شهر خبر

کاخ الیزه اعلام کرد:

وعده رئیس جمهور تونس به «ماکرون» برای برگزاری گفتگویی در سطح ملی

رئیس جمهور تونس در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود به وی وعده برگزاری یک گفتگوی ملی در آینده نزدیک را داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاخ الیزه روز شنبه اعلام کرد که «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در گفتگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون» به وی وعده داده است که در آینده نزدیک یک گفتگوی ملی را ترتیب خواهد داد.

اشاره قیس سعید به یک گفتگو آن‌هم در سطح ملی نخستین اشاره وی به این امر از زمان تصاحب قدرت اجرایی در ماه ژوئیه است که خود نشاندهنده آمادگی وی برای رایزنی و مشاوره گسترده‌تر جهت یافتن راهی برای خروج از بحران کنونی در این کشور است.

وی که پارلمان منتخب تونس را به حالت تعلیق درآورده، بخش اعظمی از قانون اساسی ۲۰۱۴ را رد کرده و به خود اختیاراتی برای وضع قانون از طریق صدور حکم اعطا کرد، نخست وزیر جدید را منصوب کرده و اعلام کرد که کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی تشکیل خواهد داد.

کاخ الیزه در بیانیه خود می‌افزاید: «سعید خاطرنشان کرد که دولت طی روزهای آتی تشکیل خواهد شد و اینکه یک گفتگوی ملی به دنبال آن آغاز خواهد شد».

اما در بیانیه‌ای که پس از این گفتگوی تلفنی از سوی دفتر ریاست جمهوری تونس منتشر شدف اشاره‌ای به گفتگوی ملی نشده است- ایده‌ای که از سوی سایر بازیگران اصلی در عرصه سیاسی تونس با هدف حل بحران مطرح شده است.