شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آل سعود

روایت یک روزنامه از سرگذشت ۷ زندانی آل سعود

کدخبر: 444906
اقتصاد نیوز : واشنگتن پست نوشت در ابتدا نوشت که جمال خاشقچی به دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و در راستای کمپین سرکوب منتقدان در داخل و خارج عربستان کشته و تکه تکه شد و این کارزار همچنان ادامه دارد و منتقدان در کشورهای دیگر در واهمه به سر می‌برند و آن‌ها هم که در خاک عربستان مانده بودند اکنون در زندان به سر می‌برند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به ادامه سرکوب مخالفان در عربستان، به سرگذشت هفت تن از زندانیان دولت ریاض پرداخت.

سه سال از تراژدی ترور «جمال خاشقچی» نویسنده و منتقد دولت عربستان سعودی می‌گذرد. روزنامه واشنگتن پست که محل چاپ بسیاری از مقاله‌های او بود و پس از ترور خاشقچی پیگیری بی نظیری را برای روشن شدن زوایای ترور ترتیب داد، در گزارشی به بیان وضعیت هفت تن از زندانیان دولت سعودی پرداخت و نوشت که این افراد بیش از دیگر زندانیان در معرض آسیب قرار دارند.

واشنگتن پست نوشت در ابتدا نوشت که جمال خاشقچی به دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و در راستای کمپین سرکوب منتقدان در داخل و خارج عربستان کشته و تکه تکه شد و این کارزار همچنان ادامه دارد و منتقدان در کشورهای دیگر در واهمه به سر می‌برند و آن‌ها هم که در خاک عربستان مانده بودند اکنون در زندان به سر می‌برند. ربایش این افراد و سپس محاکمه غیر علنی و زندانی شدن آن‌ها در شر ایط مبهم فضای ترس را در داخل عربستان برای منتقدین ایجاد کرده است.

ای روزنامه سپس به بیان سرکوب تعدادی از مخالفان دولت سعودی پرداخت که هنوز سرنوشت آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که در خصوص آن‌ها چه خواهد شد.

عبدالرحمن السدحان

السدحان در هلال احمر شهر ریاض مشغول به کار بود و همزمان یک حساب کاربری با یک نام جعلی در توئیتر ایجاد کرده و علیه وضعیت اقتصادی عربستان توئیت می‌کرد. او در مارس ۲۰۱۸ به دست مأموران امنیتی عربستان سعودی از دفترش ربوده شد و تا دو سال هیچ کس نمی‌دانست که السدحان کجاست و خانواده او حتی موضوع گم شدنش را به پلیس اطلاع داده بودند. پس از دو سال یکی از خویشاوندان السدحان خبر آورد که او در زندان «الحائر» به سر می‌برد و دیگر هیچ اطلاعاتی به خانواده‌اش نرسید و از این زمان به بعد خانواده او در یک فرایند بی خبری شکنجه گونه به سر می‌بردند. برخی از افراد که از زندان «الحائر» آزاد شده بودند می‌گفتند که السدحان تحت شکنجه قرار دارد تا اینکه بالاخره با گذشت بیش از سه سال مقامات سعودی حاضر شدند او را محاکمه کنند و در حکم عجیبی السدحان به ۲۰ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از عربستان محکوم شد.

«اریج» خواهر او در ماه می گذشته در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشته بود: «ما و بسیاری شایسته این نیستیم که روزها و سال‌ها را با این سؤال که برادر یا عزیزمان کجاست، به سر ببریم و مدام از خود بپرسیم که آیا او زنده است؟ آیا در امنیت به سر می‌برد؟»

ایمان الفنجان

«ایمان الفنجان» نویسنده زن عربستانی که در سال ۲۰۱۱ در مقاله‌ای در روزنامه گاردین در خصوص زندگی زنان عربستانی مقاله‌ای منتشر و این سؤال را مطرح کرد که زندگی زنان در عربستان چگونه است؟

این بلاگر و نویسنده فعال حقوق زنان در عربستان در تمام این سال‌ها بارها با شبکه‌های مختلف به مصاحبه پرداخت و با ادبیات تند و شیوایی که داشت به شرح نقض گسترده حقوق زنان در عربستان اشاره می‌کرد تا اینکه در ماه می ۲۰۱۸ دستگیر شد؛ یعنی دقیقا چند ماه قبل از اینکه به زنان اجازه رانندگی داده شود. او نزدیک به یک سال در زندان سپری کرد و در مارس ۲۰۱۹ به طور موقت آزاد شد؛ اما همچنان محدودیت‌های متوجه او بود.

