شهر خبر

«متوجه احساسات ضد ایرانی شدم»

توصیه‌های تحلیلگر ایتالیایی به فوتسال ایران در میانه جنگ داخلی!

توصیه‌های تحلیلگر ایتالیایی به فوتسال ایران در میانه جنگ داخلی!

تحلیلگر ایتالیایی فوتسال با اشاره به احساسات ضد ایرانی در مسابقات جام جهانی، گفت: اتفاق تیم ملی فوتسال ایران اگر برای دیگر تیم‌ها رخ می‌داد رودخانه‌ای از پیام‌های پرخشم راه می‌افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران بعد از باخت به قزاقستان در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۱، از دور این مسابقات کنار رفت و موجی از واکنش‌های مختلف را بعد از این باخت ایجاد کرد.

سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی در روزهای گذشته در مقام دفاع از عملکرد و برنامه‌های تیم ملی بر آمده است اما منتقدان هم همچنان او را به بی برنامه بودن، بالا بودن سن تیم و مشکلات بدنی ملی پوشان متهم می‌کنند.

ناظم الشریعه در یکی از مصاحبه‌های خود گفت که «تیم ملی حذف شده است و ما جنایتی نکرده ایم». این صحبت اما واکنش تند حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال را در پی داشت؛ کسی که حتی در مراسم بدرقه ملی پوشان به لیتوانی حضور داشت و حامی این تیم قبل از اعزام به جام جهانی بود.

شمس در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «بعضی‌ها می‌گویند مگر جرم و جنایت کردیم! کار شما از جرم و جنایت بدتر است. ما دو سه نسل را سوزانده‌ایم؛ شش سال است تیم‌مان دست نخورده و جلوی چشم مردم این باخت مفتضحانه را آورده‌ایم و به جای اینکه عذرخواهی کنند مرتب شاخ و شانه می‌کشند.»

توصیه‌های تحلیلگر ایتالیایی به فوتسال ایران در میانه جنگ داخلی!

این در حالی است که در بازی ایران مقابل قزاقستان، داور مسابقه هم یک اشتباه فاحش داشت که منجر به گل دوم و تساوی قزاق‌ها شد و از همانجا ورق کاملاً به سود تیم حریف برگشت.

حالا که همه چیز برای ایران به پایان رسیده و فوتسال کشورمان درگیر یک جنگ داخلی و دو قطبی جدید شده است، بد نیست نگاهی به نظر کارشناس خارجی داشته باشیم که با دیدگاه منطقی و به دور از احساس، تحلیل خود را از دلیل حذف ایران ارائه کرده است.

«والریو اسکالابرلی» تحلیلگر و کارشناس ایتالیایی فوتسال پیش از این و در پایان مرحله گروهی جام جهانی هم تحلیلی از عملکرد ایران داشت که گفتگوی او در خبرگزاری مهر منتشر شده بود.

والریو در ارزیابی مجدد خود علاوه بر اشاره به اشتباه داور مسابقه، از احساسات «وسیع» ضد ایرانی بعد از این مسابقه و در صحنه جنجالی اعلام خطا به سود قزاقستان پرده برداشت و تاکید کرد اگر این اتفاق برای تیم‌های دیگر رخ می‌داد، رودخانه‌ای از پیام‌های پرخشم به راه می‌افتاد.

مشروح گفتگوی این تحلیلگر ایتالیایی در ادامه می‌آید:

نمی‌خواهم بگویم این یک شکست بود

اعتقاد دارم ایران هر کاری که ممکن بود برای پیروزی مقابل قزاقستان و صعود به مرحله نیمه نهایی انجام داد. راستش نمی‌خواهم بگویم این یک شکست بود زیرا تیم ملی خیلی خوب بازی کرد و نشان داد آنها می‌دانند که چطور مردم را عاشق ورزش کنند.

متوجه احساسات وسیع ضد ایرانی شدم

اشتباه داور (در اعلام خطا به سود قزاقستان) بسیار مشهود است. متاسفانه من در توییتر متوجه احساسات وسیع ضد ایرانی شدم حتی اگر این موضوع با نظرات بی طرفانه پنهان شده باشد.

توصیه‌های تحلیلگر ایتالیایی به فوتسال ایران در میانه جنگ داخلی!
والریو اسکالابرلی

اگر اتفاق ایران برای تیم‌های دیگر رخ می‌داد...

اگر چیزی که برای ایران در صحنه گل تساوی قزاقستان اتفاق افتاد برای هر تیم ملی دیگر رخ می‌داد، رودخانه‌ای از توییت‌ها و پیام‌های خشمگینانه و عصبانی به راه می‌افتاد و باید این پیام‌ها را می‌خواندیم.

بازیکنان ایران دلسرد و خسته بودند

باید گفته شود که قزاقستان از کمکِ داور برای جسارت و کامل کردن یک بازگشت شایسته سود برد. اعتقاد دارم ایران بعد از گل تساوی در آن شرایط دلسرد شده که علاوه خستگی بازیکنان، ناامیدی از تصمیم گیری علیه آنها هم وجود داشته است.

بازیکنان در نیمه دوم نفس نداشتند

صرفنظر از نتیجه بازی، ناظم الشریعه یک مربی عالی است. متاسفانه فاکتوری که باخت ایران را تعیین کرد، شرایط فیزیکی بود: ایران در نیمه دوم عملاً کمبود اکسیژن داشت (ملی پوشان نفس نداشتند) و بازیکنان برای فشرده بودن در حمله و دفاع تقلا می‌کردند.

دو توصیه به فوتسال ایران بعد از حذف از جام جهانی

یک توصیه من به ایران سرمایه گذاری روی بازیکنان جوان است: میانگین سنی تیم ملی بسیار بالا بود و نیاز به موج بازیکنان جدید است. علاوه بر این، لازم است تا جایی که امکان دارد بازیکنان برای نشان دادن ارزش و ارزیابی خودشان با فرهنگ‌های دیگر، به خارج از ایران بروند. ایران واقعاً می‌تواند دوباره عالی بشود.