شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#همزمان#واشنگتن

وضعیت بغرنج فعالان در زندان‌های عربستان


وضعیت بغرنج فعالان در زندان‌های عربستان

همزمان با سومین سالگرد قتل جمال خاشقجی واشنگتن پست گزارشی در خصوص بازداشت‌شدگان و فعالان سعودی در زندان‌های عربستان منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه « واشنگتن پست» همزمان با سومین سالگرد قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، بخشی از کمپین سرکوب‌گری رژیم آل سعود علیه منتقدان و معترضان را برجسته کرد.

واشنگتن پست نوشت: کمپین سرکوب گری آل سعود همچنان ادامه دارد و هیچ عدالتی تاکنون در خصوص این بازداشت شدگان و قربانیان صورت نگرفته و در این گزارش تنها چند نفر از مدافعان حقوق بشر که قادر به ادامه زندگی خود در عربستان نیستند را برجسته می‌کنیم.

عبدالرحمن السدحان

عبدالرحمن السدحان ، امدادگر سعودی که در داخل عربستان کار می‌کرد ، یک حساب کاربری ناشناس در توییتر داشت که از سیاست‌های رژیم آل سعود انتقاد می‌کرد. این فعالیت منجر به بازداشت او شد.

عبدالرحمن السدحان نزدیک به دو سال به صورت اجباری ناپدید شد و تمامی تماس‌ها و ارتباط با وی قطع شد. تا اینکه یکی از بستگان وی در ریاض با او تماس گرفت و اعلام کرد که او هنوز زنده است و در زندان « الحائر» بازداشت است. او دوباره ناپدید شد اما این بار اطلاعاتی از دیگر بازداشت شدگان مبنی بر شکنجه و بدرفتاری عبدالرحمان منتشر شد.

این فعال سعودی پس از سالها بازداشت و شکنجه، امسال در یک محاکمه محرمانه به 20 سال زندان و 20 سال ممنوعیت سفر محکوم شد. این حکم هنوز در دادگاه تجدید نظر است.

«آریج السدحان» خواهر عبدالرحمن در مقاله‌ای که در ماه مه گذشته در واشنگتن پست منتشر شد ، نوشت: خانواده من خسته شده‌اند. ما و بسیاری دیگر نباید روزها و سالها در این فکر باشیم که آیا برادر ما سالم است و یا آیا او در شرایط بغرنجی به سر می‌برد.

سمر و رائف بدوی

رایف و سمر بدوی از برجسته ترین فعالان سعودی هستند. رائف البدوی که در تأسیس وب‌سایت‌های لیبرال در کشور عربستان مشارکت کرد، در ماه ژوئن 2012 به‌اتهام تأسیس سایت اینترنتی با عنوان تفکر لیبرالیسم و به‌گفته رژیم سعودی «اهانت به اسلام» بازداشت شد.

بدوی در سال 2014 به 7 سال زندان و 600 ضربه شلاق ، به 10 سال زندان و یک میلیون ریال جزای نقدی (267000 دلار) و 1000 ضربه شلاق محکوم شد. اجرای عمومی حکم شلاق در سال 2015 مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفت.

سمر بدوی از فعالان سعودی است که از توانمندسازی زنان برای رای دادن، رانندگی و لغو سیستم سرپرستی مردان حمایت می‌کرد. او به همراه دیگر حامیان حقوق زنان در جولای 2018 - بیش از یک ماه پس از لغو ممنوعیت رانندگی زنان توسط عربستان، بازداشت شد.

وی در ماه ژوئن پس از گذشت سه سال از زندان آزاد شد، اما همچنان ممنوع الخروج است. او به طور علنی در مورد مصیبت خود و آنچه در زندان‌ها پشت سر گذاشت صحبت نکرد.

ایمان النفجان

النفجان ، وبلاگ نویس و نویسنده سعودی که چندین کتاب علیه نقض حقوق زنان در عربستان نوشته است، همیشه در نوشتن و کار خود شجاعانه با این موانع روبرو شده است.

این استاد زبان شناسی به خبرگزاری‌هایی مانند «سی ان ان» و « فارین پالیسی» کمک و مرتباً در مورد فمینیسم و حقوق زنان در عربستان سعودی صحبت کرده است.

او در ماه مه 2018 یک ماه قبل از اجازه قانونی رانندگی زنان سعودی بازداشت شد و پس از نزدیک به یک سال بازداشت، در مارس 2019 به طور موقت آزاد شد، اما هنوز با محدودیت‌هایی روبرو است.

سلمان العوده

از برجسته‌ترین بازداشت شدگان در عربستان شیخ «سلمان العوده » است. مقامات سعودی شیخ سلمان را در 10 سپتامبر 2017 بازداشت کردند و از آن زمان او را بدون هیچ اتهامی و دادگاهی شدن در سلول انفرادی نگه داشتند. مقامات ممنوعیت سفر برای اعضای خانواده وی را نیز وضع کرده‌اند.

محمد فهد القحطانی

«محمد القحطانی» فعال سعودی هنوز در زندان‌های عربستان رنج می‌برد. وی وکیل و بنیانگذار انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان است.

القحطانی به دلیل اقداماتش در زمینه ثبت موارد نقض حقوق بشر در عربستان در سال 2012 به عنوان بخشی از کمپین شدید سرکوب‌گری رژیم آل سعود علیه فعالان بازداشت و در سال 2013 به 10 سال زندان و 10 سال دیگر به ممنوعیت سفر محکوم شد.

القحطانی از شرایط سخت بازداشت رنج می‌برد که این امر باعث شد او در اعتراض به شرایط نابسامان زندان ، به ویژه پس از ابتلا به ویروس کرونا در زندان «الحائر» در اوایل سال جاری، بیش از یک بار اعتصاب غذا کند.

ساره و عمر الجبری

ساره و عمر الجبری فرزندان «سعد الجبری» رئیس اطلاعات سابق عربستان سعودی هستند که در ماه مه 2017 عربستان را ترک کرد و هنوز در تبعید به سر می‌برد.

این دو نفر از سوی مقامات مورد هدف قرار گرفته‌اند تا پدر خود را که مشاور «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی بوده را مجبور به بازگشت به عربستان سعودی کنند.

انتهای پیام/