نایب رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت و نایب رییس انجمن تغذیه ایران اظهار کرد: در کلینیک هر روز با مراجعه کنندگانی برخورد می‌کنیم که بار‌ها و بار‌ها رژیم گرفته اند، ولی وزن از دست داده را به سرعت جایگزین کرده اند. بسیاری از آن‌ها می‌اندیشند که چنانچه نان، برنج یا چربی و غذا‌های چرب را از غذای روزانه خود حذف کنند و یا فقط شام نخورند لاغر خواهند شد، برخی نیز بر این باورند که رژیم غذایی نوعی ریاضت و نخوری است و فکر می‌کنند که باید با سختی و مرارت‌های بسیار وزن از دست دهند.

او تصریح کرد: بر اساس قوانین هموستاز (تعادل پویای بدن)، بدن همه جاندراران از جمله انسان به گونه‌ای برنامه ریزی شده اند تا از طریق مکانیسم‌های پیچیده‌ای که در اختیار دارند در یک تعادل پویا همه چیز را از سطح ملکولی، سلولی و درنهایت اندامی و سیستمی کنترل کنند

حسن قمی افزود: به بیانی دیگر، سیستم فیزیولوژیک بدن یک محدوده وزنی خاص برای هر فرد تعیین می‌کند و بدین ترتیب بدن به طور اتوماتیک می‌خواهد دراین محدوده باشد و آن را حفظ کند. سپس با کشف هورمون لپتین در سال ۱۹۹۴ میلادی که بر قسمت هیپوتالاموس مغز تاثیر می‌گذاشت تئوری فوق یا "مدل لیپوستاتیک" تقویت شد که بعد‌ها نقد‌هایی بر آن نوشته شد از جمله اینکه چاقی در بیشتر انسان‌ها با جهش در ژن کد گذاری لپتین همراه نیست.

او گفت: به نظر متخصصان کاهش متابولیسم سوخت و ساز بدن مقصر اصلی است و این وضعیت در حالی وخیم‌تر می‌شود که فرد بدون استفاده از مشاوره با متخصص تغذیه و از طریق رژیم‌های غیر اصولی وزن از دست داده باشد که در طی آن بافت‌های فعال بدن او مانند عضلات نیز از دست رفته باشند.

این متخصص تغذیه با اشاره به روند بازگشت وزن، بیان کرد: از نقش هورمون‌ها در روند بازگشت وزن نیز نباید غافل شد چرا که هورمون‌هایی مانند گرلین و یا لپتین که در تنظیم اشتها و با فت چربی بدن نقش دارند نیز در هنگام کاهش وزن ممکن است سیگنال‌هایی به مغزتان بفرستند که سبب دریافت بیشتر و افزایش اشتها شوند.

قمی با اشاره به نکاتی برای تثبت وزن تصریح کرد: شرایطی را که ممکن است به یک لغزش منجر شود شناسایی و برای از عهده بر آمدن برنامه ریزی کنید، بین گرسنگی و میل به خوردن، تفاوت قائل شوید. غذا را در یک ظرف کوچکتر سرو کنید و در صورت امکان از کس دیگری بخواهید برایتان سرو کند.

او ادامه داد: به محض تمام شدن غذا، میز را ترک کنید. میان وعده‌ها را محاسبه و مصرف کنید. چون در صورت عدم مصرف میان وعده‌ها افت سطح قند خون و انرژی سبب پرخوری و کند شدن متابولیسم می‌شود. اگر ۱۰ ساعت غذا نخورید بدنتان به طور خودکار بر روی وضعیت ذخیره انرژی قرار می‌گیرد و در این حالت سوخت و ساز خود را حدود ۴۰% کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: مراقب بمصرف زیاد محصولات کم چرب باشید، چون بسیاری می‌اندیشند که مصرف آن‌ها بلامانع است. برچسب محصولات و کالری‌های مواد غذایی را چک کنید. با برچسب‌های کم چرب گول نخورید. مثلا پنیر‌ها حتی در نوع کم چرب، چربی زیادی دارند.

قمی با بیان اینکه باید مراقب نوشیدنی‌های پر کالری بود، گفت: آب کافی بنوشید، چون آب کافی سبب اکسیژن رسانی بهتر به خون می‌شود و به بدن امکان بهبود چربی سوزی را می‌دهد. همچنین از ورزش و فعالیت بدنی غافل نشوید. ورزش را جزیی از برنامه روزانه خود قرار دهید. بجای استفاده از ماشین کمی پیاده روی در برنامه روزانه خود بگنجانید و یا بجای آسانسور از پله استفاده کنید.

او گفت: یک دفترچه غذایی برای ثبت همه خوراکی‌های خود تهیه کنید و نتیجه حیرت آور آن را در صورت ثبت صادقانه پس از یک هفته مشاهده کنید. بر وزن خود نظارت داشته باشد و هر ۷ تا ۱۰ روز خود را وزن کنید.

این متخصص تصریح کرد: از الگوی خوابیدن مناسب استفاده کنید و حداقل هر سه ماه یکبار با متخصص تغذیه مشورت کنید.