شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طبیعی

چهار ترکیب طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از بهترین راه ها برای مقابله با بیماری های مختلف است.

به گزارش مشرق، تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با بیماری‌های مختلف است. این موضوع از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده و تلاش کرده اند با استفاده از روش های مختلف به تعدیل سیستم ایمنی و توانمندسازی آن بپردازند.

استفاده از غذاهای مقوی، گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی، تحرک بدنی و ده ها مقوله دیگر در طب سنتی ملل مختلف توصیه شده است که خوشبختانه بسیاری از آنها، به کمک علم روز و طب مدرن مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن در دسترس پژوهشگران، پزشکان و مردم قرار دارد.

همه گیری بیماری کرونا در جهان سبب شد توجه بیشتری از سوی مراجع علمی، پزشکی و دارویی دنیا به محصولات گیاهی و ترکیبات طبیعی برای غلبه بر این بیماری، چه در فاز پیشگیری و چه در فاز درمان صورت گیرد. به طوری که تلاش‌ها برای شناسایی و ارزیابی محصولات گیاهی و طبیعی که کاربرد پزشکی و دارویی دارند، بیشتر شد و مبتنی بر آزمایشات و مطالعات علمی، محصولات گیاهی که به شکل موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشتند، بیش از گذشته مورد بهره برداری قرار گرفتند.

در اینجا به چهار مورد از اثرگذارترین ترکیبات گیاهی و طبیعی که در آزمایشات و مطالعات علمی و بین المللی مورد تایید مراجع علمی قرار گرفته اند، می پردازیم.

پروپولیس یا بره موم

پروپولیس یا بره موم، ترکیب با ارزشی است که از فعالیت زنبور عسل و ترکیب شیره گیاهان با آنزیم های بزاقی حاصل می شود و از سال های کهن توسط مردمان سرزمین های مختلف به عنوان یک ترکیب دارویی مورد استفاده بوده است. آنالیز مطالعات علمی در چند دهه اخیر نشان می دهد که پروپولیس یا بره موم می تواند اثرات قابل توجهی در تعدیل سیستم ایمنی، اثرات ضد ویروسی، اثرات ضد باکتریایی، اثرات ضد انعقادی داشته باشد.

در خصوص بیماری کرونا شایان ذکر است که نتایج مطالعات مولکولی اخیر نشان می دهد که پروپولیس یا بره موم عملکرد قابل قبولی در مهار آنزیم های ویروس کرونا و ممانعت از تکثیر ویروس داشته است که می‌تواند نوید بخش آن باشد که استفاده از فرآورده های حاوی بره موم یا پروپولیس می تواند برای پیشگیری و کاهش علائم بالینی افراد مبتلا به کرونا مفید باشد.

اکیناسه یا سرخارگل

اکیناسه یا سرخارگل نیز از دیگر گیاهانی است که از دیرباز در سرزمین هایی که این گیاه در آن وجود داشته، به عنوان یک گیاه دارای اثرات درمانی در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و سایر بیماری های سیستم تنفسی مورد توجه بوده است و مردمان مختلف آن را به عنوان یک ترکیب تقویت کننده برای مقابله با این بیماری ها استفاده می کرده اند و خوشبختانه مطالعات علمی نیز بسیاری از این موارد را تایید کرده است.

آزمایشات مختلف نشان داده که مواد موثری که در عصاره اکیناسه موجود است توانسته به تعدیل سیستم ایمنی کمک کند و نقش موثری به عنوان یک ضد ویروس، ضد باکتری، ضد التهاب داشته باشد. مطالعات علمی حاکی از نقش اکیناسه در پیشگیری از کرونا و کاهش علائم بالینی این بیماری است.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و مردم مهمترین اثری که از آن می شناسند، نقش ملاتونین بر بهبود کیفیت خواب است.

در این خصوص فراموش نباید کرد که داشتن خواب خوب و باکیفیت، برای داشتن یک سیستم ایمنی کارا ضروریست و فقدان آن، پاسخ ایمنی به عفونت های ویروسی را تضعیف می کند.

اما بسیاری از مردم نمی دانند که ملاتونین علاوه بر بهبود اختلالات خواب، عملکردهای قابل توجهی از خود نشان می دهد.

یکی از نقش‌هایی که اخیرا از سوی محققان  به آن توجه ویژه شده، توانایی ملاتونین در پیشگیری و درمان کروناست چرا که ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی است و با خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند کمک بسزایی به بدن برای کنترل و مهار رادیکال های آزاد کند.

ضمن اینکه اثرات ضد التهابی و ضد ویروسی ملاتونین و همچنین قابلیت آن در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی موجب شده که امیدهای زیادی به آن بسته شود که ملاتونین بتواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه و درمانی در بحث کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

زنجبیل

زنجبیل از آن دسته از گیاهان دارویی است که قدمتی بسیار طولانی در تاریخ بشر دارد و به صورت ویژه و فوق العاده به عنوان یک محصول با ارزش و اثرگذار برای پیشگیری و کنتترل طیف وسیعی از بیماری ها استفاده شده است.

آنالیز داده‌های علمی نشان دهنده اثرات بیولوژیکی مختلفی برای زنجبیل است که از آن جمله می‌توان به خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد انعقادی اشاره کرد. علاوه بر این ها باید قابلیت بازکنندگی برونش‌ها و تنظیم سیستم ایمنی را هم به موارد فوق افزود که همه این موارد در بحث بیماری کرونا حائز اهمیت است.

نکته پایانی که ضرورت دارد به آن توجه شود این است که هیچ کدام از ترکیبات طبیعی و گیاهی، نمی توانند جایگزین داروی توصیه شده توسط پزشک باشند و صرفا نقش مکمل و کمک کننده دارند که باید پس از بررسی تداخلات احتمالی میان داروها و سایر مولفه های سلامت مصرف شوند.

منبع: فارس