شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه#شاعر

یادداشت| ادای دین شاعران زن به دفاع مقدس


یادداشت| ادای دین شاعران زن به دفاع مقدس

عبدالرحیم سعیدی‌راد در یادداشتی که در اختیار تسنیم قرار داده به بررسی دو مجموعه شعر شاعر کرمانشاهی پرداخته و به این بهانه از نقش زنان شاعر در شعر دفاع مقدس سخن گفته است.

خبرگزاری تسنیم،‌ عبدالرحیم سعیدی‌راد:

در ادبیات دفاع مقدس ما، خانم‌ها جایگاه خاص خود را دارند و در کنگره‌های دفاع مقدس هم همین را به اثبات رسانده بودند که در بسیاری مواقع حتی از آقایان نیز پیشی می‌گرفتند. به یاد دارم که چند سال پیش یکی از کنگره‌های شعر را مورد نقد و بررسی قرار دادند و مشخص شد که خانم‌های جوان  20 تا 30 سال و ساکن استان‌های دور از استان‌های مرزی در کنگره شعر جنگ شرکت کرده‌ و آثار قابل ملاحظه‌ای را ارائه کرده بودند که تعداد آن‌ها به اندازه تعداد آقایان بود.

این را از این جهت عرض کردم که در احساس مسئولیت و توجه به هویت ملی مردم ما، زن و مرد به یک اندازه از خاک و میهن اسلامی خودشان دفاع می‌کند و این در ادبیات نیز خود را نشان می‌دهد.

فاطمه ناظری، متولد کرمانشاه از جمله این زنان است. وی  از شاعرانی است که هم در شعر دفاع مقدس آثار ارزشمندی دارد و هم در شعر آیینی حرف‌های زیادی برای گفتن و اتفاقاً شعر عاشورایی، قطعه جدانشدنی از ادبیات دفاع مقدس است.

 فاطمه ناظری متولد 1354  از شاعران مطرح استان کرمانشاه است که شعر را با راهنمایی معلم دوره دبیرستان خود؛  "یدالله عاطفی" آغاز کرد. او همچنین از راهنمایی "محمدجواد محبت" و  خانم "شهروز دانش‌پژوه" برای سرودن بهره برده است.

 در سابقه سال‌های فعالیت ادبی خود موفق به کسب عنوان‌های متعدد ادبی در کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر ملی و بین‌المللی شده است. ناظری چندبار به عنوان شاعر میهمان در دیدار رهبر فرزانه انقلاب با شاعران حضور داشته است. او برگزیده چندین دوره از کنگره شعر بسیج، جشنواره‌های شعر دانشجویی، جشنواره‌های شعر کودک و نوجوان، شعر دفاع مقدس، جشنواره بین‌المللی شعر آینده روشن، جشنواره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی(ویژه شهید قاسم سلیمانی)، و...  بوده است. همچنین، حضور به عنوان شاعر برگزیده ایرانی در مراسم شب‌های شعر دمشق در کشور سوریه و عضویت در  هیئت تحریریه مجله "کیهان بچه‌ها" از دیگر ویژگی‌های کارنامه ادبی ناظری است.

از فاطمه ناظری تاکنون، هفت ترانه نیز در واحد موسیقی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تصویب و با صدای خوانندگان مختلفی همچون: علی تفرشی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. 

ناظری دو مجموعه شعری  خوب در کارنامه کاری خود دارد، یکی با عنوان "ماه و خاکریز" با موضوع مقاومت و پایداری و دیگری  "آوازهای بومی باران" که اشعار آیینی این شاعر توانای کشورمان است. " آوازهای بومی باران" حاصل قدم زدن روح  این شاعر در فضای شعر آیینی است، در تمام شعرهای این مجموعه زلالی روح شاعر و تعهد بی قید وشرط شاعر به دوستی وعشق اهل بیت(ع) را می‌توان حس کرد. استفاده از زبان امروزی ، شکستن مضامین تکراری و اشارات بکر شاعرانه و کشفیات شاعرانه از خصوصیات کتاب است.

کتاب "ماه وخاکریز"، مجموعه شعرهای دفاع مقدس این شعر را در خود جای داده است. قالب اشعار کلاسیک است و حاصل نگاه شاعرانه و در عین حال متعهدانه به حریم مقدس وطن و شهدا است. بهره‌گیری از فضای بومی واصالت شاعرانه از رویکردهای کتاب است.

این دو کتاب از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه به چاپ رسیده است. علاوه بر این ناظری  ترانه‌هایی نیز برای شهدا و جانبازان ایران سروده است:

تو یک آسمانی بدون پلاک
تو یک کهکشانی به دستان خاک 
 ....
 و هم برای مظلومیت مردم غزه شعری در این کتاب آورده و حتی یک غزل هم برای لبنان سروده است:
 
 یک گوشه از خاک زمین انگار رنگین است
لبنان‌ترین سیب جهان امروز خونین است

اما مجموعه شعر آیینی ناظری با غزلی عاشورایی با این مطلع آغاز می‌شود:

...و باغ‌های زمین تشنه، شعله‎ور ماندند
و رودهای جهان باز از عطش خواندند
 
عطش شکفته چنان روح آب می‏‌سوزد
مصیبت آن‌قدر است، آفتاب می‏‌سوزد

این مجموعه در ادامه با اشعار مهدوی، علوی و فاطمی ادامه می‌یابد:

جانم دخیل آن ضریح بی‏‌نشانت
 یا فاطمه! یافاطمه! یا آسمان‌ها!
 
هرجا که باشی نام تو اعجاز دارد
بانوی پاک ما و" فاطیمای" آن‌ها

و شعرهای این اثر آیینی با غزلی برای حضرت معصومه(س) به پایان می‌رسد:

بانوی خوبی که دلِ من بی قرار توست
دریایی و جانم چنان ماهی دچار توست

 فاطمه ناظری شاعری است که همواره ادامه خواهد داشت و آثار او را می‌توان در کتاب‌های دیگرش جستجو کرد.

انتهای پیام/