شهر خبر

حمید علیدوستی در گفت‌وگو با خبرورزشی:

پرش فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس تکمیل می‌شود/ آسیا برای تیم ملی ایران کوچک است

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: با توجه به قدرت و توانمندی بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان قطعاً بازی مقابل تیم امارات نباید مشکلی برای فوتبالیست‌های باتجربه و توانمند کشورمان باشد.

پرش فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس تکمیل می‌شود/ آسیا برای تیم ملی ایران کوچک است
خبرورزشی -

محمدرضا مدنی؛ در آستانه دیدار تیم‌های ملی فوتبال کشورمان و امارات در روزهای گذشته اخبار خوبی درباره موفقیت لژیونرهای فوتبالمان در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی شنیدیم که اهالی فوتبال را به کسب پیروزی مقابل این حریف حاشیه خلیج فارس امیدوارتر کرد. حمید علیدوستی مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان که سابقه گلزنی به تیم امارات را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره این دیدار و نقاط قوت تیم ملی فوتبال ان حرف زد.

اوضاع تیم ملی فوتبال کشورمان برای مصاف با امارات را چطور ارزیابی می کنید؟

همانطور که همه می دانیم در این برهه یک تیم ملی بسیار قوی در اختیار داریم. تیمی که به لحاظ فنی، تجربی روحی و تاکتیکی در بالاترین شرایط خود قرار دارد. معمولاً هر چند سال یکبار چنین اتفاقی می افتد. تیمی که بازیکنانش تا این اندازه اصطکاک های بین المللی در سطح عالی فوتبال اروپا داشته باشند. این به خودی خود خیلی به تیم ما کمک می کند. تجربه بین‌المللی و اعتماد به نفس بازیکنان کمک می کند تا با شرایط خودبرتربینی که بین آنها وجود دارد با شکل بهتری در این رقابت ها به میدان برویم.

یعنی این تیم را آماده‌تر برای موفقیت در آسیا می‌دانید؟

تقریباً اغلب بازیکنان تیم ملی ما در اروپا بازی می کنند و خیلی از آنها سابقه حضور در دو دوره جام‌جهانی متوالی را با خود همراه دارند و بازی مقابل تیم‌های بزرگی مثل پرتغال، اسپانیا، آرژانتین و... اینها اتفاقات کوچکی نیست و تیم ایران را نسبت به حریفان خود در آسیا در موقعیت برتر قرار می دهد تا فوتبال آسیا برای تیم ملی ما کوچک به شمار بیاید. البته این به آن معنی نیست که ما مغرور شویم اما این حس از پیش برنده بودن می‌تواند تا سطح زیادی روحیه تیم را بالا ببرد.

در آسیا چه تیمی همتراز تیم ماست؟

من فکر می‌کنم در حال حاضر تنها تیم ملی ژاپن است که می‌تواند رقیب ما محسوب شود. سایر حریفان آسیایی رقبای سختی برای ما به حساب نمی آیند. حتی همین کره جنوبی که ما معمولاً با آنها مشکل داریم نمی‌تواند سد غیر قابل عبوری برای ما باشد. خیلی امیدوار هستیم که با این نفرات و این تجارب بتوانیم با قدرت از گروهمان صعود کنیم.

شما سابقه گلزنی به تیم ملی امارات را در کارنامه تان دارید. امارات را چطور ارزیابی می کنید؟

ما آن سال (۱۳۶۳) در سنگاپور با امارات بازی کردیم و فکر می کنم سه گل به این تیم زدیم. تیم های امارات، سوریه و از این دست همواره زیر سایه تیم ملی ایران بوده اند. البته در این سالها کشور امارات هزینه زیادی کرده تا سطح فوتبالش را بالا بیاورد اما خوشبختانه فوتبال ما هم توقف نداشته و توانسته به ویژه در یک دهه اخیر پیشرفت فوق العاده ای داشته باشد. بازیکنان تیم ملی ما به این سطح از تجربه رسیده اند که می توانند دروازه تیم های بزرگ اروپایی را باز کنند و یا درون دروازه تیم های اروپایی در لیگ های مختلف بایستند. البته این برای خود بازیکنان هم مهم است.

چه چیزی برای بازیکنان مهم است؟

خوشبختانه بازیکنان ما به این سطح از شعور حرفه ای فوتبال دست یافته اند که می دانند صعود به جام جهانی و بازی در ویترین فوتبال دنیا تا چه اندازه می تواند باعث پیشرفت خودشان شود. به همین خاطر آنها هم برای این موضوع انگیزه خودشان را دارند.

