شهر خبر

قائم مقام آستان قدس رضوی:

مردمی‌ترین و موفق‌ترین الگوی مدیریت اسلامی جایگاه دادن به مردم است

آیین تجلیل از واقفین و خیرین آستان قدس رضوی و گرامیداشت روز وقف شامگاه یک‌شنبه (۱۱مهرماه) در سازمان موقوفات آستان قدس رضوی استان تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی در آیین تجلیل از واقفین و خیرین آستان قدس رضوی و گرامیداشت روز وقف، گفت: مردمی‌ترین و موفق‌ترین الگوی مدیریت اسلامی جایگاه دادن به مردم است، امام رضا(ع) خادمان زیادی دارند اما در میان این خادمان افراد گمنامی هستند که همان واقفین هستند، آنچه ما در خط مقدم آستان انجام می‌دهیم به واسطه پشتیباتی این واقفین است و از این رو باید مکررا تجلیل‌های از این افراد صورت بگیرد.

وی  با بیان اینکه یکی از وظایف ما توسعه وقف در آستان قدس رضوی است که این امر تنها با تکریم واقفین محقق خواهد شد، تصریح کرد: آستان قدس رضوی اگر چندصدسال است که در کشور خدمات فرهنگی، علمی و معرفتی ارائه می‌دهد یک ریال بودجه دولتی ندارد و آنچه امروز به عنوان ۳۰میلیون زائر به این‌ مکان ‌مقدس مشرف می‌شوند منابع مالی آن از نذورات یا وقف مهیا می‌شود و این بزرگترین الگو مدیریتی مردمی است.

وی ادامه داد: هرجا کار به مردم سپرده شد کار به پیش رفته و مردم در آسایش و رفاه بودند. امروز وقتی مردم به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند هیچ سختی ندارند و تمام خدمات دقیق و جامع انجام‌ می‌شود و این امر به خاطر کار مردمی است. بنابراین آستان قدس رضوی دارایی خود را از مردم تامین می‌کند و فعالیت‌های که از سوی این آستان انجام می‌شود بخش عظیمی آن توسط مردم انجام می‌شود و تعداد محدودی کارمند داریم.

قائم مقام آستان قدس رضوی ابراز کرد: مردمی‌ترین و موفق‌ترین الگوی مدیریت اسلامی جایگاه دادن به مردم است، امام رضا(ع) خادمان زیادی دارند اما در میان این خادمان افراد گمنامی هستند که همان واقفین هستند، آنچه ما در خط مقدم آستان انجام می‌دهیم به واسطه پشتیباتی این واقفین است و از این رو باید مکررا تجلیل‌های از این افراد صورت بگیرد.

رحمتی به نیابت از تولیت آستان قدس رضوی از واقفین حاضر تشکر و قدردانی کرد و گفت: امید است بتوانیم وقف با نیت‌های جدید را هم ‌ممکن کنیم، امروز بسیاری از وقف‌ها در جهت محرومیت‌زدایی، کارهای علمی و دانش‌بنیان در حال معرفی شدن است و زمینه مهیا است و تلاش می‌کنیم شرایطی فراهم‌ شود که نسل جدید بتوانند از این طریق به راحتی اقدامات انقلابی انجام دهند.، سعید جعفری مدیر عامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران طی سخنانی ضمن تقدیر از زحمات واقفان و ناذران آستان قدس گفت: تلاش ما توسعه موقوفات و اجرای دقیق نیت واقف است و باشکل‌گیری بنیاد موقوفات ان شاءالله دستاوردهای بیشماری خواهیم داشت.

در این ، سعید جعفری مدیر عامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران طی سخنانی ضمن تقدیر از زحمات واقفان و ناذران آستان قدس گفت: تلاش ما توسعه موقوفات و اجرای دقیق نیت واقف است و باشکل‌گیری بنیاد موقوفات انشاالله دستاوردهای بیشماری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از موقوفات آستان قدس مربوط به بعد از انقلاب است، گفت: استان تهران بعد از خراسان رضوی از نظر کمی و کیفی بیشترین موقوفات را دارد.

جعفری ادامه داد: براساس اسناد موجود موقوفات آستان قدس در تهران قدمت ۲۰۰ ساله دارد و قدیمی‌ترین موقوفات مربوط به دوران قاجار است.همچنین در ۱.۵ سال اخیر ۴۵ مورد وقف به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال در استان تهران ثبت شده که بیشترین واقفان هم بانوان بودند.