الفنجان در سال ۲۰۱۹ توانست جایزه آزادی نویسندگی را به همراه دو دوست زندانی خود به نام‌های « نوف عبد العزیز الجراوی» و «لجین الهذلول» به دست آورد.

بالا: لجین الهذلول، سمت راست: ایمان الفنجان؛ سمت چپ: عزیزة الیوسف؛ سه تن از معروف‌ترین فعالان حقوق زن زندانی

«سلمان العوده»

 پس از ولی‌عهد شدن بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ و آغاز موج جدید بازداشت‌ها، سلمان العوده نیز در سپتامبر همان سال یعنی سه ماه پس از ولی‌عهدی بن سلمان دستگیر و روانه زندان شد. او متهم به عضویت در گروه اخوان‌المسلمین (که از نظر دولت سعودی، تروریستی است) و مخالفت با محاصره قطر است.

تا کنون چندین بار محاکمه وی به تعویق افتاده و در طول بیش از چهار سال گذشته بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد. شایعاتی بسیاری از احتمال صدور حکم اعدام برای او منتشر شده است.

«عبدالله العوده» فرزند «سلمان العوده» در ماه نوامبر ۲۰۲۰ در صفحه توئیتر خود نوشت که پدرش نیمی از بینایی و شنوایی خود را زیر آزاد و اذیت و شکنجه از دست داده است.

او نوشت که پدرش پس از گذشت بیش از سه سال از دستگیری‌اش همچنان در حبس انفرادی به سر می‌برد و تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دارد و اجازه درمان جدی نیز به وی داده نمی‌شود.

عبدالله العوده سپس نوشت که پزشک زندان به او خبر داده است که پدرش نیمی از شنوایی و بینایی خود را از دست داده است. او همچنین اشاره کرد که آن‌ها همچنان به دنبال اذیت و آزار پدرش هستند.

«محمد فهد القحطانی»

او وکیل و فعال حقوق بشر و مؤسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی سعودی (حسم) بود. که البته به دلیل فعالیت‌هایش در مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در عربستان مؤسسه حقوقی‌اش پلمپ شد و سپس در سال ۲۰۱۲ دستگیر و در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال ممنوعیت از سفر محکوم شد. او همچنین متهم بود که از طریق فضای مجازی به نشر آرای ضد حاکمیت سعودی مبادرت می‌ورزد.

القحطانی در سال ۲۰۱۸ به همراه «ولی ابوالخیر»، «رائف بدوی»، «سمر بدوی» و «عبدالله الحامد» جایزه « زندگی درست» را به دست آورد. او چندین بار در زندان در اعتراض به رفتار نامناسب با زندانیان دست به اعتصاب غذا زده بود. او یک بار هم به ویروس کرونا در زندان مبتلا شده بود.

«عمر» و «ساره» الجبری

«عمر» ۲۳ ساله و «ساره» ۲۱ ساله فرزندان «سعد الجبری» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی که اکنون به کانادا فرار کرده، هستند. در واقع دولت سعودی این دو نفر را گرو نگه داشته تا پدرشان خود را تحویل دهد.

سعد الجبری که در زمان «محمد بن نایف» رئیس دستگاه اطلاعات سعودی بود در ماه می ۲۰۱۷ به کانادا فرار کرد و دولت سعودی نیز چندین بار تلاش کرده تا او را همچون خاشقچی ترور کند اما منزل او تحت تدابیر شدید امنیتی دولت کاناداست. با این اوضاف دولت ریاض در ژوئن ۲۰۱۷ دو فرزند او را که قصد سفر به آمریکا را داشتند بازداشت کرد و مانع سفرشان شد. سپس حساب بانکیشان مسدود شد. خانواده الجبری در تمام این مدت تحت شدیدترین فشارها قرار دارند تا او از کانادا بازگشته و خود را تحویل دهد.