شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رای گیری

اخبار انتخابات عراق| از تحرکات انتخاباتی بارزانی تا حذف حشد در رای‌گیری گروه‌های خاص


اخبار انتخابات عراق| از تحرکات انتخاباتی بارزانی تا حذف حشد در رای‌گیری گروه‌های خاص

عدم اجازه به نیروهای حشد شعبی برای رای گیری در روز هشتم ویژه گروه‌های خاص، موجبات خشم عراقی‌ها را فراهم ساخته است به ویژه که این نیروها در مناطق مرزی حضور داشته یا مسئول حفظ امنیت انتخابات هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «سرکوت شمس الدین» از نمایندگان مستقل کُرد درباره تحرکات حزب بارزانی برای تقلب هشدار داد.

وی افزود: حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» تحرکاتی را با هدف به دست آوردن رای زیاد با تقلب شروع کرده است و تنها راه مقابله با این تحرکات مشارکت گسترده در اقلیم و مناطق مورد مناقشه است.

غیرفعال شدن کارت‌های انتخاباتی پس از پایان رای گیری

«جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: پنج میلیون کارت کوتاه مدت وجود دارد که رای دهندگان می‌توانند در روز رای گیری با آن شرکت کنند. اقدامات پیشگیرانه در زمینه کارت‌های کوتاه مدت اتخاذ شده است.

وی افزود: افرادی که کارت کوتاه مدت(یکبار مصرف دارند) انگشت نگاری از ده انگشت آنها انجام می‌شود. دارندگان کارت بیومتریک نیازی به انگشت نگاری از ده انگشت ندارند زیرا اثر انگشت در کارت و دستگاه وجود دارد.

الغلای گفت: فردی که با کارت یکبار مصرف رای می‌دهد، کارتش گرفته خواهد شد و پس از رای گیری بی اعتبار است. کارت‌های بیومتریک و کوتاه مدت 72 ساعت پس از پایان رای گیری به عنوان اقدام پیشگیرانه غیرفعال خواهند شد.

وی درباره اینکه فردی به جای دیگری رای دهد، هم گفت: قانون انتخابات هر که به نام دیگری رای دهد یا نامش در روز انتخابات تکرار شود را مورد مجازات قرار خواهد داد و دادگاهی خواهد شد که مجازات آن جریمه 250 هزار تا یک میلیون دیناری و حداقل شش ماه حبس است.

از سوی دیگر «جلیل عدنان» رئیس کمیساریای عالی انتخابات هم گفت: خواهان مشارکت گسترده در انتخابات هستیم زیرا مشارکت گسترده به انتخابات مشروعیت می‌دهد.

وی افزود: کمیساریای عالی انتخابات همه تخلفات را روزانه رصد می‌کند. هرکه کارت می‌خرد، کاری با آن نمی‌تواند انجام دهد و امکان رای دادن با آن نیست.

عدنان از رای دهندگان خواست که کارت‌های انتخاباتی خود را دریافت کنند.

وی افزود: نتایج انتخابات گروه‌های خاص و سراسری ظرف 24 ساعت طبق قانون انتخابات اعلام خواهد شد. دستگاه‌های انتخاباتی برنامه ریزی شده است و ساعت هفت صبح فعال و راس ساعت شش عصر غیرفعال خواهند شد.

عدنان شمار رای دهندگان ثبت شده را 21 میلیون رای دهنده دانست و گفت که 671 نفر حق رای دادن در داخل زندانها را دارند.

ذره بین نظارت و ناممکن بودن امکان تقلب

«فاضل الفتلاوی» نماینده وابسته به ائتلاف فتح عراق گفت: دغدغه هایی درباره تقلب در انتخابات با وجود اعتماد بالا به کمیساریای عالی انتخابات وجود دارد اما امکان بروز تقلب در رای گیری وجود ندارد.

وی افزود: انتخابات زیر ذره بین نظارتی داخلی و بین المللی است و امکان هرگونه تقلب و تاثیرگذاری بر نظر رای دهندگان وجود ندارد. از سویی تردیدی نسبت به اقدامات کمیساریا درباره شفافیت برگزاری انتخابات وجود ندارد.

الفتلاوی گفت: همه آمادگی های لازم اتخاذ شده است تا شاهد برگزاری انتخاباتی شفاف به دور از دخالت‌ها باشیم. اعلام نتایج 24 ساعت پس از رای گیری هرگونه روزنه را می‌بندد.