با این شرایط ما خیلی راحت به جام جهانی صعود می کنیم؟

من هیچ زمان در فوتبال از واژه «راحت می بریم» استفاده نکرده‌ام و الان هم نمی‌گویم که راحت برنده می‌شویم یا راحت صعود می‌کنیم. فوتبال در دنیا به قدری پیشرفت کرده که همین چند وقت پیش دیدیم کشور تاجیکستان با تیمی به نام استقلال چطور قهرمان لیگ برتر ما (پرسپولیس) را اذیت کرد. من اصلاً چنین تیمی را نمی شناختم ولی با توجه به پیشرفت فوتبال در سراسر دنیا دیگر فوتبال مختص به چند کشور خاص نیست. همه از علم فوتبال مطلع هستند و با استخدام مربیان کاربلد سطح فوتبالشان را بالا برده اند. 

شما به عنوان مهاجم اسبق تیم ملی وضعیت سردار آزمون و مهدی طارمی را چطور می بینید؟

این دو در سنین خیلی خوبی راهی اروپا شدند و حالا با چند سال بازی در سطح اول فوتبال اروپا به این خودباوری و تجربه بین‌المللی دست یافته اند که ما با خیال راحت دیگر نگران بحث گلزنی در تیم ملی نیستیم. البته ما کنار آنها بازیکنان دیگری هم مثل قایدی، کاوه رضایی، کریم انصاری فرد و یا علیرضا جهانبخش را داریم که آقای گل هلند شد. اینها همه باعث می‌شود تیم ملی اعتماد به نفس بالایی پیدا ‌کند. ضمن اینکه در هر تیم دو پست نقطه قوت آن تیم محسوب می‌شوند.

پرش فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس تکمیل می‌شود/ آسیا برای تیم ملی ایران کوچک است

کدام پست ها؟

یکی پست مهاجم و یکی دروازه بان که هر دوی آنها هم با گل عجین شده‌اند. یکی باید گل بزند و یکی گل نخورد. از نظر گلزنی ما مهاجمان فوق‌العاده‌ای داریم که این یک بخش مهم از کارمان را راحت می کند. در نقطه مقابل ما هیچ زمانی در فوتبال‌مان ۳ دروازه بان لژیونر نداشتیم. این خیلی برای من جالب است. به یاد دارم در گذشته تنها ناصر حجازی بود که پیشنهادی از خارج از کشور داشت که آن هم عملی نشد. ولی حالا ما سه دروازه بان داریم که در اروپا بازی می کنند. همین امیر عابدزاده که خیلی جوان است آمار خیلی خوبی داشته است و قطعا می تواند با بالاتر رفتن سن و سالش سال به سال بهتر هم بشود. چون دروازه بانی پستی است که تازه از ۲۸ یا ۲۹ سالگی به اوج پختگی می رسند و می توانند تا سالها دروازه تیم ملی را بیمه کنند. امیدوارم همراه با دیگر بازیکنان باتجربه مان پس از صعود به جام جهانی، بتوانیم برای اولین بار به مرحله بالاتر برویم و از دور گروهی رد شویم. حتی شرایط خوبی که تیم ملی ما دارد این باور را به ما می‌دهد که بتوانیم به عنوان اولین تیم از قاره آسیا بلیت جام جهانی را دریافت کنیم.

نقش اسکوچیچ در این میان چیست؟

نکته ای که دوست داشتم به آن بپردازم تیم‎ وُرک و رفاقتی است که به دلیل سالها حضور این بچه ها در کنار هم در تیم ملی اتفاق افتاده و مشخص است که اسکوچیچ توانسته این روحیه دوستی را در تیم تقویت کند.

اوضاع کلی فوتبال‌مان را چطور می بینید؟

شکر خدا فوتبالمان از هر نظر در حال پیشرفت است و فقط مانده قهرمانی در رده باشگاهی در آسیا. فکر می‌کنم اگر پرسپولیس که در این چند سال گذشته دو بار نایب قهرمان آسیا شده بتواند یک قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا کسب کند دیگر شرایط برای پرش فوتبال ایران فراهم می شود و می توانیم با قدرت در ادامه به توسعه این ورزش پرطرفدار در کشورمان بپردازیم.