شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوجوانان#کودکان

برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک اعلام شد/گرامیداشت یاد شهید «علی لندی»


برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک اعلام شد/گرامیداشت یاد شهید «علی لندی»

نشست رسانه‌ای هفته ملی و روز جهانی کودک پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای هفته ملی و روز جهانی کودک پیش از ظهر امروز یکشنبه 11 مهر ماه 1400 با حضور مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون، ابوالقاسم سلیمانی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر هفته کودک، غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران و جمعی از اعضای شورای معاونین کانون در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ادامه، مشروح سخنان مطروحه در این نشست رسانه‌ای را از نظر می‌گذرانید: 

علی‌اکبرزاده: خوشحالیم که امسال فرصتی دوباره خواهیم داشت تا در قالب هفته ملی کودک، برنامه‌ها، رویدادها و فعالیت‌هایمان در حوزه کودکان و نوجوانان را مرور کنیم. اکنون نیازمند ارزیابی گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده هستیم و این هفته به ما فرصت می‌دهد تا با تمرکز بیشتری این کار را انجام دهیم.

-با توجه به‌ شرایطی که در دو سال گذشته به‌واسطه فراگیری کرونا در کشور داشتیم، این نوید را به کودکان و نوجوانان و کلیه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌دهم که از ابتدای هفته ملی کودک کلیه مراکز کانون در سطح کشور بازگشایی شوند. در این راستا به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد که مربیان با رعایت کلیه پروتکل‌ها پذیرای کودکان و نوجوانان باشند.

کانون پرورش فکری ,

-طی دو سال گذشته با وجود اینکه فعالیت‌های مجازی کانون دایر بود، اما معتقدیم که هیچ چیز جای مراکز را پر نمی‌کند. بچه‌هه دوست دارند در فضای فیزیکی کانون و رو در رو با مربیان خودشان قرار گیرند.

-اتفاق خوب دیگری که همزمان با هفته ملی کودک شروع می‌شود، این است که کتابخانه کانون نیز از ابتدای هفته ملی کودک ساعت کارش تا عصر افزایش خواهد داد و این روند پس از هفته ملی کودک نیز ادامه خواهد داشت.

-به‌دلیل وجود کرونا و نگرانی از شیوع موج‌های بعدی آن، ضمن آموزش به کوکان و والدین، آموزش‌ها در کانون مجازی نیز مثل گذشته ادامه خواهد یافت. 

-از ابتدای هفته ملی کودک به مربیان و مدرسین کانون زبان ایران نیز اینترنت رایگان تخصیص خواهیم داد.

-یکی از مطالبات خانواده‌ها از ما دسترسی آسان به محصولات کودکان و نوجوانان است. عرضه این محصولات در فروشگاه‌های کانون صورت می‌گیرد اما تعداد این مراکز کم است. به امید خدا همزمان با هفته ملی کودک در هر یک از استان‌های کشور یک فروشگاه افتتاح خواهیم کرد تا دسترسی خانواده‌ها به محصولات کانون تسهیل شود.

کانون پرورش فکری ,

-همچنین در آینده نزدیک «دیجی‌کانون» به‌عنوان مهم‌ترین، بزرگترین و کامل‌ترین فروشگاه مجازی کانون شروع به کار خواهد کرد. سامانه آن مشخص شده و فضای کار کاملا آماده است. اکنون برنامه‌ریزی‌های لجستیکی در حال انجام است و به امید خدا این بخش از کار نیز طی دو، سه هفته آینده انجام خواهد شد. در «دیجی‌کانون» علاوه بر محصولات کانون اعم از کتاب و سرگرمی‌های سازنده و اسباب‌بازی‌ها، آثار سایر تولیدکنندگان مورد تایید کانون نیز در سایت عرضه خواهد شد. 

-رویداد هفته ملی کودک امسال را به نام شهید «علی لندی» نامگذاری خواهیم کرد و بدین‌وسیله با برگزاری یادواره، یاد و خاطره این شهید نوجوان را گرامی خواهیم داشت. همچنین به دیدار خانواده این شهید خواهیم رفت و از تندیس او در استان خوزستان رونمایی می‌کنیم‌.

-همانطور که می‌دانید، اسباب‌بازی یکی از مقولات مهم مرتبط به کودکان است. کانون طی دو سال گذشته طرح‌های مربوط به ایده آزاد اسباب‌سازی را دریافت کرده است. در تاریخ 21 مهر ماه جاری از طرح‌های برگزیده رویداد ایده آزاد اسباب بازی رونمایی خواهد شد و این طرح‌ها را منتشر خواهیم کرد.

-سایت http://shop.kpf.ir نیز در طول هفته ملی کودک محصولات خود را با 25 درصد تخفیف عرضه خواهد کرد.

کانون پرورش فکری ,

-اجرای نمایش در فضای باز برنامه دیگر ما در هفته ملی کودک است. هفت فیلم سینمایی را هم به‌صورت رایگان در پرتال کانون اکران خواهیم کرد. پخش آنلاین روزانه تولیدات کانون که در سال‌های گذشته در جشنواره‌های خارجی رتبه آورده‌اند نیز اقدام دیگری است که در دستور کار ما قرار خواهد داشت. پخش آنلاین اجرای قصه‌گویان برتر کانون در فضای مجازی نیز برنامه بعدی ما است.