حلی الجابری عضو جنبش حقوق العراقیه هم گفت: انتخابات در کمال شفافیت برگزار خواهد شد. سیستم‌های جدید در داخل مراکز رای گیری مانع از تقلب می‌شود.

وی افزود: روند تقلب در آراء و صندوق‌های رای ممکن نیست بلکه تقلب از طریق روند خرید آراء است و اینکه تضمین شود که شهروند رای خود را به کدام نامزد بدهد. همه افرادی که به خرید و فروش رای روی می‌آورند، باید تحت پیگرد قرار گیرند.

انتقاد از کنار گذاشتن نیروهای حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص

«مختار الموسوی» نماینده پارلمان عراق به شدت از دولت و کمیساریای عالی انتخابات به علت عدم اجازه به نیروهای حشد شعبی برای رای گیری گروه‌های خاص انتقاد کرد و گفت: رزمندگان حشد شعبی بیشتر آنها در جبهه‌ها هستند یا ماموریت حمایت و تامین امنیت روز انتخابات را برعهده دارند و از این رو نمی توانند که رای بدهند.

وی افزود: حشد شعبی نهادی نظامی است و عجیب است که کمیساریا به پیشمرگه و دستگاه‌های امنیتی و پلیس و ارتش و حتی زندانیان اجازه رای دادن در گروه‌های خاص در هشتم اکتبر را داده اما به حشد شعبی این اجازه را نداده است.

«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق هم کنار گذاشتن حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص را مورد انتقاد قرار داد و آنرا گامی برای هدف قرار دادن و سلب حقوق این قشر جانفشان برای انتخابات نمایندگانش در داخل پارلمان دانست.

«حسن التمیمی» از شخصیت‌های عشایری در دیالی عراق هم گفت: حشد شعبی نهاد امنیتی و نظامی عراقی است و کار گذاشتن آن از رای گیری گروه‌های خاص یک توطئه و نقشه از پیش تعیین شده است.

وی افزود: حشد شعبی با همه کارشکنی‌ها حامی عراق و امنیت و ثبات آن خواهد ماند.

«عبدالله العبیدی» از دیگر شخصیت‌های عشایری در دیالی هم گفت: تصمیم کنار گذاشتن حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص غافلگیرکننده و در راستای تلاش‌ها برای دور کردن آن از صحنه امنیتی در جریان انتخابات است.

وی افزود: ما به مشارکت قوی حشد شعبی در رای گیری سراسری ایمان داریم تا آرای خود را به نیروهای ملی گرا حافظ امنیت  ثبات کشور بدهند. روند کنار گذاشتن حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص باوجود بهانه‌های کمیساریای عالی انتخابات غافلگیرکننده است.

«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف فتح هم گفت: کنار گذاشتن حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص تصادفی رخ نداده است زیرا کمیساریا زمان کافی برای بررسی لازم را در اختیار داشته است.

وی افزود: دست‌هایی در کار است تا حشد کنار گذاشته شود و بسیاری از نیروهای حشد شعبی مستقر در مرزها و جبهه‌های داخلی نتوانند رای دهند.

البلداوی گفت: حذف حشد شعبی از رای گیری گروه‌های خاص در ورای آن دستان پنهانی است که شبانه روز به دنبال کنار زدن حشد شعبی هستند.

انتقاد از ورود اوقاف سنی دیالی به نفع ائتلاف «حلبوسی»

منابع آگاه در دیالی به المعلومه گفتند: اداره اوقاف سنی طی سالیان گذشته از مباحث انتخاباتی به دور بوده و بی طرف میان نامزدهای همه طیف‌ها بوده است و با اینکه مساجد در برتری نامزدی علیه دیگری نقش داشته باشند به شدت مخالفت ورزیده است.

این منابع بیان کردند: هم اکنون اداره اوقاف سنی دیالی به نفع ائتلاف «تقدم» وارد عمل شده است زیرا برادر رئیس اوقاف در فهرست بعقوبه ائتلاف «تقدم» است و این اداره به دنبال کسب رای برای اوست.

منابع مذکور اعلام کردند: این ناخرسندی برخی امامان جماعت مساجد را به دنبال داشته است.

