شهرخبر

خودسوزی مرگبار خاتون زن دهدشتی از زبان برادرش / خواهرم با خانواده‌اش در انبار شهرداری زندگی می‌کرد

حوادث/چند روز پیش خاتون همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد حین بگو مگو با شوهرش بر سر تهیه لوازم التحریر و پوشاک مدرسه فرزندانش، دست به خودسوزی زد و با ۸۰ درصد سوختگی جان باخت.

کهگیلویه و بویر احمد یکی از محرومترین استان‌های کشور است که مردم برخی از مناطق این استان در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند و از حداقل امکانات زندگی محرومند. برخی از مناطق این استان از جمله دیشموک رتبه بالایی به لحاظ خودسوزی و خودکشی در کشور دارند.

پسر ۷ ساله خاتون در حالی در جشن بازگشایی مدرسه اش در دهدشت شرکت کرد که روز  قبل از آن به همراه برادر ۱۲ ساله و خواهر ۳ ساله‌اش شاهد خودسوزی مادر جوانش بود. اگر چه صحبت‌های ضد و نقیضی درباره بهانه این  اتفاق  از جمله سابقه اختلاف خاتون و محمدجواد، مشکلات مالی  این خانواده و  معوقات حقوقی سرپرست خانوار ‌ از زبان مردم دهدشت نقل می‌شود، اما علت هر چه که بود باعث شد تا سه کودک دیگر این سرزمین از آغوش پرمهر مادر محروم بمانند.

بچه‌های برادرم در 2 اتاق خرابه در شهرداری زندگی می کنند

او ادامه داد: در این حادثه برادرم دچار ۳۰ درصد سوختگی شد و اکنون تحت درمان است. محمد جواد شرایط مالی خوبی ندارد و در انبار شهرداری که دوتا اتاق خرابه دارد زندگی می‌کند و ما خیلی نگران زندگی او و ۳ فرزندش هستیم.

فقر در منطقه ما حاکم است

برادر خاتون نیز درباره مرگ خواهرش گفت: فقر در منطقه ما حاکم است و مردم نان خالی‌شان را هم با زحمت تهیه می‌کنند.

سید علی صالح با اشاره به اینکه مشکل خواهرم و شوهرش صرفا به روزی که خودسوزی کرد باز نمی‌گردد بلکه به دلیل شرایط سخت زندگی و مشکلاتی بود که سال‌ها بر روی هم تلمبار شده بود گفت: تمامی این گرفتاری‌ها باعث شد تا آن روز آتش مشکلات زن و شوهر شعله‌ور شود و دامن او و فرزندانش را بگیرد. ناگفته نماند که عدم پرداخت معوقات حقوقی دامادمان نیز مربوط به امروز و دیروز نیست و به دوره‌های قبل از مسئولیت سرپرست شهرداری فعلی باز می‌گردد.

حتی سرپناهی از خودشان نداشتند

احسان تابش نژاد ادامه داد: در یک سالی که مسئول شهرداری دهدشتم، معوقات به همین اندازه بود و چندین سال است این شهرداری به کارکنان اضافه کاری هم نپرداخته است. در این یک سال حداقل کاری که توانستم بکنم این بود  شرایط را ثابت نگه داشته و نگذاشتم به بدهکاری‌های شهرداری اضافه شود. 

تعطیلی بازار به دلیل کرونا درآمد شهرداری ها را کاهش داد

سرپرست شهرداری دهدشت ادامه داد: با افزایش قیمت سیمان و میلگرد ساخت و سازها هم عملا تعطیل بود و بازار هم به بهانه کرونا مدام تعطیل می‌شد. بازاریان نیز از پرداخت عوارض امتناع می‌کردند ولی در مجموع وضعیت به شکلی پیش رفت که حدودا چهار ماه حقوق کارکنان به صورت کامل پرداخت نشد. ولی هر کدام که مشکل داشتند به آنها مساعده پرداخت می‌شد.

مسائل اقتصادی در حادثه خودسوزی همسر این کارگر بی تاثیر نبود

تابش نژاد تصریح کرد: شنیدن خبر خودسوزی  همسر یکی از کارگران ما واقعا دردناک بود، اگر چه  خانواده گویا از قبل هم با یکدیگر مشکل داشته‌اند ولی با این وجود، مسائل اقتصادی هم در این حادثه بی تاثیر نبود و نباید از زیر بار مسئولیت این اتفاق شانه خالی کنیم.

30 میلیارد تومان ارگان‌های دولتی به شهرداری بدهکارند

تابش نژاد عنوان کرد: مشکلات معوقات حقوقی تنها برای شهردای دهدشت نیست و کارکنان شهرداری شهرستان‌های گچساران ، یاسوج و امیدیه نیز قبل از دهدشت اعتصاب کرده بودند. این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود. بحث تنها خودسوزی همسر یکی از کارگران شهرداری  دهدشت نیست و این اتفاق ممکن است هر کجایی دیگر رخ دهد. شاید درون این خانواده‌ها مشکلاتی بوده ولی باز هم می‌گویم ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم، واقعیت این است که اگر مسائل اقتصادی دهدشت درست نشود تبعات بدتر از این هم خواهیم داشت. واقعیت این است که به تنهایی  نمی‌توانم پاسخگوی  مسائل و مشکلات شهروندان دهدشتی باشم.

او اضافه کرد:  با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان، به بسیاری از خانواده‌ها فشار زیادی وارد شد. به همین دلیل برخی از کارکنان شهرداری‌ها و جاهای دیگر دست به اعتراض زدند. امیدوارم حادثه تلخ این خودسوزی باعث شود تا در سطح کلان تصمیمی اساسی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها، بخصوص  مجموعه کارگری گرفته شود.

منبع: hadese24