شهر خبر

بخشنامه نباید کار جهادی را معطل کنند

عکس/ اردوی جهادی به نیت حاج قاسم

اگر من بتوانم یک نفر را هم نجات دهم برایم مهم است ولی دیدم که خیلی راحت بیشتر از یک نفر را می توان کمک کرد طوری بود که وقتی من می خواستم جا به جا شوم بسیاری از اولیا آمده بودند و گریه می کردند.

به گزارش مشرق، نشست تخصصی کارشناسی جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی و اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا (ششمین نشست تخصصی تجربانه) با مشارکت دانشکده‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، دانشکدۀ رفاه، خبرگزاری‌های صداوسیما، فارس، مهر، تسنیم، مشرق، میزان، آنا، نورنیوز، پایگاه خبری سدید، جهان نیوز و موسسۀ رسانه ای خبر فوری باحضور «آقای مهدی‌زاده»، عضو هیات اندیشه ورز بسیج فرهنگیان و مدیر گروه جهادی شهید حسین پورجعفری «جهاد آموزشی در منطقه۱۳ تهران» برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست عنوان کرد: بنده در جلسه‌ای که برای واحد آموزشی تحت مدیریت خود تشکیل دادم به تمام دبیران نکاتی را گوشزد کردم. یکی از این موارد که باید به همه مدارس ابلاغ شود، این است که حتما چند جلسه اول را برای مرور درس های گذشته وقت بگذارند، اگرشرایط بهتر شد راحت تر هستیم راحت بگویم که بچه ها طوطی وار درس خوانده اند چه آن کسی که همه شرایطش ایده آل بوده است و  چه کسی که ایده آل نبوده است این دروغ نیست که امتحاناتی که برگزار شد امتحانات آن چنان واقعی نبود .

کتاب در کنار دانش آموز است و دوستان با همدیگر جمع می شوند اما موردی که من از همه مدیران تقاضا می کنم این است که تذکر را بدهند که دبیران مروری بر گذشته داشته باشند و اگر این موضوع مشکل را نمی تواند حل کند باید برای این هم برنامه ریزی کنیم کلاس های رفع اشکال بگذاریم تا بتوانیم این معضل را حل کنیم چون بسیاری از بچه ها که پایه شان ضعیف شده است تا آخر همین طور ادامه پیدا می کند یکی از تصمیماتی که گرفته خواهد شد و جای بررسی دارد این است که در روزهای پنج شنبه و جمعه ایام سال تحصیلی این کار انجام شود.

وظیفه معلم علاوه بر آموزش؛ کار پرورش  و تربیت است

وی افزود: وظیفه معلم علاوه بر آموزش؛ کار پرورش است من اعتقاد دارم که پرورش مهم تر از آموزش است ما اگر بخواهیم در بحث آموزش فعالیت کنیم صحیح است ولی باید به پرورش هم بپردازیم متأسفانه زمانی که بحث کرونا و فضای مجازی پیش آمد ما به طور کامل از وظیفه پرورشی خود دور شدیم چون با فضای مجازی نمی شود پرورش روح و روان بچه ها را ساخت، با چند کلیپ هم نمی شود چون بچه ها در سنین خاصی هستند که احتیاج به گفتمان رو در رو دارند تا مشکل شان را حل کنند و قاعدتا برخی از مشکلات در خانواده حل نمی شود با گروه همسالان حل می شود.

این کارشناس در ادامه گفت: ما بچه هایی را داشتیم که به مادرشان مدام می گفتند که چه وقت مدرسه باز می شود؟ یکی از مشکلات بحث احکام بچه ها بود، بحث مشکلاتی از لحاظ مذهبی که دچار شبهه می شدند، بود. برای همین با توجه به مقطعی که بچه ها حضور داشتند و سنی که داشتند مراسم های مختلفی را می گرفتیم و از روحانیون خاصی که تخصص در آن کار داشتند دعوت می کردیم، با مسابقه، درس دادن، فیلم های آموزشی که به بچه ها داده می شد تا بعد از دیدن مسابقه برگزار شود و با دادن هدایای خاص بچه ها را به ذوق و رغبت بیاوریم تا مشکلات شان را به حداقل برسانند.

دشمنان ما از طریق شبکه های مجازی شست و شوی مغزی انجام می دهند

عضو هیأت اندیشه‌ورز بسیج فرهنگیان تأکید کرد: یکی از تصمیمات من برای امسال این است که بتوانیم بچه ها را با رعایت فاصله گذاری یک روز در هفته در مدارس دور هم جمع کنیم تا بتوانند با هم صحبت کنند و درونیات خود را به همدیگر بگویند فقط باید برنامه ریری صحیحی روی این مسیر انجام شود و یکی از شرایط دیگر بر این اساس است که بتوانیم از شبکه شاد در بحث پرورشی به صورت کلیپ ها استفاده کنیم، دشمنان ما از طریق شبکه های مجازی شست و شوی مغزی انجام می دهند پس ما هم می توانیم از طریق فضای مجازی کارهای خوبی انجام دهیم.