تازه ترین موضع‌گیری انتخاباتی الکاظمی

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، انتخابات پیش روی عراق را مسئولیتی تاریخی بر عهده دولت و نیروهای امنیتی خواند و از همگان خواست که در انتخابات شرکت کنند.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، الکاظمی یک هفته مانده به برگزاری انتخابات عراق، در جلسه کمیته عالی امنیتی انتخابات عراق و اعضای کمیساریای عالی مستقل انتخابات تأکید کرد که مردم عراق به علت فساد و مفسدان و تقلب در هر دوره از انتخابات گرفتار مشکلات بسیاری شده و اکنون وقت آن است که از طریق صندوق‌های رأی اعتماد آنان به حکومتشان تقویت شود.

او مسئولیت دست‌اندرکاران این دوره از انتخابات را مسئولیتی تاریخی خواند که می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد و به پایان محرومیت و ظلمی بینجامد که عراق پیش و پس از 2003 گرفتار آن بود.

الکاظمی با تشکر از موضع مرجعیت عالی شیعه در فراخواندن مردم به مشارکت در انتخابات، از ملت عراق خواست که با گام‌های استوار پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و خطاب به ملت عراق گفت: آینده فرزندانتان را این انتخابات تعیین می‌کند.

او از فعالان اجتماعی و روحانیون و شخصیت‌های سیاسی خواست که مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند تا انتخابات نتیجه معکوس نداشته باشد و افراد ناشایست بر سر کار نیایند.

وی گفت که این اولین انتخابات بعد از 2003 است که نخست‌وزیر در آن نامزد نشده و این به معنای آن است که هیچ فشاری بر کمیساریای عالی مستقل انتخابات وجود نخواهد داشت.

الکاظمی تأکید کرد که شخصا فعالیت کمیته عالی امنیتی انتخابات را زیر نظر دارد.

وی افزود که باید انتخاباتی برگزار شود که اعتماد ملت به نظام سیاسی کشور و روند انتخابات را بازگرداند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این جلسه دستور داد که فعالیت امنیتی و اطلاعاتی برای تأمین امنیت انتخابات افزایش پیدا کند.

 وی تأکید کرد که با هر طرفی که بخواهد از نیروهای امنیتی به نفع گروهی سیاسی سوءاستفاده کند به شدت برخورد خواهد شد.

او بسته شدن مسیرهای منتهی به هر حوزه انتخاباتی به نحوی که به نفع یک گروه سیاسی تمام شود را مطلقا ممنوع دانست و خواستار همکاری کمیساریای عالی مستقل انتخابات با ناظران بین‌المللی شد.

پلاسخارت: 800 ناظر بین المللی بر روند انتخابات عراق نظارت خواهند کرد

«جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، خبر داد که حدود 800 ناظر بین‌المللی در روند اجرای انتخابات عراق حضور خواهند داشت.

پلاسخارت در سفر به بصره و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، تأکید کرد که موضوع انتخابات محور اصلی مذاکرات او با مقامات محلی بصره بوده است.

وی افزود که این انتخابات برای عراق اهمیت بسیاری دارد و گام اول در مسیری طولانی است.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق گفت که فعالیت هیئت سازمان ملل در انتخابات کنونی با انتخابات‌های سابق تفاوت دارد.

 وی افزود که در سال 2018 کمک سازمان ملل به عراق در اجرای انتخابات منحصر به برخی همکاری‌های امنیتی محدود بوده است اما هیئت کنونی کمک‌های فنی بزرگی ارائه می‌کند.

نماینده سازمان ملل افزود که در نتیجه کمک‌های فنی دفتر سازمان ملل به کمیساریای عالی مستقل انتخابات و دیگر نهادهای ذی‌ربط انتخابات کنونی بسیار متفاوت خواهد بود.

او نسبت به بخش فنی اجرای انتخابات ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: شمار بالایی از ناظران از سازمان ملل و اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و نهادهای محلی در روند اجرای انتخابات مشارکت دارند و فقط ناظران سازمان ملل حدود 800 نفر می‌شوند.

پلاسخارت ابراز امیدواری کرد که مردم عراق در سطح حداکثری در انتخابات مشارکت کنند.

 وی تصریح کرد که انتخابات شفاف و سالم گام نخست در مسیر طولانی ساخت حکومتی در عراق است که بتواند به ملتش خدمت کند.

انتهای پیام/