شهرخبر

حراجی ساتبیز از بین حراج‌خانه‌های معروف جهان، برای اولین مزایده اثری از «ونسان ونگوگ» در منطقه خاور دور پیشقدم می‌شود.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، برای اولین بار در تاریخ حراج‌های هنری، اثری از ونسان ونگوگ نقاش معروف هلندی توسط یکی از حراج‌خانه‌های معروف غربی در خاور دور به مزایده گذاشته می‌شود. حراجی که از برداشته شدن تمرکز بازار از روی اروپا و آمریکای شمالی حکایت دارد؛ عمده خریداران آثار ونگوگ حالا در چین، هنگ کنگ و کره جنوبی هستند.

نقاشی "طبیعت بی جان: گلدان گلایل" (Nature Morte: Vase aux Glaïeuls) نهم اکتبر (۱۷ مهر) در حراجی ساتبیز هنگ‌کنگ با قیمت تخمینی ۹ تا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته می‌شود. در این نقاشی گل‌های گلایل قرمز داخل یک گلدان کوچک تصویر شده‌اند. گلدان‌های گلایل در شمال فرانسه در ماه اوت و سپتامبر گل می‌دهند و بنابراین می‌توان اینطور برداشت کرد که این نقاشی نمونه خوبی از سبک کاری ونگوگ در چند ماه پس از آن است که در سال ۱۸۸۶ به پاریس رسید. همچنین از آنجایی که امضای ونگوگ روی این نقاشی به چشم می‌خورد، احتمالا آن را به یکی از دوستان هنرمندش هدیه کرده بود.

به گفته کارشناسان، نقاشی گلدان گلایل روی یک نقاشی طبیعت بی‌جان دیگر کشیده شده است که ونگوگ سپتامبر سال ۱۸۸۵ و وقتی در روستای نوینن واقع در جنوب هلند زندگی می‌کرد، کشید. ونگوگ که همیشه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد احتمالا پس از رسیدن به پاریس دوباره از این بوم استفاده کرده است تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. البته آنطور که در کاتالوگ ساتبیز درباره این نقاشی آمده است، ونگوگ دوباره از این بوم استفاده کرد چون احساس می‌کرد هنرش در یک مسیر جدید و هیجان‌انگیز افتاده است.

اولین حراج اثری از ونگوگ در خاور دور

 

به گزارش ایرنا، اولین مالک شناخته شده تابلوی گلدان گلایل یک منتقد پاریسی طرفدار سبک امپرسیونیسم به نام تئودور دوره (Théodore Duret) بود. پس از دوره، آلدن بروکس (Alden Brooks) نویسنده آمریکایی که در پاریس زندگی می‌کرد و با گفتن این که شکسپیر نویسنده آثار منسوب به او نیست به شهرت رسید، در سال ۱۹۲۸ مالک این نقاشی شد.

از آنجایی که حراجی ساتبیز در ۴۰ سال گذشته بیش از ۵ بار تابلوی طبیعت بی‌جان: گلدان گلایل را به فروش گذاشته است فرصتی استثنایی برای مقایسه قیمت‌ها وجود دارد؛ این نقاشی در سال ۱۹۸۳ به قیمت ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسید و در سال ۱۹۹۹ با ۱۲ برابر افزایش قیمت به رقم ۱ میلیون و ۷۶۲ هزار دلار فروخته شد. این تابلو دو سال بعد با قیمت تخمینی ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به مزایده گذاشته شد اما فروش نرفت تا این که مالک آمریکایی این تابلو در نوامبر سال ۲۰۱۶ آن را به قیمت ۵ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۵۰۰ دلار فروخت. نقاشی گل گلایل اکتبر امسال با قیمت تخمینی ۹ تا ۱۲ میلیون دلار در هنگ کنگ به فروش گذاشته می‌شود، که تقریبا دو برابر پولی است که ۵ سال پیش برای خرید آن پرداخت شد. بخشی از دلیل این افزایش قیمت مربوط به آن است که افزایش تقاضا در خاور دور قیمت آثار ونگوگ را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، ونسان ونگوگ یک نقاش پسادریافت‌گر هلندی در سده نوزدهم بود که از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دهه دوم زندگی‌اش دست به قلم نشد. او بسیاری از کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر عمرش تکمیل کرد و در یک دهه بیش از دو هزار و ۱۰۰ کار هنری شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از هزار و ۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ تولید کرد.

این هنرمند پرآوازه در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی اختلال دوقطبی و فشار روحی رنج می‌برد. افسردگی و مشکلات روانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شد تا این که در نهایت در ۳۷ سالگی به زندگی خود پایان داد.