شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#اسپانیا#بارسلونا

راهپیمایی هزاران نفری در حمایت از استقلال کاتالونیا

راهپیمایی هزاران نفری در حمایت از استقلال کاتالونیا

هزاران تن از ساکنان کاتالونیا به امید جدایی از اسپانیا در بارسلونا و در چهارمین سالگرد همه‌پرسی استقلال دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اکثریت کاتالونیایی‌ها به همه‌پرسی استقلال اول اکتبر ۲۰۱۷ رای مثبت دادند که از سوی دولت مادرید به عنوان اقدامی "غیرقانونی" در نظر گرفته شد.

این همه‌پرسی به سرکوب از سوی پلیس و حبس ۹ تن از رهبران کاتالونیا به اتهام آشوب و اغتشاش منجر شد. این افراد در ژوئن سال جاری میلادی عفو شدند.

صدها تن دیگر از فعالان حامی استقلال نیز شنبه شب با پلیس بارسلونا درگیر شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری یوروپا پرس (Europa Press)، دست کم یک شهروند و سه افسر پلیس زخمی شدند. پلیس کاتالونیا اعلام کرده که ۱۵ تن به اتهام سرقت و شورش دستگیر شدند.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر ۲۰۱۷ توسط دولت منطقه‌ای کاتالونیا در خصوص استقلال این منطقه برگزار شد. فراخوان همه‌پرسی در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام و در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ تایید شد.

حامیان همه‌پرسی خواهان الزام‌آور بودن آن بودند، با این که چنین همه‌پرسی در چارچوب قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد. دادگاه قانون اساسی اسپانیا در هفتم سپتامبر همان سال فورا این همه‌پرسی را معلق کرد و دولت منطقه‌ای کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

این همه‌پرسی به بحران قانون اساسی در اسپانیا منجر شد و یک عملیات پلیس برای متوقف کردن همه‌پرسی به راه افتاد.

طبق اعلام مسئولان ایالتی، ۹۰ درصد از کسانی که موفق به شرکت در رای‌گیری شده بودند، به استقلال کاتالونیا رای دادند. کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت منطقه‌ای کاتالونیا اعلام کرده‌ بود ظرف چند روز پس از برگزاری این همه‌پرسی، اعلام استقلال خواهد کرد.

انتهای پیام