شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#مخالفت#فرهنگ#حوزه#فرانسه

مخالفت چهره‌های فرانسوی با فرهنگ "بیداری" آمریکا

مخالفت چهره‌های فرانسوی با فرهنگ "بیداری" آمریکا

چهره‌های برجسته حوزه سیاست و مطبوعات فرانسه از جمله امانوئل ماکرون به دنبال تیره شدن روابط این کشور با آمریکا با به اصطلاح ایدئولوژی "بیداری" که اشاره به جنبش‌های اجتماعی-سیاسی چپگرایان آمریکا داشته و از آمریکا به فرانسه وارد شده، مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از فاکس نیوز،‌ اخیرا مجله "لو اِسپکتکل دو موند"، یکی از مجلات مطرح در فرانسه مطلبی را با تیتر "خودکشی آمریکا" منتشر کرده و در آن تقصیر خروج مرگبار اخیر این کشور از افغانستان را به گردن "دیکتاتوری" به اصطلاح فرهنگ "بیداری" (جنبش‌های چپگرای مدعی مبارزه با تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، نژادی و جنسی) انداخته و پرسیده،‌ آیا امپراتوری آمریکا دارد سقوط می‌کند؟

همچنین نویسنده این مطلب دانشگاه‌های آمریکا را از بابت بروز افراطگری و سانسور در پردیس‌های دانشگاهی این کشور بازخواست کرده است. در این مطلب به اقدام مقام‌ها در دانشگاه ییل آمریکا اشاره شده که طی آن، این مقام‌ها از دانشجویان خواستند لباس‌های مراسم هالووین که نسبت به تبعیض نژادی بی‌ملاحظه بوده‌اند را کنار بگذارند.

امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه که مورد انتقاد ترقی خواهان فرانسوی قرار گرفته به مجلس "اِل" در تابستان گذشته گفت که فرهنگ "بیداری" دارد جامعه فرانسه را درگیر نژادزدگی می‌کند.

او گفت: من شاهد هستم که جامعه ما دارد هر چه بیشتر نژادزده می‌شود.

این در حالی است که چند تن از اعضای دولت او هم دیدگاه‌هایی را ضد این به اصطلاح فرهنگ بیداری مطرح کرده‌اند از جمله الیزابت مورنو، وزیر مسئول امور تنوع و برابری جنسیتی.

او در ماه مه در مصاحبه با بلومبرگ گفت: فرهنگ بیداری پدیده‌ای بسیار خطرناک است و ما نباید آن را به فرانسه وارد کنیم.

همچنین یک کمیته مربوط به برنامه "گفت‌وگوهای توکویل" در نزدیکی نرماندی به بحث در خصوص افول آزادی بیان و سخنرانی در آمریکا که عده‌ای آن را به فرهنگ "بیداری" منسوب کرده‌اند، پرداخت.

ژان گیوم دوتوکویل،  از نوادگان آلکسیس دوتوکویل، فیلسوف لیبرال قرن نوزدهمی به این پایگاه خبری گفت: شعار ما این است که ما باید حتی در صورت داشتن مخالفت شدید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. هیچ چیز جلوی شما را از این که صحبت و تبادل نظر و گفت‌وگو کنید نمی‌گیرد.  

او اظهار کرد:‌ انقلاب فرانسه رخدادی بود که به یک جنگ داخلی خونین منجر شد زیرا مردم مخالف با ایده‌های جدید، ایده‌های واقعا انقلابی، کشته و سر بریده شدند. این راه خوبی برای مناظره نیست.

این انتقاد فرانسوی‌ها از این فرهنگ آمریکا به دنبال ترک برداشتن روابط بین دو کشور  مطرح می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است چند روز دیگر و به دنبال مناقشه مربوط به لغو معامله خرید زیردریایی‌های فرانسوی از سوی استرالیا به فرانسه سفر کند.

انتهای پیام