-در هفته کودک ساعتی را با عنوان «ساعت کودکی» در نظر گرفته‌ایم‌‌. بدین صورت که خانواده‌ها روزانه یک ساعت از زمان خودشان را صرفا به کودکان اختصاص دهند، با آنها صحبت کنند و نیازها و مشکلاتشان را بشنوند.

-ما نیاز به قوی ساختن ذهن خانواده‌ها در زمینه مسائل کودکان داریم‌.

-همچنین نشستی را به صورت نمادین با حضور کودکان در کانون برگزار خواهیم کرد و نتایج این گفت‌وگو را در پرتال کانون منعکس خواهیم ساخت.

-اقدام دیگر این است که دوستان من پیامی را از زبان کودکان آماده می‌کنند و این پیام را به کودکان سراسر دنیا ارسال خواهند کرد. نقش اصحاب رسانه در انعکاس این پیام بسیار مهم است. زبان بین‌المللی کودکان در همه‌جای دنیا زبان هنر است و این پیام می‌تواند به پیام روز جهانی کودک تبدیل شود که از زبان کودکان ایرانی در اقصی‌نقاط دنیا طنین‌انداز می‌شود.

کانون پرورش فکری ,

-تریلی‌های ما که تماشاخانه‌های سیارمان هستند، طی هفته ملی کودک برنامه‌های متعددی را در تهران و مناطق روستایی برگزار خواهند کرد.

-شعار هفته کودک امسال، «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است.

-تنها متولی برگزاری هفته ملی کودک در کشور کانون پرورش فکری نیست؛ کلیه نهادهای مرتبط به حوزه کودک و نوجوانان در این زمینه برنامه‌ریزی و مشارکت کرده‌اند.

-روزشمار هفته ملی کودک امسال عبارت است از:

16 مهر: کودک، صلح، بازی و نشاط

17 مهر: کودک، باورهای دینی و معنویت

18 مهر: کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی

19 مهر: کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه

20 مهر: کودک، کتاب، هنر و ادبیات

21 مهر: کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی

22 مهر: کودک، رسانه و فناوری‌های نوین

-هفته ملی کودک بهانه و تلنگری برای ما است که تا چه حد توانسته‌ایم در عرصه کودکان و نوجوانان فعالیت و انتظارات را برآورده کنیم. فرصت خوبی است که هفته ملی سال آینده را به این هفته پیوند دهیم. 

کانون پرورش فکری ,

-باید تمام توجهمان را برای تربیت نسلی که در آینده از ما مراقبت خواهد کرد، به کار بگیریم. وقتی که ما پیر می‌شویم و آنها در جایگاه کنونی ما قرار می‌گیرند. تربیت کودکان یک فعالیت و مساله بسیار مهم است. فاصله بین دو هفته ملی کودک طی دو سال این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که در رفتارهای خودمان نسبت به کودکان بازنگری کنیم. 

-کانون زبان ایران یکی از بخش‌های مهم کانون پرورش فکری است‌. کانون در برنامه‌های آتی ما با تحولات گسترده‌ای روبه‌رو خواهد بود.

-210 هزار ثبت‌نام در دوران کرونا برای کانون زبان داشتیم که در نوع خود یک رکوردشکنی بود.

-درخواستم از شما اصحاب رسانه این است که لطفا درباره کودکان قلم بزنید و ما را راهنمایی کنید تا بتوانیم بهترین تصمیمات را درباره کودکان و نوجوانان ایران عزیزمان بگیریم.

ابوالقاسم سلیمانی: تمام تلاش کانون در طول سال و در ایام هفته ملی کودک این است که بتوانیم فعالیت‌های خودمان را تقدیم کودکان و خانواده‌هایشان کنیم. تلاش شده است که معرفی نوجوان موفق در زمینه‌های فرهنگی و هنری صورت پذیرد.

-یکی از کمیته‌های ما امسال به استان‌ها اختصاص دارد. بر همین اساس تلاش کردیم دوستانمان در استان‌ها نقشی پررنگ‌تر داشته باشند.برگزاری نشست‌های آنلاین توسط شاعران و هنرمندان برنامه دیگر ما خواهد بود.

کانون پرورش فکری ,

-موزه کودک کانون در هفته ملی کودک به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

-برگزاری سه نشست علمی تخصصی با موضوع روزشمار هفته ملی کودک اقدام دیگر ما خواهد بود که بنا داریم آن را به هفت نشست ارتقا دهیم.

غلامرضا کیانی: موضوع آموزش زبان‌های خارجی یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز است و خوشبختانه در برنامه درسی ملی کشور نیز به این اهمیت توجه شده است. 

-ما در کانون زبان ایران در 264 مرکز در سراسر کشور و با رویکرد عدالت‌محور در حال فعالیت هستیم.

-براساس هم‌اندیشی نزدیکی که بین اهالی کانون و اهالی دانشگاه رخ داده است، حدود 200 مسأله روشن و احصا شده پژوهشی را در حوزه آموزش زبان به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال کرده‌ایم تا به امید خدا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای آنها پیدا کنیم.

-خوشبختانه اکنون همه 2800 مدرس کانون زبان ایران را با مدل‌های کاملا علمی ارزیابی کرده‌ایم و برنامه توانمندسازی آنها در دستور کارمان است.

هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهر ماه 1400 به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/