شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان#واکسن

چه واکسنی برای کودکان مناسب است؟

واکسن کودکان

فوق تخصص عفونی کودکان درباره واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال، گفت: خطر واکسن نزدن به مراتب بیشتر از تزریق آن در کودکان است.

به گزارش مشرق، علیرضا ناطقیان اظهار داشت: با توجه افزایش موارد ابتلای کودکان در سویه های جدید کرونا به ۲۵ درصد و نقش آنان در انتقال بیماری به بزرگسالان، ضروری است در آستانه فصل سرما کودکان واکسینه شوند.

این فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال، افزود: خطر واکسن نزدن به مراتب بیشتر از تزریق آن در کودکان است.

ناطقیان ادامه داد: با توجه به اینکه برخی بزرگسالان به دلیل کهولت سن و یا مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، ایمنی ضعیفی دارند؛ ناقل بودن کودکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه ابتلای کودکان به کرونا در صورت شدت می‌تواند به ارگان‌های داخلی آسیب برساند، تصریح کرد: ویروس جهش یافته می‌تواند کودکان را دچار سندرم التهابی چندگانه یا میسک کند.

این فوق تخصص عفونی کودکان در پاسخ به این سوال که چه واکسن‌هایی تاکنون برای کودکان استفاده شده و آیا عوارض داشته یا خیر، گفت: یکی از آنها واکسن فایزر است که در کودکان بالای ۱۲ سال مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی گرفته و شدت عوارض این واکسن در کودکان کمتر از یک در هزار با عوارض ملایم گزارش شده است.

وی ادامه داد: واکسن دیگر سینوفارم است که با تکنولوژی ویروس غیر فعال شده تهیه و در چند ماه گذشته در کشور چین مطالعات وسیعی را پشت سر گذاشته است. به خاطر غیر فعال بودن ویروس، این واکسن نسبتاً بی خطر بوده و دو فاز مطالعات صورت گرفته، نشان دهنده بی‌خطر بودن و تقریباً پاسخ مناسب و ایجاد ایمنی در کودکان است که توانسته مجوز مصرف در کشور امارات و بحرین را نیز اخذ نماید.

ناطقی، سومین واکسن مورد تأیید مصرف در کودکان را واکسن پاستور اعلام کرد و افزود: این واکسن نوترکیب کوبایی در کودکان بالای ۳ سال این کشور مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته است و تلاش می‌کنند مجوزهای سازمان بهداشت جهانی را کسب کنند.

وی گفت: واکسن‌هایی مثل جانسون اند جانسون نیز در فاز مطالعه بر روی کودکان است.

این فوق تخصص عفونی کودکان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط پیش رو و نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال افزایش سایر ویروس‌های تنفسی در کودکان که مشابهت بسیار زیادی در علائم بالینی با بیماری کرونا دارند و همچنین حضور کودکان در مدرسه، ایمن شدن کودکان با انجام واکسیناسیون ضروری به نظر می‌رسد.

ناطقیان ابراز امیدواری کرد با واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال بتوانیم زنجیره این بیماری را قطع کنیم و هزینه‌های زیادی که خانواده‌ها برای تشخیص و درمان کرونا پرداخت می‌کنند را کاهش دهیم.

منبع: بهداشت نیوز