گروه های جهادی ظرفیت های بسیار زیادی دارند

مدیر گروه جهادی شهید پورجعفری تأکید کرد: تجربه ای که من داشتم این است که گروه های جهادی ظرفیت بسیار زیادی دارند که ما تشکیل دهیم از بیرون نگاه نکنیم هیچ منطقه، خانواده، گروهی را از بیرون نگاه نکنیم و داخل شویم تا بتوانیم مشکلاتش را در بیاوریم. نگوییم که در شأنیت من نیست که اینجا باشم شاید بسیاری از کسانی که می گفتند در آن منطقه مدیریت نکن اشتباه می کردند، من برای اینکه ثابت کنم این کار را کردم کسانی که به منطقه آشنا بودند به من می گفتند که مشکلات آنجا حل نمی شود، من حتی به آن ها گفتم که یک نفر هم برای من یک نفر است زمانی که داخل شدم،  دیدم شرایط از شرایطی که آن ها فکر می کردند خیلی بدتر است، از لحاظ فرهنگی و اقتصادی خیلی بدتر بود و بیش تر مشکلات ما از مشکلات اقتصادی شروع می شود.

خود خداوند و حضرت زهرا و نام شهدا برکت در کار می آورند

مهدی‌زاده در ادامه عنوان کرد: اگر من بتوانم یک نفر را هم نجات دهم برایم مهم است ولی دیدم که خیلی راحت بیشتر از یک نفر را می توان کمک کرد طوری بود که وقتی من می خواستم جا به جا شوم بسیاری از اولیا آمده بودند و گریه می کردند می گفتند که ما به موضوع عادت کرده ایم، نباید از بیرون نگاه کنند این که بگویند نمی شود درست نیست؛ شدنی است چون خود خداوند و حضرت زهرا و نام شهدا برکت در کار می آورند و واقعا همه پای کار هستند؛  نگویند که فرهنگیان به دنبال این هستند که حقوقشان زیاد شود معلمان ما پا به کار هستند و می خواهند شأنیت شان حفظ شود، همه کارهایی که همه فکر می کنند نشدنی است را انجام می دهند و به امید خداوند تمام کسانی که بخواهند چنین کارهایی انجام دهند اگر شناسایی افراد و پالایش را به طور صحیح انجام دهند اصلی ترین مشکل حل خواهد شد. یعنی شناسایی مخاطب ها و افرادی که می خواهند با آن ها کار کنند شرایطی را داشته باشند که مشکلاتشان را حل کنند.

ایرانیان با دستان خالی حماسه‌ها آفریدند و خواهند آفرید

وی افزود:  از شما می پرسم مثلا ما علمش را داریم، اصلا علمش را هم نداشته باشیم آیا می توانیم پای درد و دل یک نفر بنشینیم؟ مثلا من معلم هم نیستم و دیپلم دارم حداقل می توانم به یک بچه دبستانی کمک کنم، من به پاکدشت کنار آجر پزی رفته بودیم بچه هایی در آنجا بودند که نمی توانستند حتی آب را بنویسند معلمش هم که حضور نداشت یک نفر که سه کلاس هم درس خوانده باشد می تواند به او کمک کند دست خالی است. بعضی از مداحان ما که مراسم های آنچنانی می گیرند برای دل خوش کردن این بچه ها برای اینکه این بچه ها را جزء راهیان حضرت زهرا و امام حسین قرار دهند دست خالی است یک میکروفن و یک وانت دل این بچه ها را خوش می کند، دست خالی هم همه کار می توانیم انجام دهیم مگر زمان جنگ هم دست خالی نرفتیم، شدنی است.

بخشنامه و ابلاغیه‌ها نباید کار جهادی را معطل کنند

این کارشناس در ادامه گفت:  خیر اگر بخواهد کاری انجام دهد مانعی نیست مثلا یک نفر به من بگوید به بچه هایی که شرایطش را ندارند روزی دو ساعت درس می دهم، شاید به دلیل شرایط کروتا مدیر تحت فشار باشد که مبادا اتفاقی بیفتد من جزوه ای از نکات مهم تهیه می کنم و به مدیر می دهم تا به بچه هایی که مشکل دارند برساند، مثلا برای جشن تکلیف دختر بچه های ۹ ساله که خیلی هایشان مشکل دارند و حتی یک چادر نماز هم نمی توانند بگیرند این ۳۰ عدد چادر نماز را به بچه ها بدهید چه آن هایی که دارند چه آن هایی که ندارند همه یک دست بشوند، دست خالی همه کار می توان انجام دادع باید ببینیم که مشکل چیست و واقعا آنقدر مشکلات وجود دارد که می توان دست خالی هم انجام داد.