در ادامه حجت‌الاسلام اصغری مدیر وقف و ‌مشارکت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه موقوفه و نهاد وقف، باعث جاودانگی نیت واقف می‌شود، گفت: برای نمونه در ۵۱۱سال پیش شخصی رقباتی برای حرم امام رضا(ع) وقف کرده و همچنان این وقف‌ها ادامه دارد و نام ایشان همچنان باقی و موقوفات وی هنوز پا برجاست. این هنر وقف است که اشخاصی که می‌خواهند نام‌شان در این دنیا جاودان بماند می‌توانند با وقف کردن به ویژه برای حرم امام رضا(ع) نام، مال و نیت‌شان جاودان بماند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی سعی دارد شرایطی فراهم کند هرکسی آرزو دارد نامش در لیست واقفین ثبت بشود این شرایط برایش مهیا شود. امسال ۲۰۰درخواست وقف به ارزش ۳۰۰میلیارد تومان داشته‌ایم. البته تلاش کردیم قلمرو وقف را از اموال غیرمنقول توسعه داده‌ و تمام وقف‌ها اعم از پول، اموال غیرمنقول، دانش، حق معنوی آثار و ... را داشته باشیم.

اصغری خاطرنشان کرد: در وقف پول سه مدل را داریم، ابتدا وقف مشارکتی که در خصوص پروژه‌های عمرانی است که بعد از معرفی پروژه مردم می‌تواند اوراق وقف بخرند. پس از اکمال پروژه هم یک وقف‌نامه جامع صادر خواهد شد.

مدیر وقف و ‌مشارکت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی بیان کرد: در مدل دوم،‌ وقف وکالتی داریم به این معنا که کسانی که می‌خواهند سوئیت یا مستغلات بخرند پول آنها به صورت امانی در اختیار آستان قرار خواهد گرفت تا محل‌های موردنظر خریداری و وقف استفاده زائران شود، سپس وقف برای آن مکان ثبت می‌شود.

وی افزود: در مدل سوم نیز وقف خود پول را داریم که براساس استفتاء رهبر معظم انقلاب این پول در جایگاه ‌جایزه است و مردم می‌توانند خود پول را در حوزه‌های مختلف علمی، اجرایی و سایر نیات وقف کنند.

اصغری در خصوص وقف سهام نیز توضیح داد: خیلی از مردم وقف سهام دارند که پس از شورای فقهی بورس که اجازه این امر صادر شد به زودی اولین صندوق وقف سرمایه در بورس ایجاد خواهد شد تا کسانی که می‌خواهند سهام خود را وقف کنند این امکان برایش فراهم شود.

مدیر وقف و ‌مشارکت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اصولی که در مورد وقف در آستان قدس رضوی حاکم است ابتدا اصل امانت‌داری است، آستان امین موقوفات رضوی خواهد بود. همانطور که گفتم از ۵۱۱سال پیش وقفی را همچنان داریم و این بزرگترین افتخار آستان قدس رضوی است. بهترین نهاد و الگوی وقفی در جهان در آستان قدس رضوی است. برنامه‌ریزی دقیق در مورد بهره‌وری درست از وقف و همچنین مردمی بودن وقف یکی ‌از اتفاقا مهم در موقوفات آستان قدس رضوی است.

در این مراسم، محمدحسین استاد آقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی نیز با ارائه آماری از خدمات این بنیاد گفت: ۱۱۶هزار نفر از اقشار مختلف را در زنجیره بنیاد کرامت رضوی داریم، این‌ بنیاد به جز سازمان‌های مرتبط با خودش با مجموعه‌های دیگر برای خدمات به زوج‌های جوان و جوانان اقداماتی نیز انجام می‌دهد، مجموعه‌ای از موقوفات و وقف‌ها برای احسان به نیازمندان از طریق این بنیاد پشتیبانی می‌شود، در همین ایام کرونا آستان در حدود ۱۰۰میلیارد در اختیار این بنیاد برای کمک به محرومین قرار داده است.

وی افزود: تامین جهیزیه، کمک برای تحصیل، بسته‌های معیشتی و همچنین زیارت ارزان یا رایگان برای سفر اولی‌ها یکی دیگر از اقدامات این بنیاد است، امید داریم با معرفی درست این‌ مسیر که می‌تواند به حل مشکلات برخی از اقشار کمک کند بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.

در پایان این مراسم به صورت نمادین از تعدادی از واقفین حرم مطهر امام رضا(ع) تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام