شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق

یادداشت مهر؛

آرایش سیاسی در انتخابات پارلمان عراق چگونه است؟

آرایش سیاسی در انتخابات پارلمان عراق چگونه است؟

رقابت های این دور از انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق نیز هچون ادوار گذشته در میان گروه های اهل سنت، شیعیان و کُردها خلاصه می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رقابت های این دور از انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق نیز هچون ادوار گذشته در میان گروه های اهل سنت، شیعیان و کُردها خلاصه می شود. ائتلاف‌های برگرفته از گروه‌های شیعه عبارتند از:

۱. ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری و قیس الخزعلی که گروه‌های شیعی از جمله جنبش بدر و صادقون را شامل می‌شود.

۲. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق که جنبش اراده و حزب‌الله عراق و جنبش جوانان و برخی گروه‌های وابسته به حزب الدعوه از جمله این ائتلاف هستند.

۳. ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض رئیس سازمان حشد شعبی.

۴. ائتلاف نیروهای دولت ملی به رهبری سید عمار حکیم که حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق رهبری شورای ریاستی آن را بر عهده دارد. حزب کنگره عراق نیز در این ائتلاف جای دارد.

۵. جریان صدر به ریاست مقتدی صدر که بدون شریک سیاسی وارد رقابت انتخاباتی خواهد شد. این جریان حاضر به ائتلاف با هیچ گروهی نشده هر چند مذاکراتی را برای ائتلاف‌های بعد از انتخابات آغاز کرده است.

۶. ائتلاف نُصحح (تصحیح) به رهبری همام حمودی که شامل مجلس اعلای اسلامی و سازمان عمل اسلامی می‌شود.

رهبران سنی نیز سه ائتلاف تشکیل داده‌اند که عبارتند از:

۱. ائتلاف عزم العراق به رهبری خمیس الخنجر. این ائتلاف به دیدگاه ترکیه و قطر نزدیک است.

۲. ائتلاف «تقدم الوطنی» که نسل دوم از سیاستمداران سُنی نزدیک به عربستان و امارات است.

۳. ائتلاف طرح ملی برای نجات به ریاست اسامه النجیفی و مشارکت شخصیت‌هایی از استان نینوا.

بسیاری از کارشناسان معتقدند رقابت سیاسی در محافل اهل‌ سنت در انتخابات آینده میان ائتلاف الخنجر و حلبوسی منحصر می‌شود و اسامه النجیفی، رئیس اسبق مجلس و رهبر جبهه نجات شانس کمتری برای کسب حداکثری کرسی‌های مجلس دارد. با نگاهی به ائتلاف‌بندی‌ اهل‌سنت می‌توان گفت آرای رأی‌دهندگان سُنی دچار تشتت خواهد شد و طیف‌های این ائتلافات به‌دنبال منافع انتخاباتی و پارلمانی هستند.

گروه‌های سیاسی کُرد اقلیم کردستان عراق نیز با دو تشکل عمده ائتلاف کردستان و حزب دموکرات کردستان در انتخابات شرکت خواهند کرد که شامل ائتلاف کردستان به ریاست لاهور شیخ جنگی از اعضای ارشد ائتلاف ملی کردستان است و متشکل از اتحاد میهنی کردستان و جنبش تغییر است.

درحالی‌ که برخی اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ۱۲ سال قبل در انتقاد از عملکرد این حزب از آن جدا شده و در ۲۰۰۹ «جریان تغییر» را ایجاد کردند، برخی گزارش‌ها حاکی است که جریان تغییر درصدد ائتلاف با اتحادیه میهنی کردستان عراق در انتخابات آینده و تشکیل ائتلاف کردستان است.